Recensie: De spionne met het hoedje - Dorothy Gilman

Titel: De spionne met het hoedje
Auteur: Dorothy Gilman
ISBN: 9789044910711
234 pagina's | AW Bruna Uitgevers | 1992
Dorothy Gilman:
Dorothy Gilman, ook bekend als ook bekend als Dorothy Gilman Butters was een Amerikaanse auteur van mystery- en spionageromans. Gilman bezocht Pennsylvania Academy of Fine Arts in 1940-1945 en de Universiteit van Pennsylvania in 1963-1964. Gilman overleed op 88-jarige leeftijd aan de ziekte van Alzheimer. Ze is het meest bekend geworden door de Mrs Pollifax-reeks van spionageromans, over de spionage van grootmoeder Emily Pollifax, die ervoor kiest een spion te worden in haar zestiger jaren. Gilmans boeken geven nogal eens ongewone en unieke personages weer die vaak reizen maken naar exotische locaties.

Als de oude mevrouw Pollifax van haar dokter de raad krijgt iets te doen wat ze nooit heeft kunnen doen, denkt ze aan haar jeugddroom. Nu ze eindelijk de tijd heeft om spionne te zijn, wil ze dat worden ook. Bij de CIA wordt ze eerst uitgelachen, maar toevallig hebben ze een ongevaarlijk koerierskarwei voor haar. Die opdracht blijkt zo gevaarlijk te worden dat ze ten slotte in Albanië terecht komt voor 'ondervraging'. Dankzij een opmerkelijk optimisme brengt ze haar opdracht tot een goed einde

Recensie door Marjon:
Geweldig! Ik kreeg dit een tijd terug getipt door een vriendin. Ik had er nog nooit iets van gelezen en nu heb ik het eerste boek van de 14-delige mrs. Pollifax uit. En dat smaakt naar meer. Emily Pollifax is intelligent en praktisch en straalt een bepaalde onschuld uit, wat precies goed is in haar rol als spion. Ze beleeft doldwaze avonturen, het is zelfs af en toe spannend. Het boek is een absolute pageturner. Net als de boeken van Agatha Christie heeft dit boek iets tijdloos. Ik kijk uit naar de rest van de serie.