Recensie: Niet voor mietjes - Jo Claes

Titel: Niet voor mietjes
Auteur: Jo Claes
ISBN: 9789026142185
120 pagina's | Uitgeverij De Fontein | oktober 2016

Jo Claes:
Jo Claes schrijft misdaadboeken en won in 2015 de Gouden Strop. Niet voor mietjes is zijn eerste spannende jeugdboek.

Matthias voelt zich totaal niet thuis op zijn nieuwe school. Hij heeft nog geen vrienden gemaakt, maar grijpt wel in wanneer iemand wordt gepest. Hierdoor leert hij de superslimme Dante kennen en de nogal aparte Rani, voor wie hij meteen iets voelt. Wanneer korte tijd later een dure smartphone verdwijnt, wordt Rani van diefstal beschuldigd. Matthias wil haar onschuld bewijzen en stelt voor om zelf op onderzoek uit te gaan. Maar dat blijkt niet ongevaarlijk en het drietal doet dan ook een bizarre ontdekking...

Niet voor mietjes is het eerste jeugdboek van Jo Claes die eigenlijk een misdaadroman schrijver is. Dit boek is voor lezers vanaf 10 jaar, een spannend boek waarin het gaat over het doen van "onrecht". De vormgeving is goed uitgedacht, de voorkant knalt door de rode kleur en de spanning en geheimzinnigheid krijgen vorm door de jongen met een zwarte trui met capuchon.

Het verhaal gaat over Matthias Devriendt, derdejaars leerling die zich niet thuisvoelt op zijn nieuwe school, het is te groot, hij is een buitenbeentje. "Pure horror als nieuweling op een school arriveren". Er zijn echter twee andere leerlingen die hem opvallen, Dante, de Harry Potter van de klas, een slimme jongen en het meisje Rani die altijd zit te lezen.Wanneer er een smartphone wordt vermist en Rani hier de schuld van krijgt laat Matthias het er niet bij zitten en gaat hij met zijn vrienden op onderzoek uit. Wat volgt is een spannend verhaal met geheimen die uitkomen en ontdekkingen die gedaan worden.

De schrijver Jo Claes laat zien dat hij ook voor de jongeren onder ons een goede schrijver is en niet alleen kwaliteiten heeft op volwassenen niveau.