Recensie: Suikerspin - Derk Visser

Titel: Suikerspin
Auteur: Derk Visser
Recensie: Thea
ISBN: 9789025761202
128 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | september 2015

Derk Visser:
Derk Visser schrijft jeugdromans die zich afspelen aan de rand van de samenleving. Zijn hoofdfiguren groeien op in een kansloos milieu, en zijn niet in staat zich daaraan te onttrekken. Zijn verhalen worden rauw en realistisch genoemd. Zijn boek Prikkeldraad werd genomineerd voor de Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs en kreeg een eervolle vermelding van de jury van de Woutertje Pieterse Prijs.

Suikerspin van Derk Visser is een aangrijpend jeugdboek over de 12-jarige Ezra die haar familie bij elkaar probeert te houden. En dat is niet makkelijk als je vader net terugkomt uit een oorlogsgebied. Ezra zag het helemaal zitten. Haar vader zou extra veel gaan verdienen in de oorlog, zodat ze met z'n allen zouden kunnen verhuizen naar een huis met een tuin. Maar haar droom valt al snel in duigen. Haar vader blijkt bij terugkomst niet meer in staat normaal te functioneren en het gezin dreigt te verdrinken in de problemen. Ezra is echter niet van plan bij de pakken te gaan neerzitten. Met ontwapenende veerkracht baant ze zich een weg door het leven, waarbij haar grootste wens natuurlijk is dat alles weer wordt zoals het was.

Recensie door Thea:
“Soldaten die op een bermbom zijn gestapt en het hebben overleefd, zijn hun benen kwijt. Dat zie je. Ze zitten in een rolstoel of hebben kunstbenen. Maar bij papa zie je niks. Hij kwam alleen bruiner terug dan dat hij wegging. De oorlog zat in zijn hoofd, maar dat zag niemand. Zonder benen heeft iedereen medelijden met je, maar als ze alleen een bruine kop zien, en niet wat erin zin, denken ze dat je net terug bent van vakantie.”

Een aangrijpend en indringend verhaal over de gevolgen voor een gezin die te maken krijgt met het oorlogstrauma van vader. Het verhaal wordt verteld vanuit de 12-jarige Ezra. Ezra woont met haar ouders en jongere zusje Zoë in een klein flatje in een achterstandswijk. Zij probeert zich hier staande te houden door zich stoer en hard voor te doen, meedogenloos zoals ze het zelf noemt. Maar achter deze façade schuilt een eenzaam meisje zonder vriendinnen, worstelend met haar gevoelens en hunkerend naar de geborgenheid van het gezin van voorheen. De vader van Ezra is uitgezonden geweest en kampt sinds zijn terugkeer met een oorlogstrauma.

“Papa kwam als held uit de oorlog en bleef dat tot oud en nieuw. Tot de eerste duizendklapper. Toen dook hij opeens onder tafel. En toen de vuurpijlen aan de achterkant van de flat langs vlogen, stormde hij de galerij op. Daar stond onze buurman met zijn zoontje sterretjes af te steken. Papa viel hem aan en rende daarna weg. De politie vond hem pas toen het weer licht werd in een hoekje van de fietsenkelder. Onder een stuk plastic. Papa was opeens geen held meer. Hij was een beetje gek geworden. De oorlog was terug. Maar nu in zijn hoofd.”

Thuis zijn er steeds vaker ruzies tussen haar ouders. Van het een op het andere moment kan haar vader heel kwaad worden. Ezra en haar zusje Zoë zijn op zulke momenten bang voor hem. “(..)één verkeerde stap waardoor iets valt of breekt en papa kan ontploffen. Hij schrikt van alles en wordt kwaad om niks. (..)Ik wil geen schreeuwende papa meer. Of een huilende mama. Het moet afgelopen zijn met die domme rotruzies. Niet meer verstoppen op het balkon. Geen rondvliegende aardappels meer of wegduiken onder tafel voor een handvol spruiten.”

