Recensies: Alles of niets! - Gillian King

Titel: Alles of niets!
Auteur: Gillian King
Recensie: Saskia, Clasien
ISBN: 9789401900584
253 pagina's | Uitgeverij Z&K | oktober 2015

Gillian King:
Gillian King woont samen met haar man en twee kinderen in het gezellige Den Haag. Ze wordt vrolijk als de zon schijnt, is stiekem toch wel een klein beetje verslaafd aan Facebook (en niet alleen daaraan!) en zou best wat vaker willen uitslapen. Maar ja, als je naast je gezin en een drukke baan ook nog boeken wilt schrijven, zit dát er meestal niet in.

Nikki's jeugdliefde Koen heeft haar verlaten. Zij kan zich daar niet bij neerleggen en zet alles op alles om hem terug te krijgen, tot ze erachter komt dat ze al maanden dagelijks in de trein zit met een aantrekkelijke man die perfect bij haar past. Die man is Thijs. Zijn vriendin Roos heeft onlangs haar affaire met een collega aan hem opgebiecht. Ze hebben besloten samen verder te gaan, maar Thijs heeft het er moeilijk mee. Dus wanneer hij aan de praat raakt met het meisje in de trein, vertelt hij haar dat hij single is. Zo voelt hij het namelijk ook. Roos doet haar best om na haar misstap haar relatie met Thijs te redden. Als ze via via hoort dat hij is gesignaleerd met een andere vrouw, wil en kan ze dat niet geloven. Het zal toch niet waar zijn dat ze háár Thijs verliest aan een ander?

Saskia:
Ik heb alle boeken van Gillian King gelezen en vond ze allemaal erg leuk dus ik stond ook te springen toen dit boek uitkwam. Alles of niets is ook weer een heerlijk verhaal, het gaat over Nikki en Roos die beiden gek zijn op Thijs. Thijs heeft al jaren een relatie met Roos maar doordat zij is vreemd gegaan is er een afstand tussen hen ontstaan. Nikki is net gedumpt door Koen en denkt dat ze hier nooit meer overheen zal komen, totdat ze Thijs ontmoet in de trein. Als ze haar baan kwijt raakt, wijst Thijs haar op een vacature als receptioniste op zijn werk en ze wordt aangenomen. Langzaam ontwikkelt er een soort van relatie tussen Nikki en Thijs. Maar ja van twee walletjes eten, kan natuurlijk niet. Voor wie kiest Thijs? Het verhaal wordt afwisselend verteld door zowel Nikki als Roos waardoor je beide vrouwen goed leert kennen. In het begin van het boek voelde ik weinig sympathie voor Roos maar naarmate het verhaal vorderde draaide dit bij. In sommige gevallen ergerde ik me wel enorm aan Nikki, haar manier van doen ging me tegen staan. Het verhaal neemt misschien een wending wat je niet zou verwachten. Een heel diepgaand verhaal is het niet, maar wel een perfect feelgood verhaal om jezelf enkele uren mee te vermaken. Ik wacht weer op het volgende boek van Gillian King.

Alles bij elkaar opgeteld is Alles of niets een vlot geschreven, ontspannende Chicklit over relatieproblemen. Een uitstekend tussendoortje om in no-time doorheen te vliegen. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen.  Leuk idee om het verhaal vanuit 2 personages te schrijven, Nikki en Roos. Met de één had ik meer feeling dan met de ander.

Vanaf het begin is het verhaal meeslepend. Gillian King heeft een pakkende schrijfstijl waardoor je blijft lezen. Ondanks dat de insteek van twee vrouwen en één man niet bijster origineel is, vond ik het verhaal toch  goed. Het gaat hier niet zozeer om het gevecht, maar meer om de keuzes die je maakt in relaties. Bovendien was het een keer lekker om geen zoet Happy ending te hebben. Verrassend!