Recensie: In het bloed - Patricia Briggs

Auteur: Patricia Briggs
Genre: Urban
ISBN: 9789026138133
368 pagina's | Uitgeverij De Fontein | augustus 2015

Patricia Briggs:
Patricia Briggs is New York Times-bestsellerauteur van meerdere series, waaronder de URBAN-serie over Mercy Thompson. Zij woont in Montana met haar man en kinderen en zes paarden.

Garagehoudster Mercy Thompson is behalve vriendelijk, scherpzinnig en nieuwsgierig ook onafhankelijk, loyaal en koppig - eigenschappen die haar al vaker in de problemen hebben gebracht. Voor haar vrienden (of dat nu weerwolven, vampieren of 'gewone' mensen zijn) gaat ze door het vuur, dus als haar vriend Stefan haar hulp inroept komt het niet in haar op om te weigeren. Zelfs niet als dat betekent dat ze oog in oog komt te staan met iets wat alleen in nachtmerries zou mogen bestaan, want ze blijkt Stefan niet zo goed te kennen als ze dacht...

In het bloed is het tweede deel van de Mercy Thompson serie, en wat voor een heerlijke serie! Door deel 1 Onder de maan was ik op slag verliefd. Heeft In het bloed voor een portie liefdesverdriet gezorgd of is de liefde gegroeid?

Ook nu neemt Mercy de lezer weer mee naar een superspannend avontuur.  Opeens blijkt er een vreemd wezen aanwezig die invloed uitoefent op vele mystieke wezen, weerwolven vliegen elkaar letterlijk in de haren, er vinden opeens veel opstootjes plaats en de politie heeft opeens hun handen vol aan vele zaken. Wat is er toch aan de hand? Het blijkt dat zelfs de vampiers erg bang zijn! Hoe kan het opeens dat de onmenselijke en bijzonder sterke vampiers zo bang zijn voor dit wezen? Haar eerst ontmoeting vind plaats wanneer zij midden in de nacht wakker wordt gebeld door Stefan, een vampier die zij kent door haar werk als automonteur. Ze sleutelt vaak aan zijn Scooby Do achtig busje. Ze weet niet wat haar overkomt. Ze lijkt alle verschrikkingen mee te maken maar haar o zo sterke vriend Stefan wordt er zeer door beïnvloed.

Na deze gekke ontmoeting, gebeuren er nog meer vreemde dingen, Stefan en Samuel raken spoorloos verdwenen tijdens de zoektocht naar het vreemde wezen, haar goede vriend en weerwolf Warren wordt meer dood dan levend gevonden bij een ontmoetingsplek en kroeg voor Fae. Van daaruit begint het echte avontuur voor Mercy en haar vrienden. Gaat iedereen het overleven? Dat er iets moet gebeuren is zeker.

Mercy is geen vrouw die zich dingen laat zeggen, ze doet wat ze zelf wil. Volgt haar eigen gevoel en hoofd. Ze voelt nog steeds heel veel voor de wolf en tevens achterbuurman en Alfa. Ook dit keer spat het gevoel welke deze twee personages voor elkaar hebben van het papier af. De spanning is weer volop aanwezig en ook dit deel leg je zo goed als niet weg. Ik moest het wegleggen omdat ik anders heel de nacht doorgelezen zou hebben. De karakters zijn zeer goed uitgewerkt en je leert ze steeds beter kennen en begrijpen. Ze worden een deel van de lezer. Ik ben nog verliefder geworden op deze serie. Kan niet wachten tot het volgende deel.