Als het op een dag volledig uit de hand loopt en vader fysiek geweld tegen haar moeder gebruikt, vlucht zij met Zoë naar een vrouwenopvang. Ezra wil niet mee, ze wil bij haar vader blijven. Zij probeert het gezin weer bij elkaar te krijgen door een baan voor haar vader te zoeken. Maar vader vindt het beter dat Ezra naar haar moeder en zusje gaat, hij kan niet voor haar zorgen. Vader wordt opgenomen in een opvang voor oorlogsveteranen waar hij therapie krijgt voor zijn oorlogstrauma. “Papa mag pas terug als in zijn hoofd alles veilig is. En dat kan nog even duren, want soms lijkt er niks aan de hand, maar dan ontploft er toch weer iets. Net als bij bermbommen, de weg lijkt veilig, tot de tank eroverheen rijdt. Of een kind erop gaat staan.”

Ezra wil dat het weer als vanouds zal worden, gewoon samen als gezin. Zal vader zijn oorlogstrauma weten te overwinnen, zal hij weer thuis kunnen wonen bij zijn gezin?

“Ik zit in de bus met een suikerspin voor papa. Om hem op te vrolijken, want met al die oorlogsveteranen om zich heen kan hij wel iets zoets gebruiken. Ik heb nog nooit iemand met een verdrietig gezicht in een suikerspin zien happen.”

Suikerspin: De rauwe toon van het verhaal, ontdaan van alle opsmuk en de gelaagdheid maken het verhaal aangrijpend en indringend. Als lezer voel je de eenzaamheid van Ezra en leef je met haar mee. Je voelt de voortdurende spanning in het gezin en de vraag is niet óf maar wanneer het mis zal gaan…

23-10-15

Recensie: Chickslovefood: Het Skinny Six-kookboek - Nina de Bruijn & Elise Gruppen

Titel: Chickslovefood: Het Skinny Six-kookboek
Auteur: Nina de Bruijn & Elise Gruppen
Recensie: Thea
Genre: Kookboek
ISBN: 9789046820094
144 pagina's | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | september 2015

Nina de Bruijn & Elise Gruppen:
Nina de Bruijn & Elise Gruppen leerden elkaar kennen tijdens hun masterstudie journalistiek in Rotterdam. Het blog Chickslovefood.com dat ze samen startten groeide al snel uit tot een van de grootste en populairste van het land. Van hun eerste boek: Chickslovefood: het 5 or less-kookboek, verkochten ze binnen een half jaar maar liefst 30.000 exemplaren. Tijd voor nummer 2!

Over het boek:
Na het enorme succes van Chickslovefood: het 5 or less-kookboek, is dit het veelgevraagde vervolg. Elise en Nina - de chicks - hebben er op hun blog een sport van gemaakt om met weinig ingrediënten makkelijke, originele én lekkere gerechten te bedenken. Wil jij, net als zij, gezond leven en eten, maar haak je af bij het idee van een dagelijkse shot tarwegras of goijismoothie? Het Skinny Six-kookboek bevat ruim 70 superhealthy recepten met maximaal 6 ingrediënten. Stuk voor stuk gerechten die je makkelijk maakt en zonder schuldgevoel kunt eten, de hele dag door!

Recensie door Thea:
Als er één boek is waar ik erg naar uitkijk is het dit boek, Het skinny six-kookboek. Wanneer het boek hier dan ook binnenkomt kan ik niet wachten om het door te bladeren, recepten te lezen maar vooral om diverse gerechten eruit te gaan maken. Tijdens het doorbladeren van het boek word ik meer en meer enthousiast over zijn inhoud. Het boek is prachtig vormgegeven en nodigt door zijn vele foto’s en heerlijke recepten zonder ellenlange ingrediëntenlijsten uit om er snel mee aan de slag te gaan. De recepten zijn niet moeilijk te maken en met maximaal 6 ingrediënten per recept maak je heerlijke én gezonde gerechten. Alle recepten bevatten pure ingrediënten zonder toevoegingen en zijn bijna allemaal zuivel- en tarwevrij. In plaats van geraffineerde suikers wordt er gebruik gemaakt van wat dadels of een paar eetlepels biologische honing van goede kwaliteit.

