Recensie: De prinses - Kiera Cass

Titel: De prinses (deel 4 Selectie serie)
Auteur: Kiera Cass
Recensie: Marion
ISBN: 9789000345182
288 pagina's | Uitgeverij Van Goor | juli 2015

Kiera Cass:
Kiera Cass groeide op in South Carolina en begon na de middelbare school vol overtuiging aan haar studie Musical Theatre. Gaandeweg besloot ze toch maar over te gaan op Muziek, daarna Communicatie en daarna Geschiedenis. Uiteindelijk concludeerde ze dat al deze studies over hetzelfde gaan: verhalen vertellen. Sinds het verschijnen van De selectie in 2012 is Kiera een New York Times-bestsellerauteur.

Twintig jaar geleden deed America Singer mee aan de Selectie en wist ze prins Maxons hart te veroveren. Nu is het de beurt aan prinses Eadlyn om haar eigen Selectie te houden. Eadlyn verwacht niet dat het voor haar even sprookjesachtig zal zijn als het liefdesverhaal van haar ouders. Maar als de strijd om haar hart losbarst, zou ze er wel eens achter kunnen komen dat haar eigen geluk niet zo ver weg is als ze altijd dacht.

Recensie door Marion:
De Prinses, gaat over Eadlyn, de 18jarige dochter van Koning Maxon en Koningin America. Het is het 4e deel in de Selectie-serie en naar mijn idee vooral een vervolg op de eerste 3 bij elkaar horende delen. Je zou dit boek ook goed los kunnen lezen, maar als je de eerste drie delen hebt gelezen is dit waarschijnlijk veel leuker. Ik keek in er in ieder geval erg naar uit om meer te lezen, over hoe het verder ging in Illea, na de kroning en bruiloft van Maxon en America. Deze twee personages had ik inmiddels in mijn hart gesloten en ik was zeer benieuwd naar hoe hun leven verder zal gaan.

Dit verhaal wordt verteld vanuit Eadlyn, waardoor je opeens een aantal jaren verder bent in het verhaal. Wat ik erg leuk vind is dat ook oude personages zoals Aspen, May, Marlee en Lucy een plek in dit verhaal hebben gekregen, waardoor je ook te weten komt hoe het met hen verder is gegaan. Ik was bang een heel stuk te missen, maar wat er in de tussentijd is gebeurt wordt gelukkig ook tussen de huidige verhaallijnen door verteld. Ook omdat dit allemaal nog steeds invloed heeft op wat er zich nu afspeelt in Illea en op wat prinses Eadlyn te wachten staat, die zich druk aan het voorbereiden is op haar toekomst als koningin. -Ik ben Eadlyn Schreave en niemand ter wereld is machtiger dan ik-

Aan het begin moest ik even wennen aan prinses Eadlyn, ze gedraagt zich als een verwend nest, maar tegelijkertijd zie je ook soms kleine stukjes van haar ware aard naar boven komen. Doordat er nog steeds onrust heerst in het land, ondanks de afschaffing van het kastenstelsel, moet er een idee komen dat voor afleiding zal zorgen, zodat er meer tijd is om een oplossing te bedenken. Haar ouders hebben het plan om opnieuw een selectie te houden. De selectie zal dan dit keer het tegenovergestelde zijn van wat gebruikelijk was. Het zal dit keer om een prinses (Eadlyn) gaan die uit 35 jongens haar ware droomprins zal moeten kiezen. Maar Eadlyn is hier fel op tegen, ze wil nog niet trouwen en zeker geen horde jongens die de hele dag om haar heen draaien in de hoop dat één van hen de gelukkige zal zijn. Ze heeft haar handen vol, alleen al om te leren hoe ze later een goede koningin moet worden. Wat ze tijdens drukke periodes ook oneerlijk vindt is dat zij deze taak heeft gekregen, alleen maar omdat haar tweelingbroer Ahren 7 minuten later geboren werd dan haar. Hij heeft alle vrijheid die zij zo graag zou willen hebben. Ook heeft ze nog 2 jongere broertjes die af en toe haar aandacht opvragen en kattenkwaad uithalen.

Uiteindelijk gaat Eadlyn akkoord met een nieuwe Selectie, maar wel met een paar extra voorwaarden en eigen eisen. Ook doet ze het grotendeels voor haar vermoeid uitziende vader koning Maxon, die de extra tijd waar deze afleiding voor zou moeten zorgen hard nodig heeft. Vanaf het begin loopt de hele selectie al anders dan gepland. Een onverwachte kandidaat, die al in het paleis woont, komt als naam uit één van de gekozen enveloppen. Sommige kandidaten doen zich heel anders voor dan dat ze zijn en Eadlyn heeft er moeite mee om een toneelstukje te spelen, om het volk tevreden te stellen. Wat ook uit lijkt te komen, als zij zich niet snel wat meer open opstelt en de jongens een kans geeft om haar te leren kennen. Hoe meer Eadlyn zich openstelt, hoe moeilijker het voor haar wordt om de sterke prinses te blijven die alles onder controle heeft. Hoe verder ze in de selectie komt en het groepje om haar heen kleiner wordt, hoe duidelijker het wordt dat haar eigen geluk misschien toch wel dichterbij is dan ze denkt, als ze het maar durft toe te geven.

Vanaf het moment dat je weer in het verhaal zit, wil je maar door blijven lezen. Het is makkelijk geschreven en ondanks dat er geen hele spannende gebeurtenissen zij heeft het boek toch een bepaalde aantrekkingskracht. Bij  het lezen van de laatste bladzijdes van het boek is het verhaal nog niet af en er gebeurt opeens iets heftigs, waardoor je alleen maar wenst dat het nieuwe vervolg deel op dit boek, snel beschikbaar is om te lezen. Het blijft een geweldige serie,waarvan je hoopt dat er geen einde aan komt en dat laat ook dit boek de Prinses weer zien. Ik ben fan!

1. Ik wil deze ook echt heel graag lezen, ik vond de eerste drie boeken geweldig!