Recensie: De afstand tussen jou en mij - Marina Gessner

Titel: De afstand tussen jou en mij
Auteur: Marina Gessner
ISBN: 9789020679953
320 pagina's | Blossom Books | april 2016

Marina Gessner:
Marina Gessner is de schrijfster van De afstand tussen jou en mij, over de achttienjarige McKenna die in haar eentje de Appalachian-trail loopt. De afstand tussen jou en mij is het eerste boek dat onder de naam Marina Gessner verschijnt, maar eerder schreef Marina als Nina de Gramont een bundel met korte verhalen, twee boeken voor volwassenen en drie Young Adult boeken. Voor haar verhalenbundel won ze een Discovery Award van The New England Booksellers Association. Voor één van haar Young Adult boeken won ze een American Library Award. En De afstand tussen jou en mij is geselecteerd door de Junior Library Guild! Marina studeerde theater aan de universiteit, maar had zoveel last van podiumvrees, dat ze naar Engels overstapte. Tijdens haar masterstudie ontmoette ze de auteur en haar toekomstige man David Gessner, van wie ze de gewoonte overnam om elke dag – 365 dagen per jaar – 1000 woorden te schrijven zodra ze wakker werd.

Na het lezen van dit boek wil je nog maar één ding: je smartphone in de prullenbak gooien en 2000 kilometer wandelen met een rugzak op je rug. 'De afstand tussen jou en mij' is een bijzonder levendig verhaal over de zeventienjarige McKenna, een dapper, zelfstandig meisje dat in haar eentje de Appalachian Trail in Amerika bewandelt. in een paar maanden loopt ze van een van de noordelijkste staten van Amerika naar het zuiden, leert ondertussen zichzelf kennen, voor zichzelf opkomen én neemt belangrijke beslissingen die haar de rest van haar leven zullen helpen.

In eerste instantie spraak dit verhaal mij erg aan, maar toch viel het enigszins tegen. Je leest over de wandeltocht van 3.500 km, door 13 deelstaten van de VS, de Appalachian Trail, dan zou je denken dat je schitterende beschrijvingen krijgt van de wildernis, het natuurschoon maar dit ontbreekt dus geheel.

Je leest over McKenna die haar tocht alleen begint (haar ouders denken dat ze met haar BFF gaat).Wanneer haar ouders erachter komen dat McKenna alleen loopt is ze inmiddels 18 geworden en dus volwassen. Tijdens de tocht ontmoet ze Sam. Samen hebben ze een liefde/haat verhouding, maar langzamerhand groeien ze naar elkaar toe. Tijdens de tocht voegt zich ook een zwerfhond toe, Hank.

Al met al een leuk boek om te lezen, meer een roman dan een avontuurlijk verhaal. Wanneer het dan spannend dreigt te worden, loopt alles met een kleine sisser af. De kaft van het boek geeft de dingen weer waar het in dit boek omgaat: bossen, bergen, kamperen en een ontwakende liefde.

"Mogen je paden kronkelig, eenzaam en gevaarlijk zijn en naar het prachtigste uitzicht leiden. Mogen je bergen tot ver boven de wolken reiken".