16-06-16

Recensie: Alles voor de catwalk - Joke Reijnders

Titel: Alles voor de catwalk
Auteur: Joke Reijnders
Recensie: Thea
Genre: Jeugd
ISBN: 9789025869656
130 pagina's | Uitgeverij Leopold | mei 2016

Joke Reijnders:
Joke Reijnders schreef op de lagere school al verhalen. Zij studeerde Mediëvistiek (over de middeleeuwen) en daarna werkte ze een aantal jaren als journalist. Inmiddels houdt ze zich alleen maar bezig met kinderboeken schrijven, want dat vindt ze het allerleukste om te doen!  Samen met haar man en drie kinderen woont ze in Frankrijk en verzorgt ze een poes, twee honden, vier kippen en vijf pony’s.

Het verhaal:
Als de 14-jarige Alix een mail van een modellenbureau krijgt, denkt ze aan een slechte grap. Zij? Model? Echt niet. Aangemoedigd door haar beste vriendin maakt Alix toch een afspraak. Voor ze het weet, stromen de opdrachten binnen. Maar is het leven als model wel zo geweldig als ze had gedacht? En als ze moet kiezen tussen school en een toekomst als model, wat wil ze dan het allerliefst?

Recensie door Thea:

“(..)En ten derde: model? Ik? Echt niet. Modellen zijn bloedmooi, lang en zien er zelfs in een vuilniszak nog prachtig uit. Van die drie eigenschappen had ik er maar eentje. Ik ben met mijn 1,77 meter het langste meisje van de klas, maar ik ben bepaald niet bloedmooi en als je mij een vuilniszak zou aantrekken, zou die vuilniszak de blikvanger van de foto zijn - niet ik.”

Alles voor de catwalk is een echt meidenboek. Het verhaal laat zich vlot lezen en gaat over vriendschap, jaloezie, ruzie, gescout worden en het modellenwereldje. Het boek vertelt het verhaal van de 14-jarige Alix die via Instagram gescout wordt en haar entree maakt in de modellenwereld. Als snel stromen de opdrachten binnen en vertrekt ze zelfs naar het buitenland, waar ze een bijzondere creatie van Dior mag dragen. Ook staat ze in optie voor de New York Fashion Week! Maar hoe kan ze het modellenwerk nog langer blijven doen zonder op school in de problemen te geraken? Ze is immers al door haar drie extra vrije dagen heen. Zal Alix hiervoor een oplossing vinden? Wat moet ze doen als het modellenwerk haar vriendschap met haar beste vriendin Iris op scherp zet? Zal het tussen hen nog goed komen? En dan is er ook nog Iris’ moeder, door haar actie komt Alix in de problemen…

“De New York Fashion Week! Het ging misschien toch gebeuren! En aan mij zou het niet liggen, nam ik me voor. Ik ging catwalk-lessen nemen, ik zou me verder verdiepen in de geschiedenis van Dior … alles wat me dichter in de buurt van de New York Fashion Week zou brengen, zou ik aangrijpen. Ik zou alles doen voor de catwalk!”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.