Recensie: De Bieb-bende 4 - Schim van het kwaad - Michael Reefs

Titel: De Bieb-bende 4 - Schim van het kwaad
Auteur: Michael Reefs
Recensie: Marion
ISBN: 9789082190953
416 pagina's | Uitgeverij Stormsteen | november 2015
Michael Reefs:
Michael Reefs: Opgegroeid in het prachtige Limburgse Vaals kreeg Michael al sinds zijn twaalfde de inspiratie om verhalen te schrijven. Na zijn opleiding aan de Pabo is Michael aan de slag gegaan voor een landelijke speelgoedketen, en de laatste jaren heeft hij zich ontwikkeld tot app-specialist. Vanaf 2004 bleef Michael werken aan zijn fantasy verhalen. De Bieb-bende was geboren! Met de Bieb-bende bleek hij kinderen weer aan het lezen te krijgen. Hierdoor werd zijn eerste boek ook meteen dolenthousiast ontvangen door ouders en scholen.

Het jaarlijkse Festival van de Zeven Winden betekent een zonnige start van april voor de inwoners van Zuidbaai. De vijf leden van de Bieb-bende vermaken zich met verschillende activiteiten in de Drakenvallei. Maar de rust wordt al snel verstoord als het ene na het andere familielid verdwijnt. De Bieb-bende staat voor een onmogelijke keuze: op zoek gaan naar hun familieleden of de vierde Hemelrijder bevrijden uit het schilderij. Ze komen terecht op het eiland Tyriana, waar ze door George Hill – de Man met de Bijl – behoorlijk op de proef gesteld worden. Gevaarlijke testen vergen het uiterste van hun krachten, waardoor de kinderen eindelijk beseffen waarom juist zij uitverkoren zijn voor dit avontuur. Ze gooien werkelijk alles in de strijd om de testen te overleven en George opnieuw een loer te draaien. Maar is dat genoeg om ook hun familie weer ongedeerd terug te brengen?

Recensie door Marion:
Het vierde deel van de bieb-bende begint waar het vorige deel is geëindigd, wanneer ze eindelijk één volwassen persoon kunnen vertrouwen. Jasmijn, Melanies tante blijkt meer te weten dan dat ze gedacht hadden. Er blijken al veel vaker clubjes op zoek te zijn gegaan naar de geheimen van Zuidbaai en de oorsprong van de legende van de hemelrijders. Ook deze maand zal er weer een taak op hun wachten, om de volgende hemelrijder ‘’hektor’’ te bevrijden uit zijn schilderij. Maar voordat ze zich hierop richten genieten ze van het jaarlijkse festival van de Zeven Winden. Helaas is het de kinderen niet gegund even rustig bij te komen, want plotseling verdwijnen hun familieleden. Soms lossen ze letterlijk op voor hun ogen. George Hill blijkt hierachter te zitten en probeert hun krachten uit.  Wanneer ze ervoor kiezen om hun familie leden te redden komen ze terecht op het eiland Tyriana, waar ze hun specifieke gave hard nodig hebben om eerst zelf te kunnen overleven.

Het is weer een spannend verhaal, waarbij je de kinderen steeds beter leert kennen, maar ook hun familieleden die in dit verhaal worden betrokken, al weten ze dit zelf niet. Het is duidelijk dat de auteur hier aandacht aan schenkt, alles wordt steeds beter omschreven en je ziet duidelijk een ontwikkeling bij de kinderen, zoals dit in het echt ook zou gebeuren. Ze leren steeds beter met hun krachten om te gaan en worden sterker in hun doen en laten.  Ik denk dat wanneer jongere kinderen dit boek zullen lezen(en de voorgaande delen) ze hierdoor zeker geprikkeld kunnen raken, door zelf dingen uit te gaan zoeken en ook de speciale armbandjes willen hebben.  Het boek bevat ook allerlei extra’s door gebruik van QRcodes, waardoor het helemaal met deze tijd mee gaat. Zelf lees ik het boek zonder deze extra mogelijkheden, maar ook dan is het gewoon een geweldig leesboek en ook de cover en de QRcode pagina’s in het boek zijn plaatjes om naar te kijken. Nog steeds geld, zowel geschikt voor jongeren, maar ook voor volwassenen. Dit is zeker een serie die ik ooit compleet hoop te krijgen en als er dan in de toekomst kinderen aanwezig zullen zijn in het gezin, weet ik zeker dat zij deze serie ook zullen lezen.