Recensie: De Angstaanjager - Michael Grant

Titel: De Angstaanjager
Auteur: Michael Grant
ISBN: 9789402705300
320 pagina's | HarperCollins Young Adult | september 2015

Michael Grant:
Michael Grant is de auteur van de veelgeprezen Game-serie. Hij is geboren in Californië en is daarna tijdens zijn jeugd heel vaak verhuisd. Ook als volwassene hield hij er niet van om aan één plaats gebonden te zijn. In feite was dat een van de redenen dat hij schrijver werd. Tegenwoordig is hij wat meer honkvast en woont weer in Californië  met zijn vrouw, de schrijfster Katherine Applegate, en hun twee kinderen.

Mara Todd wordt wakker in een grasveld omringd door mistflarden. Behalve haar naam kan ze zich niets meer herinneren. Ze is Doodsbang en denkt dat ze dood is. Dan doemt er een jongen op in de mist die zichzelf de Angstaanjager noemt. Hij is in staat door te dringen tot je duistere kant, ziet welke fouten je hebt gemaakt en is er om je te straffen. In een griezelig spel confronteert hij je vervolgens met je grootste angst. Maar waarom moet Mara hem hierbij helpen? Waarom is juist zij uitgekozen voor die huiveringwekkende taak? Ze blijft zich verzetten tegen alles waarin hij haar meesleurt, tot de schokkende waarheid eindelijk tot haar doordringt...

De cover laat veel zien waar het boek over gaat, mist, een mysterieuze jonge man, bliksem en duisterheid. Alles wat de cover heeft weergeeft het verhaal, heel erg knap!

Mara wordt plots wakker in een grasveld, het is donker om haar heen, het enige wat kleur lijkt te hebben is de likkende mist om haar lichaam. Plots verschijnt er een jonge man, hij neemt haar mee in een horror/fantasy wereld waar je nooit in terecht wilt komen. Is het allemaal een droom of is het echt? De jonge man blijkt een zogenaamde angstaanjager te zijn. Hij weet jongeren te vinden die onrecht doen, hij neemt ze vervolgens mee in een zenuwslopende spel of hij laat je ergste angst uitkomen. Alles voor gerechtigheid anders raakt de weegschaal uit balans. Mara moet het allemaal maar ondergaan en aangaan, komt ook haar ergste nachtmerrie uit?

Wat een goed boek! Meteen vanaf de eerste bladzijde sleurt Grant je mee in een horrorwereld, ja ik zeg horror want er komen toch gruwelijkheden aan bod welke niet altijd onder fantasy te plaatsen zijn. Zo nu en dan moest zelfs ik slikken en ik lees al zolang ik kan heugen horror en fantasy boeken maar Grant doet je huiveren en bezorgt met zijn beschrijvingen kippenvel. Bang in het donker of snel last van nachtmerries? Lees dit boek niet voor het slapengaan want nachtmerries gegarandeerd. Ook is het verhaal erg origineel, nog niet eerder een boek gelezen waarin dit soort wezens voor lijkt te komen, soms had ik wel beetje een Ebenezer Scrooge gevoel daar de jonge man Mara meeneemt naar het verleden, alleen toe kan kijken, en niets kan zeggen of doen. Zou zo een film van gemaakt kunnen het verhaal wordt zo filmisch omschreven, boek is een dikke 5 sterren waard!

1. Klinkt wel erg spannend, maar het is geen boek dat ik meteen op mijn lijstje ga zetten.