Recensie: Ritueel - Isa Maron

Titel: Ritueel (De Noordzeemoorden #3)
Auteur: Isa Maron
ISBN: 9789044348163
336 pagina's | The House of Books | november 2015

Isa Maron:
Isa Maron was serveerster, karateka, voetbalmakelaar en directeur. Ze studeerde economie en psychologie. Haar debuut Passiespel werd gekozen tot Beste Nederlandse Vrouwenthriller. Van Isa verschenen ook Verboden Verleden, Vrij Zwemmen en Schaduwkant. Ze woont in Amsterdam met haar man, vier zonen, twee kippen en een hond.

Diep in de modder bij een villa in Amsterdam-Noord stuit een tuinman op een schedel. Maud Mertens probeert via de voormalige bewoonster van het pand - de schatrijke, dementerende Ina Demsterwold - te achterhalen wie er achter deze gruweldaad schuilgaat. Ze stuit hierbij op een muur van stilzwijgen. Dan worden op het terrein van de villa veel meer lichaamsdelen gevonden en ontdekt Maud dat de vrouwelijke slachtoffers met vaste regelmaat begraven zijn. Wie zijn de dode vrouwen? Waar zijn de lichamen gebleven en is het te voorkomen dat er een volgend slachtoffer valt?Intussen raakt ook het onderzoek naar de vermissing van Kyra's zus Sarina in een stroomversnelling. Zowel Kyra als Maud beseft dat de zaken waar ze aan werken veel groter zijn dan ze hadden kunnen vermoeden

Recensie door Marjon:
Als je aan deze serie begint heb je geen idee dat het zo goed in elkaar kan steken. In de voorgaande boeken speelden twee moordzaken een rol en daarnaast liep als een rode draad het mysterie van de verdwenen Sarina, de zus van Kyra. Die rode draad loopt ook weer door dit boek; het verhaal gaat verder. En daarnaast speelt het verhaal van weer een nieuwe moordzaak. Of is het niet nieuw? Het is verbijsterend en afschuwelijk en je kan alleen maar doorlezen en doorlezen. De verschillende verhaallijnen lijken naar elkaar toe te buigen en toch weer niet. De dader wordt gepakt maar dan is het verhaal niet uit. Het heeft een heel open einde en ik kan niet wachten tot deel 4 uitgebracht is. Ik hoop dat dat heel gauw is. Het boek is vanaf de eerste bladzijde spannend en beklemmend; karakters zijn weer goed neergezet. Wat een juweeltje!