Recensie: 33 Revoluties - Canek Sánchez Guevara

Titel: 33 Revoluties
Auteur: Canek Sánchez Guevara
ISBN: 9789056725549
96 pagina's | Signatuur | september 2016

Canek Sánchez Guevara:
Canek Sánchez Guevara, Ernesto Che Guevara’s kleinzoon, heeft Cuba in 1996 verlaten om naar Mexico te trekken. Daar werkte hij voor verschillende van Mexico’s belangrijkste kranten als columnist en correspondent. Hij was een gematigd en goed geïnformeerd criticus van Castro’s regime. Begin 2015 overleed hij aan een hartoperatie, op veertigjarige leeftijd.

Che’s kleinzoon beschrijft het dagelijkse leven van een Cubaan die zijn weg zoekt binnen de beperkingen die het regime de bevolking oplegt. Hij hunkert naar vrijheid, naar een uitweg van de honger. En hij is niet de enige die droomt van een beter leven. Plots kapen enkele Cubanen een gammele veerboot om te vluchten, een ultieme wanhoopsdaad. Maar de Cubaanse politie houdt hen tegen. Nooit eerder was het gevoel niet vrij te zijn zo tastbaar. De eerste spontane betoging breekt uit. Cuba wankelt en er knakt iets in het hoofdpersonage. Wat is Che’s revolutie nog waard, als je collectief gevangen blijkt in eigen land?

33 Revoluties is meteen in tien talen verschenen. De auteur zal dit vooral aan zijn naam en afkomst te danken hebben, hij is namelijk de kleinzoon van Che Guevara. De vraag is natuurlijk of hij alle verwachtingen waar kan maken. Het is in ieder geval een bijzonder boek met een kenmerkende originele schrijfstijl. Als lezer kom je er niet echt achter wie de hoofdpersoon is en ook niet waar dit zich afspeelt. Door de achterflap te lezen, weet je dat dit boek gesitueerd is in Cuba en het beschrijft in 33 korte hoofdstukken een korte periode in het dagelijkse leven van een man in het Cuba van nu. Het is geschreven vanuit de ik-figuur en vertelt over zijn werk, zijn belevenissen met vrouwen, hij ziet verschillende mensen over water vluchten op weg naar een beter leven, hij komt demonstraties tegen. Het hele leven is als een kras op een grammofoonplaat, het leven is monotoon en herhaalt zich. Hij beschrijft dit allemaal als toeschouwer, tot hij aan het einde van het boek zelf in opstand lijkt te komen en ook over het water vlucht. De auteur gaat niet al teveel in op het gevoelsleven van de hoofdpersoon; alle gebeurtenissen ontstaan gewoon en als lezer wordt je meegezogen. De auteur Canek Sánchez Guevara was de oudste kleinzoon van Ernesto Che Guevara. Hij woonde in Mexico en werkte er als journalist. Helaas blijft het bij dit debuut, omdat de auteur in 2015 is overleden.