Recensie: Nooit meer hetzelfde - Anja du-Bois & Marlou Roossink

Auteur:  Anja du-Bois & Marlou Roossink
Recensie: Marjon, Nynke
Genre: Waargebeurd
ISBN: 9789026139239
304 pagina's | Uitgeverij De Fontein | januari 2016

Anja Du-Bois & Marlou Roossink:
Anja du-Bois is de echtgenote van Herman du-Bois, de man die jarenlang onterecht vastzat in de Puttense moordzaak. Gedurende deze jaren heeft zij gestreden voor gerechtigheid en rehabilitatie van haar man.

Coauteur Marlou Roossink is freelancejournalist. Zij schreef onder meer het boek Kom niet aan mijn kinderen, het verhaal van Janneke Schoonhoven over de ontvoering van haar kinderen Sara en Ammar.

Over het boek:
Nooit meer hetzelfde gaat over onrecht, justitite, Puttense Moordzaak, veroordeling en gerechtigheid. Terwijl haar man veroordeeld wordt en voor jaren onterecht de gevangenis in gaat, probeert Anja haar gezin draaiend te houden. 'Nooit meer hetzelfde' is haar schokkende verhaal.

Net als iedereen heb ik ook van de Puttense Moordzaak gehoord en net als velen met mij, ben ik er van uitgegaan dat het recht wel zou zegevieren. En dat de twee opgepakte mannen er echt wel iets mee te maken moeten hebben gehad... Anders word je in een land als Nederland toch niet veroordeeld? Dat geloof je toch niet? Maar ze werden later vrijgesproken en toen nog mooier: de echte dader werd gepakt en het bewijs was dankzij DNA-onderzoek sluitend. Gelukkig, dacht ik en ging door met mijn leven. Niemand kan bedenken hoe het echt geweest moet zijn voor Anja en haar zusje en hun mannen, die echt volkomen onschuldig de gevangenis ingingen en de straf ook nog eens helemaal uitgezeten hebben. Een straf die zij helemaal niet verdienden. Wat moet je je dan wanhopig voelen. Maar wat doet dat echt met je? Wat gebeurde er met Anja, die achterbleef met twee kleine jongetjes? Hoe is het als mensen je nawijzen, je bestoken met vreselijke telefoontjes, brieven, maar vooral: hoe is het als je man opeens weg is uit je leven? Anja bleef in haar man geloven en met behulp van onder andere Peter R. de Vries en zijn team en oud-politie commissaris Blaauw kwam al gauw het bewijs boven water van de onschuld van de twee zwagers. Alleen duurde het heel lang voor justitie dit ook zag. Anja kwam zonder inkomen te zitten, maar vocht door. En toen kwam haar man Herman weer thuis en liep het ook nog allemaal niet zo soepeltjes. Een aangrijpend verhaal, waar je je helemaal in verliest. Ik vind het af en toe heel heftig. En ik huilde mee toen de echte dader werd veroordeeld. Wat goed dat Anja dit - met behulp van Marlou Roossink - heeft opgeschreven. Het haalt vooroordelen weg, het laat zien hoe het echt was (en is). Wat een sterke vrouw.

Nynke:

Een stralende Anja du-Bois op de cover van dit boek. Ze lijkt de jaren dat haar man in de gevangenis zat, zo op het oog, goed te zijn doorgekomen, maar niets is minder waar. Het boek start met een voorwoord door Peter R. de Vries, een grote strijder voor de waarheid achter de Puttense moordzaak. De vraag is of de waarheid ooit boven tafel was gekomen als hij zich niet bijna maniakaal op deze zaak had gestort. Nooit meer hetzelfde leest vlot en is in eenvoudige taal geschreven waar bijna letterlijk alle dagelijkse gebeurtenissen van a tot z worden beschreven. Peter R. de Vries omschrijft Anja als een dorpse vrouw, waar hij niets vervelends mee bedoeld, en zo is haar verhaal ook opgeschreven; eerlijk en eenvoudig. De lezer leert het gezin du-Bois kennen rond de tijd van de moord op Christel Ambrosius. Het gezin du-Bois heeft een druk sociaal leven en een hechte familieband. Ook al omschrijft Anja tot in detail de manier waarop ze verzeilt raken bij de moord op Christel Ambrosius, toch blijft het onbegrijpelijk hoe het zover heeft kunnen komen. Er is sprake van naïviteit en blijkbaar een behoorlijke druk om te bekennen. Aangezien dit boek het verhaal van Anja vertelt, kom je er minder goed achter hoe de bekentenissen tot stand zijn gekomen. Los van de strijd tegen het onrecht, geeft Nooit meer hetzelfde een indringend beeld van een vrouw die haar leven voort moet zetten terwijl haar man in de gevangenis zit. Vervolgens blijkt het niet ‘eind goed al goed’ te zijn als Herman weer uit de gevangenis is. Allebei zijn ze veranderd en ook de relatie met de kinderen die hun vader al die jaren hebben moeten missen, gaat niet van een leien dakje. Dit boek biedt een andere inkijk in de Puttense moordzaak en is aan te raden voor iedereen die daarnaast meer wil weten hoe het leven is met een man in de gevangenis en hoe je daarna het leven weer langzaam op moet pakken. Een portret van een sterke vrouw die de moed nooit opgeeft.