Recensie: Liefde op de Javazee - Anita Verkerk

Titel: Liefde op de Javazee
Auteur: Anita Verkerk
Recensie: Thea
ISBN: 9789462041370
164 pagina's | Uitgeverij Cupido | mei 2015
Anita Verkerk:
studeerde middeleeuwse geschiedenis en stond daarna een aantal jaren voor de klas. Ze is dol op katten, houdt veel van reizen, puzzelen en lezen, maar haar grootste passie is schrijven. Inmiddels is ze landelijk en internationaal bekend met haar (ont)spannende boeken vol humor en romantiek. Naast talloze romans publiceerde ze ook romantische korte verhalen, humoristische columns en kinderverhalen, die in bekende Nederlandse en buitenlandse tijdschriften verschenen. In de USA won ze al diverse Awards met haar Engelstalige romans.

Het eerste deel van een nieuwe reeks romans die zich afspelen op het superdeluxe romantische cruiseschip Cupido, dat met een bonte verzameling passagiers en bemanningsleden over de zeven zeeën vaart. Als haar ouders met de hele familie hun vijfendertigjarig huwelijksfeest op de Cupido willen vieren, laat Fleur Zomerdijk - achtentwintig, single, een huurflatje in een achterstandswijk en net werkeloos - zich overhalen om vanuit Singapore mee te varen naar Indonesië. Aan boord komen oude familievetes weer schrijnend aan de oppervlakte, maar de luxe cruise over de intens blauwe Javazee heeft voor Fleur gelukkig ook leuke verrassingen in petto.

Recensie door Thea:
“Ik vroeg me ineens af of het wel zo’n goed idee was geweest om op de uitnodiging van mijn ouders in te gaan. Een gratis snoepreisje is op zich natuurlijk super, maar het gezeur dat er ongetwijfeld aan vast zat, was een gigantisch minpunt. (…)Ja, wij Zomerdijkjes… Één gezellige en gelukkige familie!”

Wat een heerlijk feelgood verhaal! Deze feelgood roman heeft alles wat je bij een feelgood roman verwacht: liefde, romantiek, prachtige setting, intriges, een groot geheim binnen de familie Zomerdijk én een happy end. Meteen vanaf het begin werd ik meegenomen in het verhaal en liet deze me niet meer los. De gekozen setting aan boord van het luxe cruiseschip Cupido was hier mede oorzaak van, zelf diverse cruises gemaakt, werd ik voor enkele uren weer meegenomen aan boord. Het verhaal is redelijk voorspelbaar maar heeft toch genoeg verrassingselementen in zich om de lezer aan zich te binden en nieuwsgierig te maken naar het verloop van het verhaal. Zo wil je als lezer weten hoe het Fleur zal vergaan tijdens deze cruise; wie is toch die Jannes van Mechelen die haar in de gaten lijkt te houden en zelfs haar naam weet? Zullen de voelbare onderhuidse spanningen binnen het gezin Zomerdijk tot een escalatie leiden tijdens hun vakantie? Zal ze haar autoritaire moeder én het getreiter, gepest van haar zussen het hoofd kunnen bieden? En welk geheim wordt er verborgen gehouden binnen de familie Zomerdijk? Hoe zit het met Koen, die spetter van een jongen die ze aan boord van het vliegtuig ontmoette en die samen met zijn opa ook vakantie blijkt te vieren aan boord van de Cupido? Fleur vindt hem wel érg leuk, maar hoe zit het met Koen? Zal Fleur de liefde van haar leven vinden aan boord van Cupido?

“(..)Koen. Ik vond hem echt leuk en ik zou het super vinden om hem veel beter te leren kennen. Maar ja, die losse opmerking van opa over die Lydia zat me nog steeds dwars.”

Liefde op de javazee: een heerlijke feelgoodroman voor enkele uren leesplezier én vakantie aan boord van het luxe cruiseschip Cupido. Liefde op de Javazee is het eerste deel in een nieuwe reeks romantische boeken die zich afspelen op het cruiseschip Cupido. Ik zie uit naar de volgende delen! Zullen we te weten komen hoe het met Fleur en de anderen verder zal vergaan?

