Recensies: Een eenzame kerst? - Amanda Prowse

Titel: Een eenzame kerst?
Auteur: Amanda Prowse
Recensie: Marjon, Saskia
ISBN: 9789402600872
348 pagina's | Aerial Media Company | oktober 2015

Amanda Prowse:
Amanda Prowse is haar hele leven bezig geweest met korte verhalen schrijven en notities bijhouden voor romans. Vijf jaar geleden nam ze ontslag als management consultant en besloot ze fulltime te gaan schrijven. Haar eerste boek Poppy Day publiceerde ze zelf in oktober 2011 als e-book en werd toen door een Engelse uitgeverij opgemerkt. Er werden er meer dan 300.000 van verkocht. Al haar verschenen boeken behoren tot haar 'No Greater love serie'. Allen bevatten een hedendaags liefdesverhaal, vrouwen zijn altijd de hoofdpersonen in het verhaal en zij bevinden zich 'in extraordinary situations for love'.

Meg is een alleenstaande moeder en is gelukkig met haar zoontje Lucas. Maar tijdens de periode voor Kerstmis begint het altijd te kriebelen. De versierde straten, de winkels vol met kerstcadeautjes en de supermarkten die alle soorten feestmaaltijden aanprijzen. Meg droomt al jaren van een heel gezellige en sfeervolle kerst. Met een echte kerstboom, versieringen in huis en cadeautjes bij de open haard. Maar er mist toch iets in haar leven. Voor wie zou ze eigenlijk het hele huis in kerstsfeer brengen? Alleen voor haar zoontje? Zal ze weer alleen zijn deze Kerst of verandert alles door een ontmoeting met een onbekende?

Saskia:
Nog niet eerder had ik iets gelezen van Amanda Prowse maar wel al verschillende positieve reacties gezien op haar boeken. Een eenzame kerst? is een echt feelgood verhaal en zoals de titel al prijsgeeft, een boek om tijdens de kerstperiode te lezen. Het gaat over Meg en haar zoontje Lucas. Meg heeft zelf als kind nooit een echte kerst beleefd met haar eigen familie omdat ze in verschillende pleeggezinnen zat. Het liefste wat Meg wil is dat haar zoontje Lucas wel opgroeit in een liefdevol gezin en dat hij wel geniet van een kerst met zijn familie. Meg gaat naar New York om daar te helpen met de opening van een filiaal van Plum Patisserie waar ze voor werkt. Hier loopt ze de man van haar dromen tegen het lijf en ze hebben een paar geweldige dagen samen. Maar is Edd (de man in kwestie) wel eerlijk tegen haar? Dit verhaal is op en top romantiek en leest vrij gemakkelijk, een minpuntje vond ik dat ik erg moest wennen aan de manier van schrijven van de auteur. Soms is het wat verwarrend en weet je niet precies welk personage wat denkt. Maar ik heb absoluut genoten van dit liefdesverhaal, dus maak het jezelf makkelijk op de bank bij de kerstboom, kop thee erbij en lezen maar!

Een echt romantisch boek met diepgang wat je in hogere kerstsferen brengt. Dat is ook precies wat Meg (Megan) zoekt. In haar jeugd heeft ze geen echte kerst gekend en nu ze (alleenstaande) moeder is van Lucas wil ze koste wat kost een echte kerst in de juiste sfeer. Maar alles dreigt in het honderd te lopen en dan ontmoet ze ook nog eens Edd. En dat verloopt ook niet zoals zou moeten. En dan wil je alleen maar verder lezen, want je gunt Meg gewoon het allerbeste. Meg is dan ook goed neergezet, je gaat om haar geven. De kerstsfeer is ook gelukt. Maar ik blijf moeite houden met de 'zwabberige' schrijfstijl van Amanda Prowse. Sommige mensen hebben daar geen moeite mee, maar ik wel. Ik heb daarom voor mezelf besloten geen boeken meer van haar te lezen, hoe mooi ze ook zijn. Toch heb ik genoten van dit boek, wat helemaal in deze tijd van het jaar past.