Recensie: De mensen van de ambulance - Mariëtte Middelbeek

Auteur: Mariëtte Middelbeek
Recensie: Marion
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789460682797
219 pagina's | Uitgeverij Marmer | april 2016

Mariëtte Middelbeek:
Mariëtte Middelbeek is auteur en journalist. Ze heeft inmiddels zes romans en vier jeugdthrillers op haar naam staan, die stuk voor stuk bestsellers zijn geworden. Naast haar romans en jeugdthrillers schrijft Mariëtte bundels met waargebeurde verhalen. In die serie verschenen Verhalen uit de ambulance, Redders langs de kust en Verhalen uit het kinderziekenhuis.

Over het boek:
De mensen van de ambulance en de meldkamer staan 24 uur per dag 7 dagen per week klaar om hulp te verlenen. In dit boek delen ze hun verhalen: van zware ongevallen tot aangrijpende 112-gesprekken en van heftige reanimaties tot hartverwarmende patiënten. Tijdens hun werk worden ambulancehulpverleners en meldkamercentralisten geconfronteerd met lief en leed, hoogoplopende emoties, paniek en soms bizarre situaties, maar vooral met mensen en hun verhalen.

Recensie door Marion:
Dit boek bestaat uit verhalen van mensen die in de ambulance of meldkamer klaar staan om hulp te verlenen. Eerder  is er al een boek uitgekomen,met een  soortgelijke naam Verhalen uit de ambulance, waardoor ik even in de  war was of het om een vernieuwde uitgave ging, maar tot mijn grote geluk was dit een totaal nieuw boek met nieuwe verhalen. Aan het begin van het boek krijg je kort uitleg over het boek en dat de titel is gebaseerd op de lopende campagne met dezelfde naam De mensen van de ambulance, zodat steeds meer mensen op de hoogte zijn wat er nu allemaal gebeurt rondom een melding waarbij een ambulance aan te pas komt.

Er is een kort overzichtelijk voorstelrondje van geïnterviewde ambulancemedewerkers die in het boek aan het woord komen. Zo heb je een ambulance chauffeur, verpleegkundige, begeleider en een meldkamercentralist die ieder hun eigen taken hebben. Het boek bestaat uit allemaal korte overzichtelijke gebeurtenissen, waarbij je een kijkje krijgt in de wereld van de ambulancezorg. De situaties die naar voren komen zijn heel verschillend, van plotselinge geboortes, mishandeling, reanimatie tot allerlei ongelukken. Maar ook van mensen die agressief en vaak bang zijn tot mensen die het werk van de ambulancemedewerkers heel erg waarderen.

Het was een boek dat ik niet zonder emoties kon lezen, sommige stukjes raakten mij echt. Je kijkt letterlijk mee vanuit de ogen van de medewerkers en kunt soms bijna voelen wat zij ook meemaken. Dat het werk heel divers is zie je al door alle verhalen die in het boek beschreven zijn. Het boek is zeker een aanrader voor iedereen die van waargebeurde  en/of medische verhalen houdt. Ook als je zelf geen medische achtergrond hebt is dit boek heel goed en begrijpelijk leesbaar. Wanneer er woorden bij staan die om uitleg vragen, dan staan deze uitgebreider beschreven achter in het boek.

Je kunt het boek makkelijk wegleggen doordat het allemaal losstaande verhalen zijn en korte hoofdstukjes, maar eigenlijk wil je alleen maar doorlezen. Al is soms een pauzemoment, na een heftig stukje, ook wel een goed idee. Kortom een heel goed beschreven boek welke zeker meerwaarde heeft, zodat meer mensen begrijpen wat er allemaal gebeurd rondom de ambulancezorg.