26-08-15

Recensie: Let's go Paleo! - Sandra van Schijndel

Titel: Let's go Paleo!
Auteur: Sandra van Schijndel
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789402600025
232 pagina's | Aerial Media Company | juli 2015

Sandra van Schijndel:
Sandra van Schijndel is al vele jaren actief bezig met voeding. Toen haar eigen gezondheid door vage klachten achteruit ging, startte ze de zoektocht naar de voor haar juiste voeding. De stap naar andere, echte pure voeding was een openbaring! Ze legde haar ervaringen vast in een boek met vele recepten in een makkelijk te volgen programma, Let's go Paleo!

Informatie over het boek:
De paleo gedachte gaat terug naar de eetgewoonten van onze voorouders. Onbewerkt voedsel zorgde er voor dat het lichaam uitstekend functioneren. Ze wisten ook niet beter omdat bewerkt voedsel gewoonweg niet bestond. Het boek bevat voor een maand recepten voor ontbijt, lunch en avondeten, veel informatie over gezonde voeding en gezond leven.

Recensie door Thea:
De kleurrijke cover van het boek nodigt de lezer uit en maakt nieuwsgierig naar zijn inhoud. Het boek bevat mooie kleurenfoto's welke de lezer inspireren om met de recepten aan de slag te gaan. De auteur geeft in inleidende hoofdstukken informatie over het Paleo principe, het ontstaan hiervan, wat houdt eten volgens het Paleo principe in, welke producten mogen wel en niet gegeten worden en waarom, haar zienswijze op Paleo, het gebruik van superfoods, hoe belangrijk is bewegen voor een gezonde levensstijl, om tot slot te eindigen met keiharde feiten.

Eten volgens Paleo is "eten in de meest zuivere vorm en zo natuurlijk mogelijk. Zo weinig mogelijk of eigenlijk liever geen toevoegingen. Geen dieet, geen calorieën tellen. Gewoon, buiten het feit dat je puur eet, lekker normaal doen".

"De oorsprong van Paleo vinden wij zo’n twee miljoen jaar terug. Paleo staat voor eten als een oermens. Toentertijd werd er gegeten om gezond te functioneren en om te overleven. Iets waar wij tegenwoordig zelden nog bij stilstaan. Wij hebben het veelal druk of hebben geen zin om na te denken over ‘wat heeft mijn lichaam nou echt nodig vandaag.’ Gerechten moeten snel, makkelijk en zonder veel moeite op tafel verschijnen."

Welke producten mag je wel eten bij het Paleo principe:
(biologisch) vlees, vis, schaal- en schelpdieren, alle groenten die gebruikt werden voor de opkomst van de landbouw, hier vallen niet de aardappel en peulvruchten onder, fruit, noten en zaden, paddenstoelen, kokos, (verse) kruiden en specerijen, (bron)water.

Welke producten kun je beter niet eten volgens het Paleo principe:
rijst, pasta, brood, zuivel, nachtschade als aardappel, tomaat, paprika, aubergine, rode pepers en gojibessen.

Zelf hanteert de auteur de 80/20 regel; voor 80% volgt zij het Paleo principe, voor 20% wijkt zij hier vanaf; zo drinkt zij een glaasje melk wanner ze hier zin in heeft, maakt ze gebruik van hedendaagse gemakken in de keuken als magnetron, blender. oven en gebruikt zij voedingsmiddelen als tomaten. ("ik zeg: laten we een been in de traditie laten en een been in de vernieuwing, want niet alle vernieuwing is slecht".)

Na deze inleidende informatie over het Paleo principe vinden we de recepten, ingedeeld per week, en dit gedurende 28 dagen. Iedere week start met een onderwerp voor een gezonder, vrolijker en bewuster leven zoals oefeningen voor het trainen van billen en benen, het maken van een trainingsthema, kernstabiliteit, huidverzorging en het trainen van de buikspieren. Hierna volgt een handig boodschappenlijstje met de benodigde ingrediënten voor die week. Vervolgens worden per dag recepten gegeven voor ontbijt, lunch, diner, toetjes en tussendoortjes. De recepten worden duidelijk beschreven en zijn niet moeilijk te bereiden. Achterin het boek vinden we een alfabetisch register.

