Recensie: Veenbrand - Karin Fossum

Titel: Veenbrand
Auteur: Karin Fossum
ISBN: 9789460682858
288 pagina's | Uitgeverij Marmer | april 2016
Karin Fossum:
Karin Fossum pseudoniem voor Karin Mathisen, is een Noorse schrijfster en dichter. In 1995 verscheen het eerste deel van de zeer succesvolle Sejer-serie, Eva’s oog. De roman werd bekroond met de Riverton-Prijs en de Glazen Sleutel voor de beste Scandinavische misdaadroman. Daarna volgden twaalf delen in de Sejer-serie, die inmiddels ook is verfilmd. Haar jongste thriller Veenbrand is eveneens bekroond met de Riverton-Prijs voor beste Noorse misdaadroman.

In een caravan op het terrein van een boer worden de lichamen gevonden van een vrouw en een klein kind. Ze zijn met messteken om het leven gebracht. Inspecteur Konrad Sejer en zijn collega Jacob Skarre staan voor een raadsel: er is geen teken van seksueel misbruik en er zijn nog volop waardevolle spullen aanwezig. De rechercheurs zijn ervan overtuigd dat de moeder van de vermoorde vrouw informatie achterhoudt die van belang kan zijn voor het onderzoek, maar de vrouw weigert opheldering te geven over het verleden van haar dochter. Een persoonlijk motief ligt voor de hand, maar wie voelt zoveel woede jegens een kleine jongen en zijn vriendelijke, zachtaardige moeder?

Recensie door Coenraad:
Op het terrein van een boer  worden 2 lichamen in een caravan gevonden. Beide zijn met messteken om het leven gebracht.  Konrad Sejer en zijn collega Jacob Skarre staan voor een raadsel en hebben geen enkel idee in welke hoek ze het moeten zoeken. Er is geen enkel teken van seksueel misbruik of roof te vinden. De moeder van de vermoorde vrouw verbergt het verleden van de vrouw zodat de inspecteurs niet veel verder komen met het onderzoek ...

Veenbrand is het nieuwste deel van de serie rondom inspecteur Konrad Sejer. Voor mij is dit boek  een kennismaking met haar boeken. Ik had geen idee wat ik van haar boeken die omschreven worden als literaire thrillers moest verwachten en ben er dus geheel open minded in begonnen.  Al vrij snel werd het me duidelijk dat haar stijl totaal anders is dan dat ik van de Scandinavische thrillers gewend ben. Ik vind het persoonlijk geen literaire thriller maar meer een roman. Het boek heeft drie verhaallijnen en waarvan je geen idee heb hoe en wat ze met elkaar hebben. Dit wordt geleidelijk geheel duidelijk . De personages zijn alledaags en het zouden gewoon je buren kunnen zijn. Karin heeft de personages als hele gewone mensen neergezet maar die wel met een rugzak met zich meedragen. Ze weet je te raken met deze personages en je  leeft dan ook met hun mee.
Tevens heeft Karin ook wat maatschappelijke problemen in het verhaal verwerkt zoals armoede en de ouderenzorg. Karin heeft een geheel eigen stijl van schrijven en hierdoor is Veenbrand is een wat mij betreft een aangename kennismaking geweest.