Recensie: Nootje - Mathijs Kok & Pascalle Bonnier

Auteur: Mathijs Kok & Pascalle Bonnier
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789048827855
224 pagina's | Uitgeverij Carrera | september 2015

Mathijs Kok & Pascalle Bonnier:
Pascalle Bonnier en Mathijs Kok is havermout met de paplepel ingegoten. Ze gaan de deur niet uit zonder hun dagelijkse havermoutje of ze nemen er eentje to go mee. Zelfs hun eerste date bestond uit een havermoutontbijtje. Sindsdien experimenteren ze er samen gretig en met veel succes op los in hun kleine keukentje dat ze inmiddels als ‘havermoutlab’ hebben bestempeld. Zie ook hun website Havermoutje

Over het boek:
Noten zijn gezond, lekker en veelzijdig. Maar wat kán er eigenlijk allemaal mee? In 70 heerlijke, gezonde, eenvoudige, verrassende en veelzijdige notenrecepten laten Pascalle Bonnier en Mathijs Kok zien dat er met noten van alles mogelijk is. Van amandelpasta tot kastanjesoep en van walnotenhummus tot hazelnootparfait. Noten zijn er voor elk moment van de dag!
Recensie door Thea:
“Ze hebben allemaal iets bijzonders, zowel mét dop als zonder. De één klein en groen, de ander groot en bruin. Ze groeien over de hele wereld. Zo hangen ze op 70 meter hoogte in een boom in Brazilië, drijven ze van eiland naar eiland, worden ze door de indianen gebruikt als ruilmiddel, en zo staan ze bij elkaar verzameld in een kookboek. Allemaal uniek van smaak, vorm, kleur en grootte.”

Noten; ze zijn voedzaam, gezond én lekker. Denken we aan noten bij de maaltijd, dan komen we vaak niet verder dan af en toe een bakje of handje nootjes om zo op te eten, wat noten in de salade of we voegen noten toe tijdens het bakken. Maar dat er zoveel meer mogelijk is met noten in de hoofdrol, dat maakt dit boek ons al snel duidelijk middels de 70 recepten.

Het boek begint met het verstrekken van informatie over noten in het hoofdstuk Noten voor Dummies. Wat zijn nu eigenlijk noten, welke voedingstoffen bevatten ze, welke soorten noten zijn er (naast de ons bekende soorten worden noten beschreven waarvan ik nog nooit gehoord had, zoals kemirinoten en betelnoten). Daarnaast worden er technieken beschreven die te gebruiken zijn bij het bewerken van noten. Technieken zoals het blancheren, branden, drogen, extraheren, frituren, roken, roosteren, vermalen en wellen van noten. In het hoofdstuk Voetnoot vinden we naast informatie over de houdbaarheid van noten (wist jij dat je noten het beste kunt bewaren in de koelkast of dat je ze in kunt vriezen?) een handig lijstje voor vervanging van een gebruikte noot in het recept, zo kun je bijvoorbeeld amandelen prima vervangen door hazelnoten.

1.Kokosnootblini's  2.Geroosterde cashewnootcrème
3.Walnoten-auberginehummus  4.Walnoot-pompoenbrood

Na deze algemene informatie over noten, vinden we de recepten. Deze zijn als volgt ingedeeld: Ontbijt, Drinken, Smeersels, Lunch, Tussendoortjes, Borrelnootjes, Avondmaal en Toetjes. De recepten zijn origineel, verrassend én vernieuwend. Elk recept beslaat twee pagina’s; op de ene pagina zien we een mooie foto van het gerecht, op de andere pagina vinden we de ingrediëntenlijst en de bereidingswijze. De prachtige vormgeving van het boek nodigt de lezer uit om zelf aan de slag te gaan in de keuken.

Achterin het boek vinden we Notentabellen met informatie over de voedingswaarde en samenstelling van noten. De Index is ingedeeld op hoofdstuk en voorzien van kleine foto’s van de gerechten. Het boek bevat tevens een Alfabetisch register.

1.Walnootpopcorn 2. Met noten gevulde appels uit de oven
3.Appel-peer-hazelnootcrumbles  4.Macadamianoten-havermoutflapjacks

Zelf ben ik natuurlijk ook aan de slag gegaan met enkele recepten uit dit boek. Zoveel lekkere gerechten die ik wil maken, waarmee te beginnen … de recepten die ik reeds gemaakt heb zijn: Kokosnootblini’s, Geroosterde cashewnootcrème, Choco-hazelnootpasta, Walnoten-auberginehummus, Walnoot-pompoenbroodje, Met noten gevulde appels uit de oven (als vulling gebruikte ik walnoten, hazelnoten en rozijnen en overgoot de gevulde appel met extra honing), Geitenkaas in een notenjasje, Walnootpopcorn, Appel-peer-hazelnootcrumbles, Macadamianoten-havermoutflapjacks (in plaats van macadamianoten gebruikte ik een mix van noten), Chocolade-notenkuipjes (met melkchocolade in plaats van pure chocolade). Alle gerechten waren erg lekker en voor herhaling vatbaar!

Ook de andere recepten uit het boek staan op mijn lijst van nog te maken gerechten. Wat te denken van Hazelnootpofjes bij het ontbijt, Bulgur met pistachenoot en granaatappel, Cranberry-paranotenpanbrood, Amandelnotenburger, Cashewnotenwcurry met zoete aardappelpuree, Met noten gevulde groente uit de oven of een van die lekkere toetjes als Walnoten-chocoladebrownie met zwarte bonen, PecannotenTarte-Tartin, Hazelnootparfait en niet te vergeten de Rauwe cashewnotentaart met bramen...

Noten zijn er voor elk moment van de dag! Voor wie benieuwd is naar de vele mogelijkheden voor het gebruik van noten bij het bereiden van gezonde, verrassende en veelzijdige maaltijden is dit boek een échte aanrader!