Voor mijzelf is het boek niet bedoeld als leidraad om strikt aan vast te houden gedurende de 28 dagen die gegeven worden in het boek, maar meer als een kookboek met lekkere, gezonde én vooral pure gerechten. Gerechten zonder poespas, zonder gebruik te maken van pakjes en zakjes of allerlei toevoegingen, gewoon puur natuur én gerechten die makkelijk te bereiden zijn. En deze gerechten zijn volop te vinden in het boek, waarbij vooral de recepten voor het diner mijn aandacht trekken. Maar zeker ook niet te vergeten de recepten voor tussendoortjes én toetjes. Daar ik momenteel midden in een verhuizing zit en koken nog niet aan de orde van de dag is (help, waar zijn mijn keukenspullen gebleven...) heb ik nog geen gerecht uit het boek kunnen maken. Maar het boek is zeker één van de kookboeken die als eerste gebruikt gaat worden in het nieuwe huis, om er heerlijke recepten uit te gaan maken. Wat te denken van de Oercrackers, al dan niet belegd met lekkers, (al eerder probeerde ik zelf crackers te maken maar die werden niet knapperig krokant, zou het met dit recept wel lukken, ik ga het zéker uitproberen), bananenbrood, Bloemkoolrijst met roerbakgroenten en beefreepjes, Rosbiefavocadorolletjes met rauwkostnotensalade, Paleo-minipizza's, Kruidige gehaktbroodjes of een lekkernij als een Kokoskoek, Rauwe brownies, Bananenlollie of Crunchy banaan...

23-08-15

Boektrailer: Het bedrog van Quisco - Daan Hermans

In Het bedrog van Quisco heeft de jonge journalist Evander Clovis een nieuwe opdracht: een stuk schrijven over de mysterieuze verdwijning van Martha Mulder in het wonderlijke – voor buitenstaanders slecht toegankelijke – stadje Quisco. De bewoners van Quisco houden niet van pottenkijkers, kinderen zijn niet welkom en de moraal is enigszins afwijkend. Hoe langer zijn verblijf in Quisco duurt, hoe meer hij verstrikt raakt in een web van intriges. Welkom in Quisco waar niets is wat het lijkt!

Bron: Ambo Anthos

19-08-15

Recensie: Een wolk in mijn been - Martine de Wit

Titel: Een wolk in mijn been
Auteur: Martine de Wit
Recensie: Thea
Genre: Waargebeurd: gezondheid
ISBN: 9789033603976
288 pagina's | Uitgeverij De Banier | 2013

‘Zo, wat krijgen jullie veel kaarten! Hebben jullie iets te vieren?’ De postbode geeft breed lachend de stapel post aan mijn moeder. Mama kijkt verdrietig en zegt: ‘Nee, mijn dochter van 13 heeft gehoord dat ze kanker heeft.’
‘Ik was een gewone blonde puber van dertien jaar, die het wel leuk vond om een beetje baldadig te zijn op school. Ik was ‘gewoon’. Was. Tot 24 september 2007. Het begon allemaal veel eerder, toen ik niet eens op de gedachte kwam dat ik ooit kanker zou kunnen krijgen. Toen ik nog niet vermoedde dat ik kale kinderen met een slangetje in hun neus zou gaan leren kennen. Dat ik zelf zo’n kind zou worden …’
Openhartig vertelt Martine over haar ziekte; hoe het begon, het verloop van het ziekteproces, hoe er steeds nieuwe dingen op haar afkomen. Met schrijnende eerlijkheid beschrijft ze wat dit alles voor haar en haar familie betekent. En als  de deuren van het ziekenhuis na de laatste chemokuur achter haar sluiten, blijkt dat het einde niet te zijn...
Recensie door Thea:
“Ik was ‘gewoon’, dacht ik. Was… Want het begon eigenlijk al eerder. Veel eerder. Toen ik niet eens op de gedachte kwam dat ik ooit kanker zou kunnen krijgen. Toen ik nog niet kon vermoeden dat ik ooit verstand zou krijgen van het ziekenhuisleven. Toen ik niet wist dat ik kale kinderen met een slangetje in hun neus zou gaan leren kennen. En ik vermoedde al helemaal niet dat ik zelf zo’n kind zou worden. Maar ik werd het wel.”

Een wolk in mijn been, een indrukwekkend en aangrijpend verhaal welke de lezer niet onberoerd zal laten. Het verhaal van Martine, die op 13-jarige leeftijd de diagnose botkanker (een zeldzame vorm van botkanker in haar rechterbovenbeen) krijgt, oftewel “een wolk in mijn been” zoals ze dit zelf omschrijft. Haar leven staat vanaf dit moment op zijn kop, Martine krijgt te maken met de medische mallemolen en leert termen die je op die leeftijd niet hoort te kennen.

