Recensie: Druppelende gedachtes - Liesanne van der Plas

Auteur: Liesanne van der Plas
Recensie: Thea
Genre: Gedichten
ISBN: 9789402219333
58 pagina's | Boekscout | augustus 2015
Liesanne van der Plas:
Liesanne van der Plas woont met haar man en twee dochters in een dorp in Zuid-Holland. Voordat ze haar man leerde kennen, heeft ze een paar moeilijke periodes gekend, die ze heeft verwerkt door er gedichten over te schrijven. Het resultaat hiervan is de bundel Druppelende gedachtes.

Over het boek:
Druppelende gedachtes is een gedichtenbundel waarin zware thema’s de revue passeren. De diverse luchtige gedichten tussendoor zorgen daarbij voor de nodige afwisseling. Zo beschrijft Liesanne van der Plas het verlies van een dierbare, maar vertelt ze ook over ontluikende liefde. Door zowel de zware thema’s als de luchtige gedichten in de bundel te verspreiden, is de bundel niet te zwaarmoedig.

Recensie door Thea:

In een wereld vol ellende
is het grootste drama
de mensheid zelf.

In haar boek Druppelende gedachtes deelt de auteur haar gedachtegoed met de lezer. Melancholische gedachten wisselen zich af met luchtige, vrolijke gedachten. Zo schrijft ze over het verlies van een dierbare, depressiviteit, alzheimer, anorexia en euthanasie maar ook over (ontluikende) liefde, vriendschap, het moederschap en haar kijk op de maatschappij en het leven. Sommige gedichten schreef Liesanne in een moeilijke periode in haar leven, andere gedichten schreef ze juist toen het weer beter met haar ging. Het ene moment zijn haar gedachten gevangen in een kort gedicht of quote, het andere moment beslaan haar gedachten een langer gedicht. Liesanne weet haar gevoel van het moment goed over te brengen in haar gedichten. Het zijn met name de zwaarmoedige gedichten die mij als lezer raken en regelmatig een gevoel van herkenning geven…

Als leven lijden wordt
leidt dan het leven
dat geleden wordt