Recensie: De koningin & de favoriet - Kiera Cass

Titel: De koningin & de favoriet
Auteur: Kiera Cass
Recensie: Marion
ISBN: 9789000346233
136 pagina's | Uitgeverij Van Goor | Oktober 2015

Kiera Cass:
Kiera Cass groeide op in South Carolina en begon na de middelbare school vol overtuiging aan haar studie Musical Theatre. Gaandeweg besloot ze toch maar over te gaan op Muziek, daarna Communicatie en daarna Geschiedenis. Uiteindelijk concludeerde ze dat al deze studies over hetzelfde gaan: verhalen vertellen. Sinds het verschijnen van De selectie in 2012 is Kiera een New York Times-bestsellerauteur. Ze woont nu met haar eigen prins, haar zoon en haar dochter in Christiansburg.

In De koningin & de favoriet zijn twee novelles in de populaire Selection-serie gebundeld. Kiera Cass neemt de lezer weer mee naar de fascinerende wereld van De selectie en beschrijft de ervaringen van twee geliefde personages uit de serie. Voordat America's verhaal begon, kwam een ander meisje naar het paleis om te strijden om de hand van een andere prins. In De koningin volgen we prins Maxons moeder, Amberly. Marlee Tames deed mee aan de Selectie om prins Maxons hart te winnen, maar haar eigen hart had andere ideeën. De favoriet vertelt het verhaal van de geheime liefde tussen Marlee en lijfwacht Carter.

Recensie door Marion:
De koningin & de favoriet zijn twee novelles gebonden in één boek. Het zijn twee aparte verhalen met ieder hun eigen aanvulling op het hoofdverhaal.

In het verhaal van ‘’De koningin’’ lees je over Amberly, de moeder van prins Maxon. Ook zij kwam als jong meisje naar het paleis in de hoop dat de prins voor haar zou kiezen. Alleen had zij sinds haar jonge jeugd al diepe gevoelens voor de prins, die tijdens het verblijf in het paleis alleen maar sterker werden. Maar omdat het ook hier een strijd was en iedereen zich probeerde zo goed mogelijk te vertonen in het bijzijn van de huidige koning, koningin en de prins, had Amberly het idee dat zij niet opgemerkt zou worden. Ze dacht dat ze niet goed genoeg zou zijn.

Het verhaal van ‘’De koningin’’ vond ik een mooie aanvulling. Je komt meer te weten over Amberly, maar ook over de ouders van prins Clarkson. Doordat je deze mensen leert kennen, kan je ook iets meer begrijpen van het gedrag van de koning en de manier waarop hij op Maxon reageert. Maxon wordt vaak gestraft door zijn vader. Maar zijn vader heeft op zijn beurt weer ouders gehad die ook niet vredelievend met elkaar omgingen. Dit laat zien dat een verleden nog lang invloed blijft hebben op de toekomst. Koningin Amberly laat in dit verhaal ook weer haar menselijke kant zien en dat ze alles ervoor over heeft om haar man gelukkig te maken, die zeker in zijn jonge jaren toch ook een echte heer was geweest.

‘’De favoriet’’ gaat natuurlijk over Marlee Tames, toen zij in de selectie zat was zij de favoriet van het volk en vele dachten dat de prins voor haar zou kiezen. Maar het liep allemaal anders, want het lot bepaalde dat zij lijfwacht Carter tegen kwam op een ongelukkig moment. Vanaf dat moment komen ze elkaar steeds vaker toevallig tegen en er ontstaat meer dan alleen vriendschap. In dit boek lees je over wat er vooraf ging aan het moment, dat hun geheim ontdekt werd en wat er op dat moment allemaal gebeurde net voor het ‘’vonnis’’ maar ook daarna. Je krijgt nu echt de details te lezen. Het is mooi om te lezen over de liefde die opbloeit tussen deze twee personen, die het eigenlijk geheim moeten houden. Maar ook zodra het geheim uitkomt en zij gestraft zullen worden, lees je tussen de regels door dat dit alleen maar bevestigd dat het echte liefde is en dat hun liefde voor elkaar sterker is dan ooit.

Het zijn beide geen lange verhalen, maar voldoende om net dat beetje meer te weten. Als fan van ‘’de selection serie’’, zal ik dit boek zeker aanraden om te lezen, nadat je de hoofdboeken(de selectie, de elite, de one)  hebt gelezen.  Het maakt het verhaal compleet. Ook dat je achterin het boek nog wat ‘’bonus materiaal’’ vindt in de vorm van een interview met Kiera Cass en uitleg over een aantal selectie leden en hun verhaal na de selectie, vond ik erg leuk.