"Waar we in ons eerste boek heerlijk koken met bijvoorbeeld wat room, een klein beetje kaas en sinneren met suiker en boter (mmm!), gaan we in dit tweede boek all the way op de skinny tour. Dat betekent súpergezonde recepten, met weinig poespas. Maar natuurijk nog steeds wel gruwelijk lekker!"

Voorafgaand aan de recepten vinden we enkele vervangtips voor gebruikte ingrediënten, keukentips en boodschappentips. Ook lezen we uit het Skinny eetdagboek van de Chicks. De recepten zijn ingedeeld in de volgende categorieën: Ontbijt, Lunch, Tussendoortjes, Diner, Borrel en Skinny Sinners. Achterin het boek vinden we een alfabetisch register.

1. Zoete aardappelmuffins 2. Kokos-chocobars
3.Geroosterde kikkererwtenschotel 4. Peer-kaneel-havermuffins
Uit het boek maakte ik reeds de volgende gerechten: Zoete aardappelmuffins, Smeuïge slawraps, Peer-kaneel-havermuffins, Paradijslijke kokos-chocobars, Marokkaanse geroosterde kikkererwtenschotel, Chocolate Chip mousse, Chocolate Chip Cookies én verrukkelijke bonbons. Ook de resterende recepten staan nog op de lijst van te maken gerechten. Het boek is een aanrader, een must-have voor elke keukenprinses (en -prins) die gezond wil koken met pure producten, maar zonder recepten met ellenlange ingrediëntenlijsten. Het boek heeft hier een prominente plek gekregen in mijn keuken, binnen handbereik om er weldra weer een gerecht uit te gaan bereiden...

Bereidingstijd: 30 minuten

Men neme (voor 12 koekjes):
75 g speltmeel
75 g havermout
4 ontpitte dadels
1 ei
2 el honing
50 g pure chocolade (tenminste 70% cacao)

En zo doe je het:
- Verwarm de oven voor op 180 graden.
- Doe het meel, de  havermout, de dadels, het ei en de honing samen met 1,5 el olie (liefst kokosolie) en een snufje zout in een keukenmachine en mix kort. De substantie mag best grof blijven. Te droog? Voeg een scheutje water toe. Te nat? Doe er dan nog een klein beetje speltmeel bij.
- Hak de chocolade in kleine stukjes met een mes.
- Prak de stukjes met een vork door het koekjesmengsel.
- Vorm bolletjes ongeveer zo groot als een bitterbal van het beslag en druk ze plat op een met bakpapier beklede ovenplaat.
- Schuif de oven in en bak in 20 minuten goudbruin.

Variatietip:
Qua variatie kun je echt all the way gaan. Voeg eens wat rozijnen en walnoten toe. Of vervang de chocolade door stukjes mango en cashewnoten. Eet ze dezelfde dag nog op, ze zijn vers écht het lekkerst!

02-10-15

Recensie: Suikervrij - Sue Quinn

Titel: Suikervrij
Auteur: Sue Quinn
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789023014676
160 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | juli 2015

Sue Quinn:
schrijft artikelen voor de Guardian en Delicious betreffende voeding en koken en heeft een eigen blog penandspoon.com. Sue heeft reeds vier kookboeken op haar naam staan, zoals haar kookboek Vegan, over plantaardig eten zonder dierlijke toevoegingen.

Informatie over het boek:
Suikervrije recepten voor iedereen. We weten allemaal wel dat suiker ongezond is, maar het vermijden van suiker in voeding blijkt vaak lastiger dan gedacht. Suikervrij helpt om beetje bij beetje suiker uit het dieet te bannen - onder andere door suikervrije recepten voor alledaagse producten als ketchup, brood en jam te geven, die wanneer kant-en-klaar gekocht boordevol suiker blijken te zitten. Naast deze basisrecepten staan in Suikervrij recepten voor ontbijt, gebak, snacks en desserts, allemaal zonder suiker, honing of kunstmatige zoetstoffen.

