Recensies: Een hart vol hommel(e)s - Petra Hülsmann

Titel: Een hart vol hommel(e)s
Auteur: Petra Hülsmann
Recensie: Marjon, Clasien, Coenraad
ISBN: 9789402707205
416 pagina's | HarperCollins Holland | maart 2016

Petra Hülsmann:
Petra Hülsmann groeide op in Nedersaksen. Na een niet bepaald succesvolle studie Duitse letterkunde trok ze naar Hamburg, waar ze werkte bij een advocatenkantoor, trouwde en haar debuutroman schreef. Ze reisde een jaar door Azië en schreef daarna haar tweede roman.

Je moet je door de liefde niet gek laten maken. Deze wijze raad krijgt Lena meerdere malen te horen van taxichauffeur Knut. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan als je aanstaande een week voor de bruiloft opeens je ex blijkt te zijn. Dat je 30 wordt en je baan door je eigen stomme schuld plotseling je ex-baan is… ach dat kun je er dan ook nog wel bij hebben. Lena gunt zich geen tijd voor zelfmedelijden, want ze heeft een missie: haar leven krijgt een total make-over. En bovendien trekt uitgerekend zij - complete controlfreak - in bij het chaotische huishouden van haar beste vriendin. Daar werkt vooral huisgenoot Ben op haar zenuwen. Die is namelijk niet alleen ongelooflijk arrogant maar ook een akelige womanizer. Daarom irriteert het Lena dat haar hart bij de gedachten aan hem alleen al vol hommels lijkt te zitten.

Een leuk luchtig boek met toch echte mensen en een beetje diepgang. Het pakt je vanaf de eerste bladzijde en daarna vlieg je als een hommeltje door het boek heen. Je gaat vooral van Lena houden, die eigenlijk heel ongecompliceerd is, behalve waar het gaat om de liefde. Ik moest geregeld om haar lachen en ik gunde haar al het mooie in de wereld. Het boek is weliswaar een tikje voorspellend, maar dat mag. Een echt feelgood-boek, aanrader! Achterin staat nog het patroon met uitleg om zelf een hommeltje te haken. De omslag heeft een dubbele uitgestanste laag, met een hommetje dat echt van stof is. Het ziet er mooi en aantrekkelijk uit en het raakte daarmee de inhoud van het boek.

Allereerst een compliment voor de kaft van het boek, deze springt er gelijk tussenuit. De vrolijke kleuren en natuurlijk die dikke hommel, maken dat je als feelgood lezer niet om dit boek heen kunt.

De inhoud is luchtig geschreven en vertelt over het leven van Lena, wat "hommeles" is. Het boek begint met alleen maar tegenslagen. Maar Lena slaat zich er doorheen. Je leest dit verhaal met een big smile, omdat je Lena al het goede wenst en zij een prachtig mens is.

Wil je een dagje ontspanning op je favoriete leesplek, dan is dit boek zeker de moeite waard. Het leest als een blije hommel in een bloemige weide, je wordt er vrolijk van. Als toegift kun je zelf aan de slag gaan met het hommelpatroon, om zo'n leuk hommelbeest te haken. Veel lees- en knutselplezier.

Het zit Lena niet mee.Een week voor de bruiloft is Lena door haar aanstaande man aan de kant gezet en tot overmaat van ramp heeft ze ook geen baan meer. Lena verlaat het huis met een koffer vol kleren, neemt een taxi en gaat naar haar beste vriendin. Daar komt ze in een chaotisch huishouden terecht en huisgenoot Ben werkt haar enorm op haar zenuwen. Lena krijgt van taxichauffeur Knut “Laat je niet gek maken door de liefde” als wijze raad mee. Lena bsluit haar leven een make-over te geven en maakt een drie stappenplan maar of dit werkt valt nog te bezien...
Toen ik de titel Een hart vol hommel(e)s onder ogen kreeg had ik totaal geen idee waar het heen moest gaan met het verhaal.  Waar slaat de titel op en hoe staat het in verband met het verhaal. Dit was het eerste wat er door me heen ging toen ik aan dit boek begon. Je wordt meegenomen in het leven van de onhandige Lena die zichzelf regelmatig in rare situaties werkt. En tijdens het lezen werden mijn vragen die ik had beantwoord en is het allemaal duidelijk.

Lena heeft een zeer goede eigenschap en dat is dat ze ondanks alle tegenslagen  absoluut niet depressief is maar juist optimistisch blijft. Ze is een karakter dat tijdens het verhaal groeit en steeds sterker wordt. Als lezer ga je steeds meer om haar geven en leef je met haar mee. Petra Hülsmann heeft een prettige en vlotte manier van schrijven en dit zorgt ervoor dat je voor je het weet een stuk verder in het boek bent. Er zit een flinke dosis humor in het verhaal die ervoor zorgt dat het verhaal de juiste balans heeft met de soms wat onhandige Lena. Door de humor die erin zit had ik het gevoel dat ik een Feelgood roman aan het lezen was. Als je het boek uit hebt wordt het duidelijk dat het verhaal een onderliggende boodschap heeft en dat is als je ondanks al je  tegenslagen die je in je leven krijgt niet bij de pakken neer moet gaan zitten maar er juist voor moet gaan en er iets van moet gaan maken. Petra Hülsmann heeft een prachtig debuut afgeleverd dat er wezen mag en waar ze trots op kan zijn.