“Ben ik het echt, dat meisje met die onzekere blik in haar ogen? Dat meisje dat nu een pruik uitkiest omdat ze straks kaal zal zijn? Ben ik echt dat meisje dat van de ene op de andere dag nadenkt over dingen waar een ander nog nooit van heeft gehoord?”

Een zware periode van ziekenhuizen, onderzoeken, een beenbesparende operatie waarbij ze een metalen prothese in haar been krijgt en achttien chemokuren breekt aan. Een tijd ook van heel erg ziek worden van deze chemokuren, infecties en complicaties tussen deze kuren door, helse pijnen, langdurige heftige bloedneuzen, sondevoeding en tot overmaat van ramp haar haren verliezen. “(..)Ik staar nog steeds in het raam. Ik zie het profiel van mijn kale hoofd, van mijn schedel, het voelt alsof er al een stukje dood is van mij”.

“Ik wil maar één ding en dat is: gewoon zijn. Waarom mag ik niet gewoon gewóón zijn?! Iedereen gaat maar op vakantie en naar school, en ze beseffen niet hoe bijzonder dat eigenlijk is. Ik heb net een vierde deel van de chemokuren achter de rug. Ik heb er vijf gehad, ik moet er nog dertien! Ik ben nog maar dertien jaar. Ik weet soms ook echt niet meer hoe het allemaal moet…’

Dan breekt de tijd aan van de laatste chemokuur, van herstel tot genezen verklaard worden na vijf jaar schoon te zijn. “Ik hoef niet meer naar het ziekenhuis voor een kuur, die tijd is voorbij. En langzaam maar zeker krijg ik zicht op een nieuwe toekomst, een levende toekomst. Een toekomst vol hoop.”

Maar deze periode, de after cancerproces, was zwaar, heel zwaar, en leidt bij Martine tot verwarring en een gevecht met zichzelf. Het lukt Martine niet om bij haar gevoelens te komen welke ze verschuilt achter haar masker. “(…)En mijn masker, mijn lach, is mijn redding. Want wat zou ik zijn zonder mijn masker? Een klein bang meisje dat eigenlijk in een hoekje van de bank wil wegkruipen en wil huilen, húilen tot ze niet meer kan. Huilen om de littekens, op mijn lichaam en in mijn hart, om de pijn, omdat ik alleen was, huilen omdat het gewoon niet gegaan is zoals ik had gehoopt en huilen omdat ik er nog vaak last van heb en zal blijven houden. Maar dat behoort niet tot de mogelijkheden, want ik heb tegen de kanker gevochten en ik heb het overleefd. Dus waarom zou ik huilen nu het voorbij is? Dus lachen maar, want het leven is mooi.”

Met behulp van een psychologe overwint Martine ook deze strijd en langzaamaan krijgt ze weer grip op haar leven. “Oké, ik heb kanker gehad, dat was niet leuk. Maar nu is het voorbij. Alleen.. in mijn hoofd is het nog niet voorbij. Eerst heb ik gevochten tegen de kanker, toen wilde ik weer gewoon zijn. Nu ik weet dat dat nooit meer kan, ga ik vechten tegen mijn hersenspinsels. De kanker is wel uit mijn been, maar nog niet uit mijn hoofd.”

Het boek heeft een christelijke inslag, Martine ondervindt veel steun van haar geloof. Als niet-christelijke vond ik dit geen belemmering tijdens het lezen, integendeel, ik vond het juist mooi om te lezen dat iemand zoveel kracht, steun en troost uit haar geloof kan halen.

“Ik mag weer leven! De Heere God heeft voor mij geen makkelijke weg uitgekozen, maar Hij heeft me niet alleen gelaten. Hij gaf en geeft me kracht. Doordat ik kanker heb gehad, heeft Hij mij meer aan Hem verbonden.”

Achterin het boek geeft Martine enkele tips voor mensen die in hun directe omgeving te maken krijgen met kanker én tips voor lotgenoten. Ook geeft ze informatie over enkele verenigingen/stichtingen en vinden we een verklarende lijst met moeilijke woorden. Helemaal achterin het boek staan enkele foto’s van Martine en het gezin.

Een wolk in mijn been: een aangrijpend verhaal welke mij niet onberoerd liet. Regelmatig las ik fragmenten uit het boek met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. Zo jong dit zware gevecht aan te moeten gaan. Mooi was het om te lezen dat zij zoveel steun, kracht en troost uit haar geloof kon halen.

