30-12-15

Recensies: Kleermakerszit - Layla Alizadah

Titel: Kleermakerszit
Auteur: Layla Alizadah
Recensie: Thea, Clasien
Genre: Young Adult
ISBN: 9789044826012
104 pagina's | Uitgeverij Clavis | november 2015

Layla Alizadah:
"Mijn naam is Layla Alizadah. Ik ben 21 jaar geleden geboren in Kabul, de hoofdstad van Afghanistan. Samen met zes zussen, twee broers en mijn ouders ben ik ongeveer achttien jaar geleden gevlucht uit Kabul, wegens politieke omstandigheden. Ik ben thuis de jongste en woon bij mijn ouders in Tilburg. Momenteel studeer ik International Business and Management Studies aan de Avans Hogeschool in Breda. Behalve studeren, vind ik het ontzettend fijn om te reizen. Andere culturen, gerechten en gewoontes interesseren mij enorm. Daarnaast vind ik het natuurlijk heel leuk om te schrijven, dat is een uitlaatklep voor me."

Het verhaal:
"Iedereen snapt wel dat het moeilijk is om iemand te verliezen, en iedereen snapt wel dat het gevoel ongelooflijk klote is. Maar niemand kan het uitleggen. De leegte is niet te beschrijven. Het voelt alsof er een scheur in je hart zit, die heel erg zeer doet. Je zult wel denken dat dit overgaat, maar dat is niet zo. De leegte is zo onvoorstelbaar groot. Ik heb eigenlijk nooit echt begrepen waarom we figuurlijk altijd het hart gebruiken om onze gevoelens te uiten. Tot op de dag dat ik mijn beste vriend verloor, toen snapte ik het. Ik voelde de pijn en begreep het onmiddellijk: de pijn kwam uit mijn hart."

Kleermakerszit vertelt het verhaal van de zeventienjarige Lucy. Na de dood van haar vader weet ze niet wat ze met zichzelf aan moet. Ze probeert de draad van haar leven weer op te pikken en de band met haar moeder te versterken, maar dan gaat het helemaal mis ...

Recensies:

Thea:
“Ik hoor de stem van papa weer in mijn hoofd. ‘Eerst het ene been, en dan pas het andere been. Het is moeilijk,maar als je er moeite voor doet en het graag genoeg wilt, dan lukt het.’ Ik weet nog dat hij tegenover mij zat en mij de kleermakerszit leerde. In die paar minuten had papa mij niet alleen maar de kleermakerszit geleerd, maar ook een heel wijze levensles gegeven, waar ik de rest van mijn leven van kan leren. Ik neem zijn woorden sindsdien heel serieus. ‘Het is moeilijk, maar als je er moeite voor doet en het graag genoeg wilt, dan lukt het.’ Bij alles wat ik doe, denk ik terug aan de kleermakerszit, want die wijze woorden geven me altijd moed.”

Een heftig en aangrijpend verhaal over de zeventienjarige Lucy welke de lezer niet onberoerd zal laten. Lucy’s eenzaamheid, verdriet en strijd is zó tastbaar aanwezig in het verhaal dat je als lezer niet anders kunt dan met haar meeleven en hopen op betere tijden… 

“Het lijkt wel alsof de hele avond een droom is, ik kan het maar niet geloven. Een heel onwaarschijnlijke, onwerkelijke en vooral vage droom. Het lijkt op een nachtmerrie waaruit ik maar niet wakker kan worden, maar helaas is het de werkelijkheid.”

Het boek vertelt het verhaal van de zeventienjarige Lucy die sinds het overlijden van haar vader worstelt met haar leven. Ze mist haar vader die stierf door een auto-ongeluk. Hij was haar held, haar vriend. Sinds zijn overlijden is haar wereld ingestort, elke reden om te lachen is weg. Ze voelt zich onbeschermd, onzeker en onveilig en heeft het gevoel zichzelf kwijt te zijn. Met haar moeder had ze voor het ongeluk geen goede band en ze vindt het dan ook moeilijk om met haar over haar emoties te praten. Wanneer ze samen naar Frankrijk op vakantie gaan wordt hun band aanzienlijk beter, maar dan vindt er een traumatische gebeurtenis plaats… 

