Recensie: Verdacht - Carry Slee + WINACTIE!!

Titel: Verdacht
Auteur: Carry Slee
ISBN: 9789048834488
256 pagina's | Overamstel uitgevers | september 2016

Carry Slee:
Carry Slee is een van de meest succesvolle kinderboekenschrijvers van Nederland. Negen keer won ze de Prijs van de Nederlandse Kinderjury en vijf keer de Jonge Jury. Van haar boeken zijn inmiddels bijna 5 miljoen exemplaren verkocht.

Tess en Victor zijn superverliefd op elkaar. Samen met Rachel en Brahim vormen ze een hecht vriendenclubje. Voor school filmen ze in een buurt waar toevallig op dat moment een overval wordt gepleegd. De juwelier, die ook de vader is van een medescholier, is zwaargewond geraakt. De daders zijn nog niet gepakt en iedereen praat erover. Als Tess hun opnames bekijkt doet ze een belangrijke ontdekking. Ze brengt haar videomateriaal naar de politie. Die beslissing verandert haar leven.

CarrySleeTV 2

Bron: Carry Slee

Verdacht is het nieuwste YA boek van Carry Slee. Ik ken haar nog uit mijn jeugd, heb toentertijd nog boeken van haar gelezen. Afgelopen jaren moet ik bekennen van niet. Toen ik dit boek aangeboden kreeg wist ik ja, deze wil ik graag lezen! Het mooie aan de boeken van Carry Slee is dat er altijd herkenbare scenario's het revue passeren. Wat voor sommige jongeren zelfs herkenbaar kan zijn. In Verdacht komt o.a het gevoel van buitensluiten, schuld en verdachtmakingen.

Het verhaal draait om vier jongeren: Tess, Victor, Rachel en Brahim, een hecht vriendengroepje die alles van elkaar lijken te weten. Tess en Victor zijn straalverliefd op elkaar. Niemand kan ze scheiden, maar diep van binnen realiseert Victor zich maar al te goed dat zijn moeder niet open staat voor Tess. Tess is namelijk arm, haar vader is werkloos en haar moeder heeft een baantje in een kaaswinkel. Het lijkt uiteindelijk beter te gaan, haar vader komt in aanmerking voor een gesubsidieerde auto via de gemeente. Hiermee hoopt hij een eigen bedrijf op te starten. Voor school moeten de vier jongeren een project uitvoeren. Tijdens het filmen vind er bruut een winkeloverval plaats, waarbij de eigenaar met ernstige verwondingen in het ziekenhuis terecht komt. Tot hun verbazing hebben ze de vluchtauto van de daders op film staan. Tess bedenkt zich niet en besluit ermee naar het politiebureau te gaan. Maar het is iets wat ze liever nooit had gedaan. Binnen korte tijd lijkt haar veilige wereld op de kop te staan. Iedereen is opeens verdacht, de mensen die ze vertrouwde en dacht te kennen lijken opeens totaal anders te zijn. Ook leert Tess dat de mensen waar zij op dacht te kunnen rekenen heel andere personen te zijn.

Het boek heeft een eenvoudige schrijfstijl wat het makkelijk te volgen maakt. Het is geen superdik boek. Maar Carry Slee weet wel de aandacht vast te houden. Het verhaal verspringt tussen de personages, wat niet verwarrend is daar je altijd weet wie aan het woord is. Het geeft het boek een extra dimensie en de personages worden daardoor interessanter. Iedereen lijkt verdacht in het boek en lijkt een geheim met zich mee te dragen. Wat het nog spannender maakt! Nooit gedacht dat ik nog steeds zo kon genieten van een jeugdboek van Carry Slee. Zij bewijst maar weer dat een YA boek net zo goed door de oudere generatie gelezen kan worden.

Ben jij nieuwsgierig naar dit nieuwe boek van Carry Slee en zou je het graag willen lezen? Goed nieuws! Wij mogen van Overamstel uitgevers een exemplaar verloten aan de lezers van deze weblog!

Meedoen is heel eenvoudig: laat onder dit bericht een reactie achter en vergeet niet je emailadres te vermelden, zodat wij je kunnen bereiken mocht jij de gelukkige winnaar zijn. (meedoen kan ook door links bovenaan deze weblog op het envelopje te klikken en een email naar ons toe te sturen, met als onderwerp: Winactie Carry Slee). Delen van deze winactie op social media mag, heel graag zelfs, maar is geen verplichting.

Anonieme deelnemers  en of deelnemers zonder geldig emailadres worden buitengesloten van deelname. Deze winactie duurt tot en met 9 oktober. Na deze datum zal een onschuldige hand uit alle deelnemers een winnaar kiezen. Deze winnaar zal per email worden benaderd voor toezending van jouw adresgegevens. Tevens zal de uitslag hier op The Book Girl bekend worden gemaakt. Overamstel uitgevers, dank jullie wel voor het mogelijk maken van deze winactie!

5 opmerkingen:

1. Hi!
    Ik ben zoooooo benieuwd naar het nieuwe boek van Carry Slee! Ik vind haar boeken echt super tof. Mijn lievelings is Joël. Ik doe graag mee met deze winactie! Wieeeej!