Recensie: Maan en Zon - Stefan Brijs

Titel: Maan en Zon
Auteur: Stefan Brijs
ISBN: 9789025446161
288 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | september 2015
Stefan Brijs:
Stefan Brijs debuteerde in 1997 met de magisch-realistische roman De verwording en werd meteen onthaald als nieuwe belofte van de Vlaamse letteren. Hierna volgden, naast een aantal essays, de roman Arend (2000), over de groeipijnen van een verwaarloosde jongen; de kerstnovelle Twee levens (2001), en zijn grote doorbraak De engelenmaker (2005), over wetenschap en geloof. Van deze laatste titel zijn de vertaalrechten verkocht aan vijftien landen. De roman werd bekroond met de Gouden Uil Publieksprijs en genomineerd voor zowel de Libris als de AKO Literatuurprijs. In 2011 verscheen Post voor mevrouw Bromley, een verhaal over ouders en kinderen tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog: 'a great British epic over de oorlog maar dan in het Nederlands' (Knack). Er werden meer dan 50.000 exemplaren van verkocht.
‘Hier Max… hier is het misgegaan. Op het eiland. Na nos bunita Kòrsou.’ Curaçao, 1961. Op een septemberochtend laat taxichauffeur Roy Tromp zijn twaalfjarige zoon Max achter in de klas van broeder Daniel. Max blijkt een talentvolle jongen die ervan droomt om onderwijzer te worden. Broeder Daniel, zelf een kind van het eiland, wil hem daarbij helpen. Veertig jaar later is er van die droom niets terechtgekomen en vertrekt Max onverwacht naar Nederland, misschien wel voorgoed. Tijdens een doorwaakte nacht denkt broeder Daniel terug aan zijn bijzondere band met de familie Tromp. Intussen hoopt hij op nieuws van Max.

Recensie door Coenraad:
1961 Taxichauffeur Roy Tromp zet zijn zoontje Max af op school bij broeder Daniel. De auto waar hij in rijdt, een Dodge Matador, is een bezienswaardigheid op het eiland en zijn trots. Broeder Daniel ondekt dat Max een zeer talentvolle jongen te zijn en later onderwijzer wil worden. Broeder Daniel zelf ook afkomstig van het eiland wil hem daarbij helpen en ontfermt zich over hem. Door de jaren heen leert broeder Daniel de familie goed kennen en ze nemen hem dan ook regelmatig in vertrouwen. Op een nacht vele jaren later denkt broeder Daniel terug aan de bijzondere band die hij heeft met deze familie...

Broeder Daniel vertelt het verhaal van de familie Tromp "drie generaties taxichauffeurs”. Het verhaal laat verschillende kanten zien van het leven op Curaçao zoals het het opgroeien naar volwassenheid, dromen verwezenlijken en ook de tegenslagen en hoe hiermee om te gaan. Stefan Brijs heeft een schrijfstijl die eenvoudig, puur maar zeer doeltreffend is. Dit heeft  een  positieve uitwerking op de karakters die je hierdoor meteen omarmd en in je hart sluit. Maan en Zon is een familiegeschiedenis met veel drama en melancholiek en dit voel je.