Recensies: Honingzoete dagen - Sarah-Kate Lynch

Auteur: Sarah-Kate Lynch
Recensie: Xandra Sc, Marjon
ISBN: 9789026136931
336 pagina's | Uitgeverij De Fontein | augustus 2015

Sarah-Kate Lynch:
Sarah-Kate Lynch (1962) en auteur van zeven romans. Ze woont in Nieuw-Zeeland, maar is regelmatig in Ierland, waar haar familie vandaan komt.

Cherie-Lynn ‘Sugar’ Wallace volgt elke lente haar bijen naar een nieuwe stad. Dit jaar, toen ze koningin Elizabeth VI op de oude landkaart neerzette, bleek New York haar bestemming. Daar aangekomen loopt ze behalve haar nieuwe buren – de schuwe Ruby, Lola en haar dochtertje, chefkok Nate die niet van mensen houdt en de werkloze oud-portier George – vrijwel meteen de knappe Schot Theo tegen het lijf. Hoewel hij haar hart sneller doet kloppen, weigert ze daaraan toe te geven. Sugar gelooft niet meer in de liefde, maar haar bijen wel...

Xandra Sc:
Ik vond dit echt een geweldig boek. De schrijfstijl is luchtig en romantisch. Ook de omgeving en situaties waarin het boek zich afspeelt, is echt weer eens anders dan andere boeken. Ik kreeg gelijk warmte vanuit het boek door hoe de hoofdpersoon Sugar Honey wordt neergezet. Een erg typerende zin voor dit boek vond ik; ‘Ik zie dat je ergens mee zit, en je zult het waarschijnlijk liever voor jezelf willen houden, want zo doe jij dat nou eenmaal. Maar ik weet toevallig dat problemen een heel stuk sneller opgelost zijn wanneer je ze deelt met iemand die om je geeft, en dat doe ik.’

Het boek gaat over liefde en de keuzes die je soms moet maken en waardoor je nooit iedereen tevreden kunt maken of houden. Gelukkig is Sugar erg sterk en lukt alles haar eenmaal toch. Ik zou wel in haar huid willen kruipen, hoe ze eruit ziet, het soort leven dat ze leidt, haar persoonlijkheid, beroep. Het is echter allemaal niet zomaar gegaan. Als je eenmaal een nare ervaring met relaties hebt opgedaan, is het moeilijk om daar weer uit te komen. Sugar verstopt zich in waar ze goed in is maar dit zal haar uiteindelijk uitputten en niet meer vullen. ‘Tot die tijd had ze niet geweten, dat verliefd worden kon voelen als vallen’

Ook moeilijke thema’s als familie-/partnerrelaties, anorexia komen aan bod in dit boek. Een boek wat je lekker weg leest met een lach en een traan in een andere setting dan normaal is voor romantische boeken. Ik geef dit boek 5 sterren, omdat het me liet voelen mijn eigen pad te kiezen.

Een gezellig, warm en honingzoet boek, waarin honing en liefde de hoofdrol spelen. De hoofdrolspelers zijn heel kleurrijk, allemaal wat anders dan doorsnee, zoals altijd in de boeken van Sarah-Kate Lynch. Ze weet haar verhalen altijd zwierig te vertellen en daar word ik persoonlijk vrolijk van. Je gaat om Sugar geven, je gaat zelfs om haar bijen geven en om de andere bewoners van haar appartementen-complex: Nate, Ruby, enzovoort. En net als je denkt dat Sugar het helemaal voor elkaar heeft en dat het heerlijk moet zijn om zo vrij en blij in het leven te staan, blijkt dat ze helemaal niet meer in liefde durft te geloven. En door dit 'gebrek' wordt ze een echt mens.