Recensie: Poolse tranen - Miriam Guensberg

Titel: Poolse tranen
Auteur: Miriam Guensberg
ISBN: 9789491567438
240 pagina's | Uitgeverij De Kring | heruitgave 2016
Miram Guensberg:
Miriam Guensberg is filosofe en schrijfster. Haar romans zijn door de pers altijd zeer positief ontvangen, ze stonden meerdere malen op de longlist van de Libris Literatuurprijs. De roman Poolse tranen is een eerbetoon aan haar vader.

Als de jonge Tanek in het vooroorlogse Polen van eeuwig durende liefde droomt, weet hij nog niet welk wreed lot hem zal treffen. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog voegt hij zich als arts bij de Eerste Poolse Pantserdivisie. Een bloedige strijd brengt hem uiteindelijk in Nederland. Over zijn trauma's, zijn liefdes én de geheimen van zijn verleden praat hij zelden. Pas als hij op hoge leeftijd opnieuw met geweld wordt geconfronteerd en hij tot actie overgaat, volgt er een kettingreactie waarbij zijn schrijnende geschiedenis zich langzaam openbaart.

Een boek met mooi gekozen karakters, waarbij de hoofdstukken afwisselend worden geschreven vanuit vier verschillende hoofdpersonen en verschillende tijdsperioden. De Poolse Tanek, een oude Joodse man, die de tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Ondanks dat hij zijn leven na de oorlog weer heeft opgepakt in zijn nieuwe vaderland, heeft de oorlog grote littekens achtergelaten en heeft dit ook invloed gehad op de volgende generatie. De auteur is bij het vormgeven van Tanek geïnspireerd door haar eigen vader. Het boek eindigt ook met een eerbetoon aan haar vader. Dana, de dochter van Tanek, kijkt terug op het leven van haar inmiddels overleden vader en worstelt met zijn verzwegen verleden. Daarnaast worden nog twee andere karakters opgevoerd die voor mij het verhaal wat vertroebelen: Maro, een Georgische vrouw die in Nederland is terecht gekomen en haar inmiddels overleden zoon Zar. Met beide had Tanek een intensief contact. In de loop van het boek wordt duidelijk waarom.

Dit boek ademt een overlevingsdrang om door te blijven gaan na tegenslagen die op je pad komen. Ik vraag me af waarom de auteur niet heeft gekozen om meer de focus te leggen op de vader-dochterrelatie die in zichzelf ook veel potentie heeft. Door nu andere complexe familierelaties hierin te verwerken leidt dit de aandacht ook wat af. Poolse tranen is een roman met thrillerkantjes en behandelt eigenlijk een hele familiegeschiedenis. In deze tijd waarin veel mensen op de vlucht zijn, is dit boek heel actueel. Ook omdat de lange-termijn gevolgen van het ontheemd zijn aan de orde komen.