Recensie: De grens - Meri Mellink

Titel: De grens
Auteur: Meri Mellink
Recensie: Xandra Sc.
ISBN: 9789024568444
304 pagina's | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | 2015

Meri Mellink:
Meri Mellink (bracht haar jeugd door in Amstelveen. Na de middelbare school werkte ze jarenlang in Israël als ziekenverzorgster. Sinds 1997 is zij in dienst bij de politie Amsterdam. Naast haar dagelijkse werk verdiepte ze zich in terreurzaken en studeerde ze rechten. De laatste tijd maakte Mellink deel uit van het ZSM-strafrechtteam van Amsterdam. Door haar achtergrond heeft Meri Mellink als geen ander kennis van en begrip voor de belevingswereld van Joden en islamieten. De grens is op ware gebeurtenissen gebaseerd.

Noa Kleijn, rechercheur bij de politie Amsterdam, wordt met haar team ingezet bij de opsporing van Eddy, een jonge Nederlandse moordenaar. Hij blijkt naar Tel Aviv gereisd te zijn, waar hij door een contactpersoon is ingelijfd in een cel die zich heeft verbonden aan de extremistische groepering Islamitische Staat Irak. Noa gaat Eddy achterna om hem te arresteren. Er volgt een felle jacht in de Westelijke Jordaanoever, maar de verdachte blijkt spoorloos verdwenen. Maanden later zit Eddy - nadat hij zich heeft bekeerd tot de islam en een gevechtstraining heeft ondergaan - in een vliegtuig richting Nederland. Met een vreselijke opdracht...

Recensie door Xandra Sc:
Dit boek speelt zich af in Nederland en in het Midden-Oosten. Je volgt Noa de politieagente die het onderzoek lijdt m.b.t. Eddy, hij heeft iemand doodgeschoten. Het verhaal is mooi opgebouwd en leest prettig. Een gewaagd onderwerp, maar voor mij als lezer vond ik het een goed boek. Een echt verhaal en de problematiek van jongeren die van een redelijk normaal leven tot bepaalde daden in het terrorisme komen. Je volgt Eddy, de dader, en ik kreeg bijna empathie met hem. Je leest waarom er aansluiting gezocht wordt met extreme groeperingen. Het boek was goed te begrijpen ondanks dat ik niet heel erg in de thematiek IS en andere terroristische groeperingen zit.
"We hebben nooit rust. Altijd maar alert zijn. Ik word er soms zo moe van."
De problematiek Israëliërs en Palestijnen wordt beschreven in dit boek. Het boek heeft afgezien van de proloog een chronologische volgorde, die een aantal maanden beslaat. Het heeft een duidelijke tijdlijn van de moord en verder. Het boek heeft een goede spanningsboog. Met hier en daar wat meer details.
Ik geef dit boek 5 sterren. Een actueel thema, beschreven met genoeg detail en in een echt verhaal gehuld. Een aanrader. "Hij wilde ze graag ontmoeten. Hij keek niet achterom." Hier eindigt het boek, een mooie aanloop naar een nieuw boek? Ik kan niet wachten om een vervolg van Noa als politieagente te lezen.