Recensies: Het kleine leven van Norbert Jones - Marloes Kemming

Titel: Het kleine leven van Norbert Jones
Auteur: Marloes Kemming
Recensie: Marjon, Coenraad
ISBN: 9789401604727
284 pagina's | Xander Uitgevers | 2015

Marloes Kemming:
Marloes Kemming werkt in het dagelijks leven als communicatieadviseur. Om een wereldreis te bekostigen begon ze met het schrijven van reisartikelen en kinderboeken. Met Het kleine leven van Norbert Jones won Marloes Kemming de Coffeecompany Book Award 2015.

De zevenenzeventigjarige Norbert Jones leidt een ogenschijnlijk rustig leven. Hij heeft een liefdevol huwelijk, een ambitieuze dochter en geniet sinds twaalf jaar van zijn pensioen. Vol overgave stort Norbert zich op zijn favoriete bezigheid: verzamelen. Ruim negentienduizend voorwerpen vonden in de loop der jaren hun weg naar Norberts garage. Ieder object uniek, verzameld in een poging iets van het verleden te behouden. Maar dan slaat het noodlot toe en wordt Norbert gedwongen zich de vraag te stellen: wat te doen met zijn unieke collectie? Een proces van loslaten begint, waarbij Norbert niet alleen afscheid moet nemen van zijn collectie, maar ook van zijn geheimen en naasten.

Wat een prachtig boek. Norbert kruipt onder je huid en je gaat om hem geven. Zijn kleine leven wordt iets groots door de vertelkunst van Marloes Kemming. Je leest mee hoe Norbert het leven loslaat, door afscheid van zijn grote verzameling spullen in de garage en door het delen van zijn geheimen aan de lezer. Ik moest even moeite doen om in het boek te komen, maar toen ik er eenmaal in zat kon ik het boek niet meer wegleggen. Het verhaal is zo menselijk, zo ontroerend, zo integer en groots tegelijk. Marloes Kemming heeft een prettige schrijfstijl, heel toegankelijk. Dit is haar debuutroman en wat voor een! Aanrader!

De zevenzeventigjarige Norbert Jones leidt een rustig leven met zijn vrouw. Samen hebben ze één dochter. Norbert heeft een grote hobby en dat is verzamelen en dat is sinds zijn pensioen alleen maar meer en meer geworden. Op een dag krijg hij van de specialist de uitslag te horen dat hij niet meer lang te leven heeft. Dit zet Norbert tot nadenken en het roept een aantal vragen bij hem op zoals hoe moet het verder met Emma zijn vrouw en wat gaat er gebeuren met zijn verzameling .... Dit laatste doet hem besluiten om zijn verzameling van ongeveer 19.000 stuks te verkopen. Dit gebeurt geheel op zijn eigen manier. De potentiële kopers moeten hem zien te overtuigen met een verhaal om dit item te mogen kopen.

Het verhaal vertelt het leven van een oude man die geheimen heeft en die moet zien los te laten wat niet altijd meevalt want hij worstelt hiermee. Dit geheim heeft een grote stempel op zijn leven gedrukt. Tijdens het verhaal krijg je een duidelijk beeld van waarom hij met verzamelen is begonnen en hoe hij dit allemaal moet zien los te laten. Het is niet alleen het verhaal van Norbert die je aangrijpt maar ook de verhalen van de kopers. Zo hebben ze allemaal hun eigen rugzak. Door al deze verhalen krijg je als lezer een kijkje in hun leven. Tijdens het lezen vroeg ik me af waar de titel Het kleine leven van Norbert Jones op gebaseerd is en opeens is het duidelijk. Marloes heeft een prettige schrijfstijl die makkelijk is en zonder al te veel opsmuk van ingewikkelde zinnen. Subtiel is de humor er in verwerkt waardoor dit aandoenlijke verhaal je raakt en je met Norbert en Emma meeleeft. Marloes heeft in haar debuut de juiste balans in het verhaal weten vast te houden tussen het heden en verleden van Norbert Jones.