Recensie: Hybrid - Greet Ilegems

Titel: Hybrid De nieuwe wereld
Auteur: Greet Ilegems
ISBN: 9789082390407
286 pagina's | World of Hybrid | juni 2015
Greet Ilegems:
Greet Ilegems is een creatieve duizendpoot met een passie voor wetenschap. Ze behaalde het diploma van burgerlijk ingenieur aan de KU Leuven en bekleedt momenteel een verantwoordelijke functie binnen een Duits internationaal technologieconcern in de regio Brussel. Daarnaast is ze auteur, uitgever, ondernemer en gepassioneerd natuurfotograaf. Als kind verzon ze elke avond voor het slapen gaan een nieuw verhaal en dat is ze blijven doen. Fantasie is haar ontspanning. En zo ontstond zes jaar geleden, in januari 2009, een verhaal dat haar sindsdien niet meer losliet. Twee jaar lang schreef ze, tijdens de weekends en op vakantiedagen. Daarna bracht ze haar debuutroman volledig in eigen beheer op de markt. Het boek werd intussen genomineerd voor de Hebban Award in de categorie Young Adult en wordt aanbevolen door onder andere de Nederlandse Bibliotheek Dienst Biblion.

Amina is een slim maar schuw meisje dat opgroeit tussen de wezen van een buitenwijk in het arme noorden. Haar moeder ligt sinds Amina’s geboorte in een bizarre coma. Dankzij een overheidswedstrijd wint ze op haar dertiende een beurs aan het presidentieel college waar ze als buitenbeentje tussen de kinderen van de elite belandt. Maar er is nog iets wat Amina anders maakt en aan het einde van haar tijd aan het college lopen de spanningen op. Nog een laatste maal gaat ze samen met haar klasgenoten op schoolreis. Een moment waarop alles verandert.

Recensie door Coenraad:
Amina is opgegroeid tussen de wezen van een buitenwijk in het arme noorden. Amina’s moeder ligt sinds haar geboorte al in coma. Amina is een bijzonder slim 13-jarig meisje dat dankzij het winnen van een overheidswedstrijd op het presidentieel college terecht komt. Op dit college is ze het buitenbeentje tussen de elite. Ondanks dit heeft ze een leuke vriendengroep. Aan het einde van het laatste jaar gaan ze nog eenmaal met z’n allen op schoolreisje. Tijdens dit schoolreisje gebeuren er dingen waardoor het leven van Amina helemaal verandert en haar leven op zijn kop staat.

De nieuwe wereld bestaat uit twee verhaallijnen die van Amina en van een vriendengroep die een reis maakt door de wildernis. Toen ik aan de verhaallijn van de vriendengroep begon was ik het spoor bijster en wist ook niet wat deze verhaallijn met Amina te maken had. Greet schept met dit boek een wereld  waarin je fantasy goed van pas komt, maar het heeft ook problemen die in de gewone wereld aan de orde is zoals pesten, buitenbeentje zijn en klassestrijd van arm en rijk. Het verhaal is goed opgebouwd en er wordt goed naar een plot toe gewerkt. Spanning is er wat mij betreft te weinig maar je wordt wel getrakteerd op een mooie wending waardoor je het verhaal beter begrijpt. De schrijfstijl is vlot en leest makkelijk maar ondanks dit moet je zeker in het begin je aandacht er goed bijhouden. De personages zijn krachtig maar mogen wat mij betreft wat meer uitgewerkt worden waardoor ze meer eigen worden. Greet heeft een goed debuut neergezet. Ik ben benieuwd naar het tweede deel van de nieuwe wereld en hoe haar verhaal en personages gegroeid zijn.