Recensie: Verdoofd - Elle van den Bogaart

Titel: Verdoofd
Auteur: Elle van den Bogaart
ISBN: 9789000305643
125 pagina's | Uitgeverij Unieboek|Het Spectrum | 2011
Elle van den Bogaart:
Elle van den Bogaart schrijft boeken voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. De basis van haar boeken vormen thema's die jongeren bezig houden. Ze vindt het verzinnen van karakters die samen een verhaal vormen het leukst. Ook vindt Elle het belangrijk dat de lezers zich kunnen identificeren met de personen in het boek. Als laatste moet het boek vaart hebben, de lezer moet telkens verder willen lezen.

Roos is nog niet zo met seks bezig. Op school en met haar vriendinnen gaat het nergens anders over. Doodmoe en onzeker wordt ze ervan. Ze wil zelf bepalen wanneer en met wie haar eerste keer wordt en ze wil zeker niet door haar omgeving onder druk worden gezet. Dan gebeurt er op een feest van een klasgenoot iets vreselijks: er wordt een partydrug in haar drankje gedaan. Roos voelt zich duizelig en raakt buiten bewustzijn. Uren later wordt ze doodziek wakker en alles wijst erop dat ze is misbruikt. Maar door wie? Wie kan ze nu nog vertrouwen? Roos voelt zich nergens meer veilig. 'Roos, Roos, o shit, Roos.' Waar ben ik? Wat is er gebeurd? 'Roos, word nu wakker, alsjeblieft!' De stem klinkt ver weg. Het kost haar heel veel inspanning om haar ogen te openen. Ze herkent het gezicht van Bo. De ruimte komt haar totaal niet bekend voor. Waar ben ik? Ze kijkt naar haar jurk die als een waaier uitgespreid om haar benen ligt. Ze ligt op een bed. Pas nu ziet ze dat er nog iemand in de kamer is: een meisje van haar leeftijd dat ze nog nooit eerder heeft gezien. Als ze overeind wil komen, voelt ze een koude, natte plek tussen haar benen. Heb ik in bed geplast? De zeurende pijn in haar onderlichaam wordt naar de achtergrond gedrongen door een knallende koppijn. In paniek probeert ze zich iets te herinneren, maar ze voelt zich te beroerd om zich te kunnen concentreren.

Recensie door Clasien:
Roos en Bo twee hartsvriendinnen vormen samen met Merel en Linda een vriendinnenclub. Maar sinds de middelbare school zijn haar vriendinnen veranderd "Sinds het begin van het schooljaar is er iets veranderd tussen haar en haar vriendinnen. Het lijkt alsof ze het over niks anders hebben dan jongens en wie met wie heeft gezoend"Roos voelt zich een buitenstaander.

Wanneer een klasgenoot een gemaskerd bal organiseert gaat Roos mee, maar is zich niet bewust van het geheim dat haar vriendinnen samen hebben afgesproken, zogenaamd om Roos haar eerste kus te laten beleven. Dit pakt echter heel anders uit dan ze gepland hadden en Roos zit met de hierdoor ontstane ellende. Bo biecht op wat de vriendinnen gedaan hebben en helpt Roos verder om deze vreselijke avond te vergeten.