Recensie: Follow - Gaby Rasters

Auteur: Gaby Rasters
Recensie: Marion
ISBN: 9789401907927
256 pagina's | Zomer & Keuning | juni 2016
Gaby Rasters:
Nog geen auteursinformatie beschikbaar

Dertiger Mila is op zoek naar warmte en liefde. Haar zoektocht speelt zich grotendeels af op het internet, want Mila zit vanwege het werk van haar man in Zuid-Frankrijk. Ze krijgt weer contact met een oude liefde in Nederland en de digitale vonken spatten eraf, tot ze ook in real life een wel erg leuke man ontmoet.

Recensie door Marion:
Follow is het eerste boek uit de serie van "Het nogal ingewikkelde leven van Mila". Voorheen was dit boek bekend onder de titel Herkenning welke ik ook gelezen heb, al is dit al even terug. De nieuwe titel vind ik goed gekozen, het boek is op een aantal punten aangepast, z.n verbeterd en het mooiste vind ik nog het is nu het eerste deel van een serie. Het eerst boek is Follow en daarna volgen Like en Share, welke ook nog dit jaar gaan uitkomen. De titel sluit volledig aan op het verhaal omdat er veel van deze tijd in terugkomt, zoals de Facebookberichten die Mila plaatst en als een rode draad door het boek lopen.

Als Lucien, de man van Mila, een goede baan aangeboden krijgt in Frankrijk, wordt het goedlopende advocatenkantoor van Mila verkocht en gaan ze vol voor het nieuwe avontuur. Mila heeft een droombeeld voor ogen maar al snel blijkt het huisvrouwenbestaan saaier dan gedacht en is het contact met haar man ook veranderd sinds ze verhuisd zijn. Haar kinderen Laurie en Lucas zijn het grootste deel van de dag weg waardoor zij steeds meer tijd over heeft om na te denken over haar overleden zoontje Liam. Wanneer ze hierover wil praten met haar man is hij te druk en loopt het standaard op ruzie uit. Via Facebook zoekt ze een soort uitweg. Het is een uitlaatklep voor haar gedachten, maar ook belangrijk om haar contacten met vrienden uit Nederland te onderhouden. Vanaf het moment dat ze haar vroegere liefde Chris terugvindt op Facebook is ze veel online en leeft ze meer op haar mobieltje dan in de werkelijkheid. Ze krijgt hem niet meer uit haar gedachten en wanneer ze voor een paar dagen naar Nederland gaat om wat dingen te regelen, en afstand te nemen van haar man, belandt ze al vrij snel in de armen van Chris. Hij geeft haar de aandacht die ze zo erg heeft gemist, maar ze weet zich tot zekere hoogte in te houden. En misschien is dat maar goed ook want wanneer ze de dagen erop volgend contact probeert te zoeken lijkt een nieuwe afspraak er telkens niet van te komen. Al weet ze dan de reden nog niet. Wanneer ze weer terug is in Frankrijk staat haar een verassing te wachten die ze totaal niet verwacht had. In Frankrijk heeft ze ook Sebastiaan ontmoet. Zijn huwelijk staat ook onder druk, maar ook hij voelt dat er een zekere klik is tussen hem en Mila. Wanneer Mila een berichtje op Facebook plaatst lijkt het alsof hij haar berichten op de voet volgt en precies begrijpt hoe zij zich voelt en wat ze nodig heeft. Mila zit in een lastige situatie en weet zelf niet meer precies wat ze wil. Is het de hunkering naar de aandacht van een andere man of wil ze het liefst weer de liefde voelen die ze aan het begin had voor Lucien en de veiligheid die hij ooit te bieden had.

Het is een geweldig boek waarbij je jezelf helemaal verliest in de personages en waarmee je zeker een band krijgt tijdens het lezen. Het leuke is dat deze personages ook echt bestaan op Facebook en je contact met ze kunt maken, waardoor het verhaal nog meer gaat leven. Ik ben super blij dat er nog twee vervolgdelen op de planning staan en kan niet wachten om meer te lezen over Mila en de andere personages, die een grotere rol gaan krijgen in de andere twee delen.