Recensie: In naam van mijn moeder - Hanni Münzer

Titel: In naam van mijn moeder
Auteur: Hanni Münzer
ISBN: 9789401604215
399 pagina's | Xander Uitgevers | juli 2015

Hanni Münzer:
Hanni Münzer is een Duitse auteur. Ze debuteerde in 2013 en bracht in 2014 het succesvolle In naam van mijn moeder uit.

Tijdens het opruimen van oma Elisabeths huis stuiten Felicity en haar moeder Martha op een dagboek. Stukje bij beetje ontdekken ze het donkerste hoofdstuk uit hun familiegeschiedenis. Duitsland, 1937. Hitler staat aan de voet van zijn verwoestende succes. De Joodse dokter Gustav en operazangeres Elisabeth proberen met hun twee kinderen naar Londen te vluchten. Maar het plan mislukt en Elisabeth moet uitwijken naar Berlijn, waar ze de invloedrijke SS’er Albrecht Brunnmann ontmoet. Elisabeth staat voor een moeilijke keuze, maar besluit alles op alles te zetten. Hoe ver gaat ze om haar kinderen te redden?

Recensie door Nynke:
Een boek over de Tweede Wereldoorlog, daavan zijn er genoeg zou je denken. In naam van mijn moeder kent echter een hele interessante invalshoek en dat maakt dat dit boek tot een heel origineel boek over een veelvoorkomend thema. Het boek is deels gebaseerd op bestaande personen en verder aangevuld met de fantasie van de auteur. Het idee voor dit boek is ontstaan nadat Hanni Münzer een ontmoeting had met het petekind van Hitler.

Het boek is opgezet als een raamvertelling. Op deze manier maakt de auteur duidelijk hoeveel invloed gebeurtenissen hebben op verschillende generaties. Het begint in het heden met Felicity en haar moeder die nogal van streek is nadat haar moeder is overleden. Ze vinden een soort dagboek en dat is waar het boek echt begint. Het heden komt niet helemaal uit de verf, omdat het daarvoor te kort is en er tijdens het eigenlijke verhaal in het verleden niet weer wordt teruggegrepen op het heden. Deze keuze in opzet is voor mij het enige minpunt aan dit boek. Het verhaal begint in het Duitsland voor de Tweede Wereldoorlog en met de opkomst van Hitler. We volgen Elisabeth, een beroemde operazangeres. Ze sticht een gezin en heeft het moeilijk met een Joodse man in een land waar het antisemitisme in opkomst is. Nadat zij op redelijk jonge leeftijd overlijdt, gaat het verhaal verder met haar dochter. Deborah lijkt erg beschadigd te zijn door de gebeurtenissen die plaatsvinden in de Tweede Wereldoorlog en moet zien te overleven in een moeilijke situatie. Hanni Münzer heeft echt het talent om de karakters in haar boek tot leven te brengen en zo diep bij haar lezers naar binnen te dringen. Het is een verhaal dat je bij blijft.

1. Dit lijkt me best een mooi boek, maar niet eentje die ik meteen zou kopen.