Recensie: Zwaartekracht - Eva Monté

Titel: Zwaartekracht
Auteur: Eva Monté
Recensie: Saskia
ISBN: 9789461091673
350 pagina's | De Crime Compagnie | februari 2016
Eva Monté:
Eva Monté is de schrijversnaam van de zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. Zij construeren hun originele thrillers op een bijzondere manier, namelijk via brainmerge. Niet om de beurt een stukje of een hoofdstuk, maar helemaal samen. Al pratend, formulerend en thee drinkend vormt zich zo een spannend verhaal. En nooit ruzie! Echt waar.

Wat doe je als je weet dat je zo niet verder kan? Emma heeft een levensgroot probleem. Ze is zo zwaar dat ze een laatste waarschuwing heeft gekregen. Als ze de mogelijkheid krijgt om hier samen met een groep lotgenoten iets aan te doen, grijpt ze die kans op een ander leven met beide handen aan. De groep reist af naar het Griekse eiland Chios waar ze zich gedurende zes weken onderwerpen aan een streng regime om een echte verandering in gang te zetten. Als een van hen na een paar dagen plotseling overlijdt, slaat de stemming om van hoop naar angst. Emma voelt dat haar leven in gevaar is, maar wie kan ze nog vertrouwen?

Recensie door Saskia:
In Zwaartekracht maken we kennis met Emma die mee gaat doen met een zogenoemd “fatcamp”, samen met nog zeven andere personen met obesitas reist ze af naar het Griekse Chios. Onder begeleiding van vier mensen (een sportinstructeur, psycholoog, arts en voedingsdeskundige) gaat de groep een zwaar afvaltraject in. Ik vond het erg leuk dat er nu eens een keer geen slanke hoofdpersoon was maar in dit geval dus Emma die al vanaf haar kinderjaren met haar gewicht worstelt. Het verhaal is goed, niet nagelbijtend spannend maar gedurende heel het boek hangt er wel een “donker” sfeertje. De begeleiders zijn op zijn zachtst gezegd vreemd en als er een dode valt, wordt er in de groep volop gespeculeerd. Het boek is ook grappig, soms worden dingen zo komisch verteld dat je het daadwerkelijk voor je ziet. Ik dacht lang dat ik het boek vijf sterren zou geven maar het einde vond ik toch een beetje tegenvallen en daarom waardeer ik het boek uiteindelijk met vier sterren. Maar Zwaartekracht is absoluut het lezen waard!