Recensie: Diabetes type 2? Maak jezelf beter! - Hanno Pijl & Karine Hoenderdos

Titel: Diabetes type 2? Maak jezelf beter!
Auteur: Hanno Pijl & Karine Hoenderdos
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789059566651
160 pagina's | Fontaine Uitgevers | juni 2016

Hanno Pijl:
Hanno Pijl is hoogleraar diabetologie en internist aan het Leids Universitair Medisch Centrum. Zijn specialisme is diabetes type 2. Hij geeft lezingen over dit onderwerp, doet onderzoek en is te zien in de documentaire 'Keer diabetes om'.

Karine Hoenderdos:
Karine Hoenderdos is diëtist en journalist. Ze schreef onder meer de boeken PuurGezond! Slank in 8 stappen en Eet meer! en is redacteur en columnist voor nieuwsvoordietisten.nl en puurgezond.nl.

Over het boek:
Een vroegtijdige diagnose, behandeling en leefstijlaanpassingen kunnen diabetes type 2 voorkomen en zelfs terugdraaien. Dit boek helpt je hierbij met behulp van een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan. Volg deze adviezen op en je krijgt meer energie, je wordt slanker en je bloedsuikers verbeteren waardoor je medicijngebruik afneemt. Diabetes 2? Maak jezelf beter!geeft veel informatie over de nieuwste inzichten van de ziekte, adviezen over voeding en natuurlijk veel smakelijke recepten. Zo krijg je diabetes type 2 onder controle.

Recensie door Marjon:
Wat een verrassend boek is dit. Er zijn natuurlijk al vele boeken verschenen met daarin een koolhydraatarme leefstijl en koolhydraatarme recepten. En met die boeken is niets mis. Maar dit boek heeft als doel: voorkom diabetes 2 en als je het al hebt: keer het om, zorg dat je weer zo gezond wordt dat er geen medicijnen meer nodig zijn. Hoe je dat doet, staat uitgebreid maar zeer duidelijk en toegankelijk beschreven in dit boek. Er wordt uitgelegd wat snelle suikers zijn en waarom je deze moet vermijden. Er wordt ook aandacht geschonken aan de emotionele kant van diabetes en eten, hoe ga je om met moeilijke momenten. Daarnaast staat het boek vol heerlijke recepten. De meeste mensen zullen bij het naleven van deze recepten op hun bord niet eens merken dat ze minder koolhydraten eten. Maar het effect voor de gezondheid zal groot zijn.

Ik maakte drie gerechten uit dit boek: Lauwwarme salade met geitenkaaswat was dit heerlijk! Appel uit de oven; ik maakte het met pecannoten in plaats van hazelnoten en liet de crème fraîche achterwege omdat ik niet zo goed tegen zuivel kan. Ik at het als ‘gebakje’ bij de thee en het is zalig! Ratatouille met kip uit de oven; makkelijk te maken en het was zalig!

1. Lauwwarme salade met geitenkaas  2. Appel uit de oven  3. Ratatouille met kip uit de oven

Deze gerechten waren makkelijk te maken, zonder te veel ingrediënten en ze smaakten heerlijk! Het boek is overzichtelijk vormgegeven met prachtige kleurenfoto’s. Dat alleen al inspireert. Ik vind dit een aanrader voor iedereen!