Recensies: Het vervloekte huis - Lydia van Houten

Titel: Het vervloekte huis
Auteur: Lydia van Houten
ISBN: 9789082415230
280 pagina's | Kabook Uitgevers | juni 2016

Lydia van Houten:
Lydia van Houten startte haar freelance carrière in 2003, als illustratrice voor andere auteurs. Begin 2005 debuteerde ze met haar jeugdserie Teken van Drie. Er volgden (internationale) freelance opdrachten, vooral voor prentenboeken. De serie Goedenacht kleine Maan verscheen wereldwijd.Vanaf 2014 concentreert Lydia zich op het schrijven van thrillers. Het science fiction verhaal Black-out belandde op de longlist van de Paul Harland Awards in 2014. Haar debuut Doodstil verscheen in 2015 en kreeg lovende recensies. Doodstil werd zelfs Boek van de Maand. De Spaanse vertaling van dit boek zal in 2016 verschijnen.

Als de 43-jarige journaliste Mikayla geconfronteerd wordt met de zelfmoord van haar man Steven, stort haar hele wereld in. Steven Jackson, geboren in Canada, blijkt echter een onverwachte erfenis voor Mikayla achter te laten: een huis in Rocky Roads, British Columbia, Canada. Samen met haar 7-jarige zoontje Jason en haar 16-jarige dochter Valerie ontvlucht Mikayla haar nu eenzame leven in Amsterdam. Ze emigreert naar Canada, in de hoop haar eerste thriller te schrijven in het klaarblijkelijk uitgestorven Rocky Roads. Al snel stuit ze op een aantal eigenaardige zaken, zoals de onopgeloste moord op Joanna la Croix van twintig jaar eerder. Als Mikayla op eigen houtje onderzoek gaat doen naar de moord, wordt steeds duidelijker dat Rocky Roads een duister geheim herbergt. Mikayla duikt in het verleden van het stadje. Vanaf dat moment gebeuren er rare dingen in en om haar huis. Jason meent zelfs dat het spookt, dat het huis vervloekt is. Als hun hond Gollum spoorloos verdwijnt neemt Mikayla zelf het heft in handen. Ze moet en zal de onderste steen boven krijgen...

Miranda:
Allereerst wil ik de uitgeverij bedanken dat ik het boek mag lezen voordat het uitkomt, een hele eer! Tot mijn verrassing heeft Lydia van Houten een persoonlijke note in het boek geschreven. Dit maakt het boek voor mij heel speciaal. Lydia haar debuut kwam vorig jaar uit met Doodstil. Voor mij is Het vervloekte huis het eerste boek wat ik van haar hand lees. Kan nu al verklappen dat ik enorm enthousiast ben.

Na de zelfmoord van haar man Steven komt Mika erachter dat hij haar een huis in Canada heeft nagelaten. Mika bedenkt zich niet pakt al haar spullen bij elkaar en vertrekt samen met haar zoon Jason van 7 en dochter 16 uit een vorig huwelijk naar Rocky Roads. Eenmaal daar aangekomen gebeuren er rare dingen, haar zoon Jason gelooft zelfs dat het in huis spookt. In eerste instantie kwam Mika daar om haar boek te schrijven. Maar wanneer ze hoort van een onopgeloste zaak ... komt plots de journaliste weer in haar naar boven. Ze moet en zal de onderste steen naar boven krijgen. Ondanks alle waarschuwingen gaat ze er helemaal voor. Maar wat betekent dit voor haar?

Zodra je in het boek begint laat het je niet meer los. Het begint meteen spannend en het blijft spannend waardoor je steeds meer en meer moet lezen! Met een krachtige, vloeiende schrijfstijl weet Lydia de aandacht van de lezer te pakken en laat pas los wanneer je het boek hélemaal uit hebt. Met een kracht van een stoomtrein dendert de lezer door het boek heen. Eindelijk weer een goede thriller in thrillerland. Telkens wordt je op het verkeerde spoor gezet en denk je te weten wie de dader is, waarna meteen de twijfeling toeslaat en je denkt wacht eens even maar die andere heeft ook wel heel veel motieven. Een ding zag ik wel aankomen maar doet dit af aan de spanning en het verhaal? Nee dat zeker niet! Heel knap wanneer een auteur de lezer meevoert in het verhaal en de lezer laat meedenken. Ik ben het karakter van Mika gaan waarderen, haar gevoel spat van de pagina's af, alle gedachtegangen worden gedeeld waardoor je een connectie met haar voelt en sympathie voor haar ontwikkelt.

Wat een goed boek van deze schrijfster. Constante spanning maakt dat je door wilt lezen, de vraag knaagt aan je: Wie maakt Mikayla (Mika) haar leven en dat van haar twee kinderen als een doorlopende achtbaan van vreemde voorvallen?

Mika 43 jaar verhuist naar Canada nadat haar man zelfmoord heeft gepleegd. Ze erft daar een huis in het stadje Rocky Roads. Vanaf het begin voelt het "unheimlich", Mika heeft constant het idee dat er iemand op haar let, vooral wanneer zij als journaliste haar neus in zaken steekt die ze beter kan laten. Moorden, verdwijningen, haar huis op zijn kop, Mika blijft ondanks meerdere dreigingen doorgaan met haar onderzoek. Wie kan ze vertrouwen, wat steekt er achter? Zelfs wanneer ze een relatie krijgt met Robert vertrouwt ze hem niet helemaal.

Uiteindelijk lees je wat er allemaal aan de hand is in het dorpje Rocky Roads en dit gaat je verbeelding te boven. Corruptie, mensen uit de politiek, rechters, beroemde mensen, een netwerk, een dood in scène gezet. "Alles was een leugen".

1. Dit ziet eruit als een boek om in de gaten te houden, net als de schrijfster overigens. Mooie review!