Recensie: De terugkeerling - Patrick Pouw

Titel: De terugkeerling
Auteur: Patrick Pouw
ISBN: 9789048829620
320 pagina's | Lebowski Publishers | januari 2016

Patrick Pouw:
Patrick Pouw behaalde een MA in Narrative aan de Universiteit van Sheffield. Hij werkte als dagbladverslaggever en als redacteur voor verschillende televisieprogramma's. In 2008 verscheen zijn boek Salaam! Een jaar onder orthodoxe moslims, dat werd opgenomen in de Canon van de Journalistiek. De terugkeerling is zijn debuutroman.

Sinds de moord op Van Gogh werkt Mohammed el Amrani bij de AIVD, waar hij verantwoordelijk is voor het volgen van radicale moslims. Als hij voor zijn werk terugkeert naar de wijk waar hij opgroeide, wordt hij geconfronteerd met een onverwerkt verleden. De radicale bekeerling Bilal van Wijk plant een aanslag die hem tot de nieuwe Mohammed B. moet maken. In De terugkeerling kruisen de wegen van Mo en Bilal zich op onverwachte wijze, want is het niet zo dat het gevaar vaak uit onverdachte hoek komt?

Een boek met een heel actueel thema, namelijk de islamisering van Nederlandse jongeren en de neiging tot extremisme. Het interessante is, dat het verhaal wordt omschreven vanuit twee perspectieven: een jongen die bekeerd is tot de Islam, of zoals hij zichzelf noemt een terugkeerling. Het andere perspectief is een allochtone AIVD-er die deze jongeren in de gaten moet houden. Ik ben vooral gecharmeerd van het realistische inkijkje dat gegeven wordt in het leven van Pjotr, de terugkeerling. Het verhaal speelt zich af in Kanaleneiland. Het is leuk om als kenner van Utrecht precies te visualiseren waar zich dit allemaal voordoet. Vraag is wel of iemand die Utrecht niet kent, uit de voeten kan met alle straatnamen die genoemd worden. Als lezer wordt je op een subtiele manier meegenomen in de denkwereld en de ontwikkeling van Pjotr tot Bilal zoals hij zich laat noemen. Dit wordt op een hele geloofwaardige manier neergezet, wat het nog indringender en schokkender maakt. Het overschrijden van de grens naar jihadisme blijkt niet zo groot te zijn.

Het andere verhaal dat verteld wordt in dit boek gaat over Mo, een allochtone AIVD-er die speciaal geworven is als antwoord op de ontwikkelingen na de dood van Theo van Gogh. Hij komt oorspronkelijk ook uit Kanaleneiland en hij blijkt erg te worstelen met zijn verleden en met zware alcoholproblemen. Wat mij betreft hadden deze verhalen niet gekoppeld hoeven te worden, maar was dit voer geweest voor twee afzonderlijke boeken. Het is niet te hopen dat de AIVD zulk slecht functionerend personeel in dienst heeft, want dan is ons land niet echt veilig. Het doet voor mij ook wat af aan de geloofwaardigheid van het boek. Dat gezegd hebbende is de tegenstelling tussen de twee wel mooi, de één die graag moslim wil zijn en de ander die zich hieraan wil ontworstelen, maar wel gezien blijft worden als moslim. Het is een boek dat je raakt en je toch met een wat angstiger gevoel achterlaat.

1. Wauw, dit is een boek met een bijzonder gewaagd onderwerp. Je hebt er een mooie heldere recensie over geschreven. Deze sla ik even op.