Recensies: Niet voor softies! - Tonja Elbers

Titel: Niet voor softies!
Auteur: Tonja Elbers
Recensie: Clasien, Saskia, Marjon
ISBN: 9789020674453
184 pagina's | Uitgeverij Kluitman | april 2016

Tonja Elbers:
Niet voor softies! is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Tonja Elbers. Toen Tonja 8 jaar was, werd bij  haar een hersentumor gevonden. Omdat hij in haar hersenstam zit, kan de tumor niet verwijderd worden. Maar ondanks alles is Tonja van plan om heel oud te worden en vooral heel gelukkig.

Sanne heeft het naar haar zin in groep 8. Na school is ze met haar vriendinnen vaak op de manege te vinden, o bij haar té gekke opa en oma. Maar op een dag verandert dat allemaal, wanneer Sanne te horen krijgt dat ze met spoed geopereerd moet worden. Ze blijkt een hersentumor te hebben. Voor Sanne het weet, ligt ze met een groot verband om haar hoofd in het ziekenhuis te herstellen van een zware hersenoperatie. En alles wat ze eerst kon - lachen, praten, denken, paardrijden... - is opeens een uitdaging. Gelukkig sleept haar stoute pup Casper haar erdoorheen.

Tonja Elbers, de schrijfster van dit boek, heeft alles zelf meegemaakt wat er Sanne overkomt. In dit verhaal heeft ze het neergezet op een luchtige toon, maar in werkelijkheid was het veel wanhopiger. Door wat haar is overkomen heeft ze geleerd om nooit op te geven, zichzelf te blijven en vooral om hulp te accepteren.

Sanne heeft een hersentumor, deze moet via een operatie verwijderd worden. Op een leeftijd van elf jaar maakt ze al veel mee, vooral de tijd na de ingreep is hard en vergt veel van haar. Ze moet dingen opnieuw aanleren; zoals lopen, praten, fietsen en vooral omgaan met haar "handicap".

"Het is eigenlijk gek, denkt Sanne. Alles is anders geworden door die operatie. Lopen, praten, lachen en hoe ze eruitziet. Maar toch is ze nog dezelfde persoon als ervoor".

Door veel steun van haar ouders, grootouders, haar veilige basis, en haar puppy Kasper, die haar altijd weer opvrolijkt, komt Sanne er langzamerhand bovenop. Hun onvoorwaardelijke liefde, vertrouwen en aanmoediging was onbetaalbaar. Dit verhaal vertelt over na de operatie, de acceptatie en het opgroeien van de patiënt. Ik waardeer dit boek met 3,5* alhoewel ik het altijd moeilijk vind om dit soort boeken met een aantal * te waarderen.

Saskia:
Niet voor softies! is duidelijk een kinderboek, geschreven voor de jeugd vanaf een jaar of 11. Het verhaal is gebaseerd op het levensverhaal van auteur Tonja Elbers, zij leeft al jaren met een hersentumor. In het boek is Sanne de hoofdpersoon, zij heeft net als Tonja een hersentumor maar het boek is op een hoop vlakken wel gefictionaliseerd. Zoals Tonja ook aangeeft: in het echt is het leven met een hersentumor veel ingrijpender. Het boek is luchtig geschreven en door de makkelijke schrijfstijl vlieg je erdoorheen. Het is absoluut niet zwaar zoals je misschien van een dergelijk verhaal wel zou verwachten. Ik vond de personages erg goed neergezet, vooral de vader van Sanne is erg leuk. Het boek is soms ook erg grappig zeker voor de doelgroep waar het verhaal voor bedoeld is. Al met al geef ik het boek drie sterren maar ik kan me voorstellen dat de jeugdige lezer enthousiaster is en het een hogere waardering zou geven.

Dit boek is een jeugdboek en zo leest het ook. Maar het onderwerp is behoorlijk heftig. Sanne krijgt op 11-jarige leeftijd een hersentumor. Terwijl ze een vrolijk opgroeiend kind hoort te zijn, een kind dat op paardrijden zit, graag een hond wil en verliefd is op Kees van de manege, krijgt ze opeens te maken met ziekenhuizen, operaties en het effect van zo'n operatie. Want ze komt er niet ongeschonden uit en zal altijd moeilijk praten, lopen en lachen. Ze valt al direct buiten de boot, want ze kan niet meedoen met het zanggroepje van haar vriendinnen en wordt door een paar treiteraars buitengesloten met voetbal. Er wordt heel goed omschreven wat Sanne voelt, wat dit allemaal met Sanne doet. Ze wil zijn wat ze hoort te zijn: gewoon. Het boek raakt je. Sonja Elbers vertelt achterin het boek dat ze dit ook heeft meegemaakt 'maar dan veel wanhopiger en dat is het nog steeds'. Aanrader.