Recensie: De kleur van bloed - Rom Molemaker

Titel: De kleur van bloed
Auteur: Rom Molemaker
ISBN: 9789025113223
192 pagina's | Uitgeverij Holland | maart 2016

Rom Molemaker:
Rom Molemaker woont in Utrecht en stond ruim dertig jaar voor de klas.Toen vond hij het genoeg geweest en werd hij schrijver. Inmiddels verschenen er ruim dertig boeken van zijn hand, waaronder ook thrillers voor volwassenen. Hij komt veel op scholen en bibliotheken en hoort zo wat er onder jongeren leeft.

Michiel houdt zich niet bezig met politiek. Zonde van zijn tijd. Ook al zit zijn vader in de Tweede Kamer voor de Partij van Nationaal Belang. Die partij zegt Michiel niks. Voor hem is het een soort niemandsland. Dus als zijn vader weer eens los gaat over Europa, asielzoekers, de ellende in de zorg en te weinig kansen voor het eigen volk, sluit hij zich af. Bekijk het maar! Op school zien ze Michiel echter als 'de zoon van' en krijgt hij steeds meer te maken met bedreigingen en woede. Met vechtpartijen en een schorsing. Ten slotte staat hij helemaal alleen. Als zijn enige vriend Ref gewond raakt bij een demonstratie van de PNB, wil Michiel bewijzen dat hij oké is. Maar zijn poging tot wraak brengt hem alleen maar verder in een diep donker moeras van spijt, angst en isolement. Hij moet vluchten. Ondertussen is Michiels vader overtuigd van een terroristisch complot tegen zijn zoon...

De voorkant en titel van het boek doet vermoeden dat er een erg eng verhaal volgt, maar dat valt reuze mee. De inhoud gaat over een thema van deze tijd: vluchtelingen, asielzoekers en daartegenover een politieke partij. In dit verhaal komt duidelijk naar voren dat de keuze die ouders maken hun stem drukt op het leven van de aanwezige kinderen. Deze moeten hier maar mee om zien te gaan en dat valt niet altijd mee.

Zo gaat het ook met Michiel Bosroode, leerling op het Augustinuscollege. Sinds zijn  vader in de politiek zit bij de Partij voor Nationaal Belang, PNB, is zijn leven veranderd. Medeleerlingen kijken hem erop aan dat zijn vader lid is van deze politieke partij. "Is de wereld veranderd? Mijn wereld wel. Die paar jaren in de politiek hadden hem veranderd. Hij was harder geworden en ik miste de vader die hij vroeger was. Toen het leek of hij niet alleen mijn vader was maar ook mijn vriend". Vrienden worden vijanden. Michiel neemt het op voor zijn vrienden en verzet zich tegen zijn vader. "Jij hebt het probleem van je vader. Of nee, jouw vader is jouw probleem, dat bedoel ik".

Michiel bedenkt een plan, maar dit valt anders uit dan hij van te voren had bedacht. "Een complot tegen een politieke partij. Ernstige zaak. Maar er was helemaal geen complot, ik was geen onderdeel van een terroristische organisatie. alles begon bij één boze jongen die wraak wilde. Ik was die ene rollende steen waarmee de lawine begon, meer niet".

Het verhaal is goed geschreven, je voelt de emoties en haatgevoelens. Wat mij betreft had de schrijver er wat dieper in mogen duiken, het blijft een beetje oppervlakkig. Voor de leeftijdscategorie is dit een boek dat ik zou aanraden om een keer te lezen zodat we ons meer kunnen inleven in de gedachten van iemand anders. Niemand is voor zijn plezier vluchteling of asielzoeker, er zit altijd een oorzaak achter.