Recensie: Wild vlees - Celia Ledoux

Titel: Wild vlees
Auteur: Celia Ledoux
ISBN: 9789460013355
254 pagina's | Uitgeverij Vrijdag | september 2015

Celia Ledoux:
Celia Ledoux schrijft fictie, non-fictie, columns, opinies, podiummateriaal voor onder meer VRT, De Morgen, Humo en Deus ex Machina. Eerder verscheen Mama (2011) en Slaap je al door (2012). Wild vlees is haar debuutroman.

Een rijke erfgename die parenclubs bezoekt. Een financiële top dog die van de ene op de andere dag de wildernis intrekt. Een academisch burgertrutje met één obsessie: die ene rijke man. Drie stevige karakters in een vrouwenboek dat mannen moeiteloos meesleept. Dat is Wild Vlees, de debuutroman van Celia Ledoux. In een heftige, donkere stijl zet de auteur stevige vraagtekens bij een samenleving die dendert op pillen, bedrog, seks. Wat blijft van waarde over als alleen geld telt? ‘Je moet niet gewetenloos zijn. Maar het helpt wel’.

Recensie door Coenraad:
Donna, Clara en Lucie, drie vrouwen die niet geheel gelukkig zijn in het leven wat ze op dit moment leiden. Donna heeft een prachtige baan maar het geeft haar geen voldaan gevoel. Haar huwelijk is ook niet meer wat het geweest is. Donna heeft een minnaar, Tim en deze wil niet gebonden zijn aan één vrouw. Op een dag besluit Donna de wildernis in te trekken. Clara de zus van Donna is getrouwd en ook niet gelukkig in haar huwelijk. Één ding hebben Dona en Clara gemeen en dat is Tim. Lucie is een rijke erfgenaam en bezoekt parenclubs. Alle drie zijn ze op zoek naar hun volmaakte geluk.

Het verhaal is opgesplitst in twee delen. In het eerste deel worden de personages en hun snelle levens behandeld. In het tweede deel komt er de actie om de hoek kijken en krijgt het verhaal meer inhoud. Het verhaal gaat zo snel dat ik regelmatig even het spoor bijster was en hierdoor moest ik mijn aandacht er goed bijhouden om in het verhaal te blijven. Aan het begin van de hoofdstukken “die kort zijn” staat vermeldt welke persoon het is en hierdoor weet je ook om welk persoon het gaat. De hoofstukken van Donna en Clara zitten vol met opgekropte en niet verwerkte emoties. Wat de personages gemeen hebben is dat ze niet gelukkig zijn en op zoek zijn naar zichzelf. Keuzes die gemaakt moeten worden en hoe maak je de juiste keuze, is wat me tijdens het lezen van dit boek duidelijk werd.

Wild Vlees is geen alledaagse roman, maar een roman met een geheel eigen stijl wat in een hoog tempo verteld wordt en dit merk je ook als je begint te lezen.