“Ik sloot de echte Lucy op, niemand mocht haar meer leren kennen. Ik verstopte haar achter een masker. Alleen ’s avonds wanneer ik in mijn bed lag, mocht zij tevoorschijn komen. De nachten dat ik mezelf in slaap heb gehuild, zijn ontelbaar. Aan de ene kant wilde ik diep vanbinnen eigenlijk heel graag dat iemand zou zien dat ik me zo vaak rot voelde en ik wilde dat iemand me begreep. Ik wilde dat iemand zou zeggen dat het onmogelijk goed met me kon gaan. Ik wilde dat iemand me zou dwingen om te zeggen wat er aan de hand was. Ik wilde dat iemand het masker weg zou kunnen halen. Het voelde alsof ik vanbinnen aan het schreeuwen was, maar er kwam simpelweg geen geluid uit mijn mond.”

Lucy heeft sinds deze gebeurtenis terugkerende nachtmerries, raakt in een neerwaartse spiraal en wordt depressief. Na twee jaar wil Lucy nog steeds dat degene die haar dit heeft aangedaan zal boeten. Als ze denkt hem tijdens een avondje stappen te zien loopt het gigantisch uit de hand… 

“Mijn ogen zagen alleen die man. Ik probeerde me in te houden maar mijn enige doel leek op dat moment om hem te laten boeten. Boeten voor elke traan die ik had gelaten. Voor elke avond die ik niet had kunnen slapen. Ja, hij zou boeten!”

Zal het Lucy lukken haar nachtmerries en depressiviteit te overwinnen en verder te gaan met haar leven? 

Whenever life beats the hell out of you
And no one seems to be true
Just try to stay strong
Even when everything seems wrong
Because one day
You will find a way
To deal with the trouble
And it will be the end of your struggle
When happiness reaches your heart and soul
Trouble and pain won’t play that big a role
Just keep believing
And never think of leaving
Just remember:
It is your life, so do it your way
As you wish, as you desire, as you dream and as you should!


Clasien:
Kleermakerszit is een Young Adult met een heel heftig verhaal. Een leven vol drama voor een jong meisje. Hoe ze hiermee omgaat, wie ze in vertrouwen neemt en haar kleermakerszit. De kleermakerszit heeft haar vader haar geleerd, hij was haar toevluchtsoord, haar schild, haar pantser. Deze kleermakerszit staat voor: "Het is moeilijk, maar als je er moeite voor doet en het graag genoeg wilt, dan lukt het". Dit is de levensles die hij haar meegaf.

Twee jaar geleden overleed haar vader bij een auto ongeluk, Lucy is dan 16 jaar.
Samen met haar moeder en haar beste vriendin Evelyn gaan ze door. "Eigenlijk is Evelyn meer een zus voor me dan een vriendin, ze staat erg dicht bij mijn hart".

Tijdens een korte vakantie samen met haar moeder, wordt Lucy verkracht. Dit heeft grote gevolgen voor haar verdere leven. Ze durft het niet aan haar moeder te vertellen. "Ik was bang dat mama na dit nieuws zou gaan drinken en depressiever zou worden"Na deze vreselijke avond is Lucy haar leven veranderd, ze huilt, heeft nachtmerries, voelt zich vies, ze schaamde zich.

Lang houdt Lucy dit geheim, totdat ze op een dag ontspoort en een man die op de verkrachter lijkt aanvalt en deze in coma geraakt. "Door de sombere gedachten die in me omgingen, had ik het gevoel dat ik de weg kwijt was. Ik had stemmingswisselingen. Ik was er gewend aan geraakt dat ik niet gelukkig was".

Dan ontmoet ze Sam en raakt verliefd, voelt vlinders in haar buik, wil er weer leuk uitzien. Ook de gesprekken met de psycholoog doen haar goed. Wanneer ze voor het eerst naar de hbo gaat voelt Lucy zich onrustig, valt terug in haar gedrag. Nachtmerries volgen, woede giert door haar lichaam. "Ik heb geprobeerd om zo positief mogelijk naar alles te kijken, maar het is alsof die verdoemde dromen me altijd terug naar af brengen".

Lucy klampt zich vast aan het leven, maar door een noodlottige samenkomst....



1 opmerking:

  1. Dit boek spreekt me zo erg aan, maar heb nog zoveel onaangeraakte boeken. :(

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.