27-09-16

Recensie: Ik zie je tussen de wolken - Maren Stoffels + WINACTIE


Titel: Ik zie je tussen de wolken
Auteur: Maren Stoffels
Recensie: Thea
Genre: Young Adult
ISBN: 9789025870621
159 pagina's | Uitgeverij Leopold | augustus 2016

Maren Stoffels:
Maren Stoffels groeide op in haar geboortestad bij haar ouders en oudere broer Wadse. Zodra Maren kon schrijven deed ze het.  Op haar negende maakte ze haar eerste boek, over een eskimootje dat zijn vader zoekt. Via auteur Hans Kuyper zocht ze contact met uitgeverij Leopold. Die publiceerde in 2005 haar eerste boek Dreadlocks & Lippenstift. Na haar debuut zijn er veel boeken verschenen bij dezelfde uitgeverij. Meer dan ooit wil Maren schrijven, schrijven en nog eens schrijven! Tijdens de schoolbezoeken die ze doet via stichting SSS merkt ze dat de lezers haar boeken vooral leuk vinden omdat ze er zoveel in herkennen. De thema’s in haar boeken zijn o.a. anorexia, gepest worden, homoseksualiteit, verliefdheid, jezelf durven zijn en vriendschap. 

Het verhaal:
Misschien zul je mij niet helemaal begrijpen. 
Waarom ik mezelf pijn doe bijvoorbeeld. 
Of waarom ik zo raar doe tegen dat meisje uit het ziekenhuis. 
Waarom ik denk dat ik een jongetje kan redden van kanker. 
Misschien zul je mij niet helemaal begrijpen. 
Maar ik zal proberen het uit te leggen. 

Ik ben Lauren. 
En dit is mijn verhaal.

Recensie door Thea:

“Het voelde alsof ik een vogel was, maar met kettingen op de grond werd gehouden. Ik kon alleen maar naar de lucht kijken.”

Ik begin met lezen in dit boek, voordat ik het in de gaten heb sla ik met een diepe zucht de laatste pagina om. Wat een prachtig, indrukwekkend verhaal. Mooi en verdrietig tegelijkertijd. Een verhaal welke niemand onberoerd zal laten. Het verhaal, geschreven in een rauwe schrijfstijl, raakt, ontroerd, doet iets met de lezer. Ik moest dan ook een traantje wegpinken …

“Loes dacht dat ze de baas over me kon spelen, omdat ze mijn psychologe was. Ze dacht dat ze me door en door kende, omdat ik hier elke week kwam praten. Maar ze wist niets van de pijn die ik voelde. En dat die pijn niets was vergeleken bij de pijn die ik vanbinnen voelde.”

Maren Stoffels schroomt niet om heftige onderwerpen aan te kaarten in haar boeken, zo ook in dit boek. We lezen over hoofdpersonage Lauren die zo worstelt met haar gevoelens dat ze geen andere uitweg ziet dan zichzelf te beschadigen (automutilatie). En over de negenjarige Casper die lijdt aan kinderleukemie, zal hij deze vreselijke ziekte overwinnen? Maar we lezen ook over de ontluikende verliefdheid tussen Lauren en Jasmijn en alle verwarrende gevoelens/emoties die dit met zich meebrengt. Lauren heeft immers een vriendje, Sepp. Lauren vraagt zichzelf dan ook af: Wie is zij? In dit boek vertelt Lauren haar verhaal …

“Ik wilde blij zijn. Casper had goed nieuws gekregen, Dex behoorde nu officieel tot FC Heroic en Sepp was niet langer boos. Maar ik wist totaal niet wat ik aan moest met Jasmijn, met haar hand in de mijne. Ik had het gevoel dat ik wilde juichen en tegelijkertijd kon huilen. Ik boog naar voren en haalde het mes uit mijn nachtkastje. Loes zou telkens opnieuw willen controleren of ik nieuwe littekens had, tenzij ik…”

Het verhaal is ingedeeld in zes hoofdstukken, aangeduid met letters uit de naam van hoofdpersonage Lauren; L - LA - LAU - LAUR - LAURE - en eindigend met de volledige naam LAUREN ... Laurens verhaal is verteld; zij weet eindelijk wie ze is, wat ze wil, maar vooral wíe ze wil … 

“Ik staarde naar mijn arm, die gehavend op de tafel lag. Al deze littekens zouden eeuwig bij me blijven, of ik wilde of niet. Als ik straks ging studeren, zouden ze met me meegaan. Als ik zou trouwen, zeiden ze ja met mij. Als ik doodging, lagen ook zij in de kist.”

Omdat ik vind dat iedereen, jong én oud, dit boek zou moeten lezen, wil ik verder niets verklappen over het verhaal. Slechts één ding: ga het boek vooral lezen! Indien het mogelijk zou zijn, kreeg dit boek meer dan vijf sterren, het is een échte aanrader! 

“Casper, hij was de reden waarom ik niet langer weg wilde rennen. Ik moest het leven opdrinken, tot de laatste druppel. Voor hem en voor mezelf.”



Ben jij nieuwsgierig geworden naar dit nieuwe boek van Maren Stoffels en zou je het graag willen lezen? Goed nieuws! Wij mogen van WPG Uitgevers een exemplaar verloten aan de lezers van deze weblog! 

Meedoen is heel eenvoudig: laat onder dit bericht een reactie achter en vergeet niet je emailadres te vermelden, zodat wij je kunnen bereiken mocht jij de gelukkige winnaar zijn. (meedoen kan ook door links bovenaan deze weblog op het envelopje te klikken en een email naar ons toe te sturen, vermeldt bij onderwerp: Winactie Maren Stoffels). Delen van deze winactie op social media mag, heel graag zelfs, maar is geen verplichting. 

Deelname aan deze winactie is niet meer mogelijk! WPG Uitgevers, dank jullie wel voor het mogelijk maken van deze winactie!

BewarenBewarenBewarenBewaren

16 opmerkingen:

  1. Het lijkt mij een super leuk boek ! Ikdoe daarom graag mee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe mee aan deze leuke winactie! Ik heb al haar boeken al gelezen, op deze na �� groetjes sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe graag mee met deze super gave winactie. Ik heb al haar boeken en ben hele grote fan en dit boek kan natuurlijk niet ontbreken in mijn boekenkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh zou hem graag voor mijn dochter willen winnen.
    Deze schrijfster op de Tina dag ontdekt en helemaal fan nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou heel graag willen winnen. Maren Stoffels is echt mijn favoriete schrijver, ben heel benieuwd naar dit boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doe heel graag mee voor dit mooie boek ;)
    Heel benieuwd en nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn dochter Olivia zou het fantastisch vinden mocht ze jou boek winnen. Ze is een echte fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lijkt mij een ontroerend boek, ik doe graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. SannevanTwilight3 oktober 2016 om 14:25

    Ook ik zou graag in aanmerking komen voor dit boek, herstellende van een operatie heb ik erg veel tijd om genietend te lezen!!

    SannevanTwilight

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik doe graag mee met deze actie (voor mijn dochter)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe graag mee met deze actie voor mijn dochter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lijkt mij een mooi en aangrijpend verhaal! Waag graag een kansje!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.