16-08-15

Boektrailer: Vlucht naar Curaçao - Debby van den Bergh

De deels autobiografische roman Vlucht naar Curaçao vertelt het ontroerende en meeslepende verhaal over een vrouw die op verschillende vlakken afscheid neemt, de emotionele worsteling die daarop volgt en het richting geven aan een nieuwe levensweg. Dicht onder de oppervlakte ligt de hunkering naar liefde, geborgenheid en aandacht. In de beschrijving daarvan schuwt de schrijfster de zelfspot niet; integendeel, ze neemt zichzelf regelmatig genadeloos op de hak en dat levert buitengewoon hilarische scènes op.

Bron: uitgeverij LetterRijn

12-08-15

Boektrailer: Zuidas - Patty P. Stenger

Alice Bloemberg is sociaal een tikkeltje onhandig maar briljant met cijfers. Ze verruilt een boekhoudkantoor in Sittard voor een consultancybureau op de Zuidas. Als ze een grote vastgoedklant binnenhaalt, lijkt haar toekomst verzekerd. Tot haar duidelijk wordt dat men achter de schermen een vuil spel speelt. Steeds verder raakt ze verstrikt in de fuik van list en bedrog. Alice probeert staande te blijven in een omgeving waarin eerlijkheid soms tot de dood leidt.

Bron: uitgeverij De Geus

09-08-15

Boektrailer: Het (buiten)gewone leven van Frank Derrick, 81 jaar - J.B. Morrison

Frank Derrick is 81 jaar en hij is op straat aangereden, op zijn verjaardag nog wel. Sinds de dood van zijn vrouw woont hij alleen en was het al genoeg uitdaging om zijn dagen te vullen. Maar nu hij, met zijn arm in het gips, ook nog eens niks kán, sleept de tijd zich voort. Aan zijn uitdrukkingsloze kat Bill heeft hij weinig, en zijn verzameling dvd’s heeft hij wel gezien. Maar dan komt Kelly, van de thuiszorg, zijn leven binnen. Hoewel hij haar eerst probeert af te schrikken, raakt Frank al snel op haar gesteld, want zij herinnert hem eraan dat het leven buitengewoon kan zijn, hoe oud je ook bent.

binnenkort recensie op The Book Girl

Bron: Uitgeverij De Fontein Romans & Spanning

05-08-15

Boektrailer: Val - Cis Meijer

Hoe ver ga jij om de waarheid te achterhalen? Lees de jeugdthriller 'Val' van Cis Meijer, bloedstollend spannend! Voor de fans van Mel Wallis de Vries. Een rotte geur dringt mijn neus binnen. Natte steentjes, verdroogde resten aarde, kleverige spinrag en ik wil niet weten wat voor dode insecten. Het is alsof ik in een open graf woel… Na de zomer zou Liv naar dezelfde highschool gaan als haar urban climbing- en hartsvriendin Sofia in New York. Maar terwijl Liv de weken aftelt, gedraagt Sofia zich op Skype steeds vreemder. Hun laatste telefoongesprek eindigt in ruzie. Dan ontvangt ze van Sofia een appje: HET SPIJT ME. ALLES KOMT GOED! Een dag later bereikt Liv het afschuwelijke nieuws dat Sofia is omgekomen bij een tragisch ongeval. Liv twijfelt aan Sofia’s doodsoorzaak. Was het echt een ongeluk? Liv besluit toch naar New York te vertrekken, urban climbing-stad bij uitstek. Met gevaar voor eigen leven gaat ze op zoek naar de waarheid achter Sofia’s verdwijning.

Bron: Cis Meijer

02-08-15

Boektrailer: De Nederlandse bruid - Jessica Lutz

Emma wil geen doorsnee leventje leiden. Als haar Turkse vriend terug moet naar zijn thuisland om het bedrijf van zijn familie te helpen, gaat ze met hem mee. Serheng is de zoon van een clanleider, en zal zijn vader opvolgen. Emma en hij dromen ervan om de conservatieve familie wakker te schudden met hun moderne, westerse opvattingen, maar dat stuit op weerstand. Naarmate de gemeenschap een hechter front vormt, nemen de schaduwen waartegen Emma moet vechten toe. Een ervan lijkt zelfs Serheng te zijn.

Bron: uitgeverij De Geus