Recensie:

Thea:
“Dit boek wil je helpen met het verlagen - of eigenlijk het geheel verbannen - van de hoeveelheid toegevoegde suikers in je voedingspatroon. Dat is voor bijna iedereen nodig.“

Het boek is prachtig vormgegeven in een handzaam formaat en bevat vele foto’s die de lezer aanzetten om met de gegeven recepten aan de slag te gaan. Naast 65 suikervrije recepten wordt er beknopte informatie gegeven; wat is het suikervrij-principe van de auteur, waarom is suiker slecht voor je, wat zijn goede en slechte suikers en hoe lees je voedingsetiketten. Daarnaast geeft het boek een leidraad voor vervanging van voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker door producten die minder suiker bevatten. Tevens vind je in het boek een lijst van suikervervangers in de keuken (zoals ongezoete appelmoes, (gedroogde) vruchten, banaan). Een voor mij verrassende suikervervanger uit deze lijst is nootmuskaat. Ook worden er enkele tips gegeven om op een eenvoudige manier suiker te vermijden.

“Veel zogenaamde suikervrije recepten zitten vol met honing, agavesiroop of andere zoete siropen, die vaak een goede naam hebben omdat ze “natuurlijk” en gezonder dan kristalsuiker zouden zijn. In werkelijkheid zit in deze siropen veel suiker, hebben ze een lage voedingswaarde en bevatten ze soms een hoog gehalte aan fructose, dat volgens sommige deskundigen slecht is voor de gezondheid. Om die reden gebruik ik in dit boek die ingrediënten niet en laat ik ook suikervervangers zoals stevia en xylitol staan.”

1. Tomatenketchup 2. Jamkoekjes
3. Pindakaas-chocoladeshake 4. Perzikmuffins
Gerechten uit het boek worden gezoet met gedroogde en verse vruchten. Bij sommige gerechten maakt zij gebruik van vruchtensap bij wijze van zoetstof. Alle recepten beslaan twee pagina’s en zijn voorzien van foto’s: op de ene pagina vinden we een foto waarop alle ingrediënten afgebeeld staan en een lijst met ingrediënten, op de andere pagina zien we een foto van het eindresultaat en een beschrijving van het recept. De recepten zijn ingedeeld in de volgende hoofdstukken: Basisrecepten (bv Tomatenketchup, Pindakaas, Yoghurt, Volkorenbrood), Ontbijt (bv Smoothies, Granola, Dadel-havermoutshake, Wentelteefjes), Tussendoortjes (bv Vruchtenrolletjes,  Sinaasappelsoepstengels, Donutballetjes, Vruchten-notenrepen), Gebakken (bv Crackers, Perzikmuffins, Pindakaaskoekjes, Jamkoekjes), Desserts (bv Gekarameliseerde peren, Chocolademousse, Vruchtenrumble, Meloen-appelgranita). Achterin het boek vinden we een verklarende woordenlijst en een alfabetisch register.

Zelf ben ik natuurijk ook aan de slag gegaan met diverse recepten uit het boek. Zo maakte ik onder andere tomatenketchup (erg lekker en zo makkelijk te maken, nooit meer tomatenketchup uit de winkel!), jamkoekjes (heerlijk), pindakaas-chocoladeshake (vond ik minder geslaagd, te veel pindakaas smaak naar mijn mening) en perzikmuffins (verrukkelijk, ondanks het weglaten van amandelextract). De recepten zijn niet moeilijk te maken en nemen weinig tijd in beslag, de benodigde ingrediënten zijn prima te verkrijgen in de supermarkt. Wat is er nu leuker dan zelf pindakaas, chocolade-hazelnootpasta, tomatenketchup etc te maken, maar dan wel zonder al die toegevoegde suikers die we in kant-en-klare producten uit de supermarkt vinden …