Recensie: Xandra Sc
Genre: Jeugd (8+)
216 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | maart 2016

Udo Weigelt:
studeerde Duits en geschiedenis in Hamburg en Kiel. Sinds 1998 schrijft hij boeken voor volwassenen en kinderen onder zijn eigen naam, als Moritz Petz en onder het pseudoniem E.T.W. Igel.

Marieke Nelissen:
is illustrator en grafisch ontwerper. Ze werkt het liefst aan projecten voor kinderen. Ze won de Lemniscaat Illustratiewedstrijd 2015.

In het rijk van koning Ignaz, dat bestaat uit één enkel eiland, leidt iedereen een heel tevreden bestaan. Iedereen, behalve wachtmeester Ravenhorst. Hij heeft al jaren niks te doen omdat er geen rovers op het eiland zijn. En daar is hij nu ziek van geworden.  Finn, de stalknecht, maakt zich zorgen om de gezondheid van zijn vriend de wachtmeester. Hij verzamelt al zijn moed en gaat met gevaar voor eigen leven op zoek naar een rover. Op zijn tocht komt Finn draken tegen, tovenaars en goudlibellen. Maar rovers...?

Recensie door Xandra Sc:
Dit boek is voor kinderen die al goed kunnen lezen, vanaf groep 5 ongeveer. Finn een jongen van 10-12 jaar gaat op zoek naar een rover voor zijn vriend de veldwachter. Hiervoor gaat Finn op ontdekkingsreis en maakt zo veel verschillende avonturen mee. Ook leert hij bijzondere mensen en wezens kennen. Het begin van het boek is wat lastig inkomen vond ik. Ook gebruikt de schrijver lange zinnen met veel bijzinnen. Toch werd ik door het verhaal geboeid. Ik vond het een leuk boek om te lezen en wilde wel weer kind zijn. De tekeningen die in het boek staan zijn met veel detail getekend en passen uitstekend bij het verhaal. Het lettertype is groot genoeg. Het boek heeft een mooie harde kaft.
Wat ik mistte was een plattegrond van Ingnazië, het Zuidrijk en het Noordrijk. Dit zou voor de verbeelding mooi geweest zijn.
Het boek zou een vervolg kunnen hebben na het redelijk vrolijke einde. Ik ben dus benieuwd naar een vervolg.
Ik geef dit boek 4 sterren, omdat ik het een leuk avontuurlijk verhaal vond. Mooie tekeningen, ik vond de schrijfstijl wat minder. Lange zinnen met bijzinnen en dat voor kinderen.