Recensie: Overal en ergens - Pimm van Hest

Auteur: Pimm van Hest
Illustrator: Sassafras de Bruyn
Genre: Jeugd (Prentenboek)
ISBN: 9789044825770
pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2015
Pimm van Hest:
Na zijn middelbare school volgde hij een opleiding tot Leraar voor het Basisonderwijs, waar hij in zijn laatste jaar als afstudeeropdracht een kinderboek schreef: De mysterieuze avonturen van Keob en zijn vrienden. In 2008 adopteerde Pimm samen met zijn vriend Eduard een dochtertje: Moira. Ze delen het huis met nog twee boerenfoxjes genaamd Splinter en Zorro. Tijdens het adoptietraject borrelde bij Pimm het idee op om een boek te schrijven over adoptie, een prentenboek in het bijzonder; juist omdat hij merkte dat dit een leeftijd is waarop adoptiekinderen voor het eerst met de belangrijke vragen komen en er eigenlijk heel weinig aan voorlichting voorhanden is om hen bij deze vragen te helpen. Zo verscheen zijn boek Rosita. Sinds Moira’s komst is Pimm fulltime thuis en houdt hij zich bezig met schrijven, lezen,  ontwerpen, heerlijk wandelen met de kleine meid en genieten van zijn gezellig drukke gezinnetje.

Sassafras de Bruyn:
In 2013 studeerde ze af aan de richting Illustratieve Vormgeving van Sint Lucas Antwerpen. Sindsdien is zij als vormgeefster en illustratrice verbonden aan Kinder- en Jeugdtheater Kopergietery in Gent. Daarnaast werkt zij als freelance illustratrice voor uiteenlopende opdrachtgevers en projecten. In maart 2015 verscheen haar prentenboek Cleo.

De mama van Yolanda is overleden. Het ene moment ademde ze nog. Vlak daarna niet meer. Ze was er nog wel, maar toch ook weer niet. Waar kan haar mama nu zijn? 'Als je me zoekt, lieve schat, dan zul je me vinden', had mama haar nog gezegd. Dus besluit Yolanda op zoek te gaan. Op zoek naar haar mama. Haar mama die dood is. Tijdens de zoektocht krijgt ze hulp van alle lieve mensen om zich heen.

Een prentenboek met een moedig gekozen thema over de dood. Dit is een lastig onderwerp om op een begrijpelijke manier met kinderen van een jonge leeftijd te bespreken. De moeder van hoofdpersoon Yolanda is overleden. Ze vraagt zich af waar haar moeder nu is. Ze ontdekt dat haar moeder in herinneringen zit, in foto’s en voorwerpen en dromen. Het boek doet me denken aan een gedicht van Hanna Lam ‘De mensen van voorbij’. Ook als volwassene ben ik ontroerd bij het lezen van dit boek. Het slaat de fase voorafgaand aan de dood en de begrafenis over, maar begint meteen bij het moment erna: het echte gevoel van verlies. Dat maakt Overal en ergens misschien nog wel sterker, want het kan houvast geven bij de essentiële vraag die je als kind na het overlijden van één van je ouders hebt, namelijk hoe je nu verder moet met dat grote verdriet. Dit is typisch een boek dat je als volwassene kunt gebruiken om met een kind het gesprek aan te gaan over verlies en de dood. Kinderen hebben wel wat meer uitleg nodig om de dieperliggende betekenis van dit boek te begrijpen. Overal en ergens is geschikt voor kinderen van 5 jaar en ouder en is ook dán nog wel lastig te begrijpen. Vooral toen de moeder van Yolanda verscheen in haar dromen, dacht mijn 6-jarige dochter dat ze weer was opgestaan uit de dood. Het onderscheid tussen dromen en werkelijkheid is voor kinderen lastig te maken en uit te leggen.

De tekeningen zijn groot en in donkere tinten en zijn gemaakt door Sassafras de Bruyn. Ze scheppen een goede sfeer die past bij het verhaal. Dit is niet het eerste boek van Pimm van Hest over rouwverwerking. In Sjuleke beschrijft hij op gevoelige wijze de dood van een huisdier. Dit boek is zeker een goede aanrader om het gesprek met kinderen aan te gaan over dood en verlies.