Recensie: Toen het donker werd - Simone van der Vlugt

Titel: Toen het donker werd
Auteur: Simone van der Vlugt
ISBN: 9789026332081
320 pagina's | Ambo|Anthos | september 2016
Simone van der Vlugt:
Simone van der Vlugt is een van Nederlands grootste schrijfsters. Van haar thrillers werden in totaal meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Haar thrillerdebuut De reünie werd meteen genomineerd voor de NS Publieksprijs en is succesvol verfilmd met Thekla Reuten en Daan Schuurmans in de hoofdrollen. Als auteur van de Maand van het Spannende Boek 2012 schreef ze het geschenkboekje De ooggetuige. Naast thrillers schrijft Simone van der Vlugt historische romans over veelbewogen periodes in de Nederlandse geschiedenis. Met haar werk won Simone van der Vlugt verschillende prijzen, waaronder de NS Publieksprijs voor Op klaarlichte dag. Haar boeken verschijnen onder andere in Engeland, Amerika, Duitsland, Spanje, Latijns-Amerika, Tsjechië, Italië, Denemarken, Hongarije en Litouwen.

Wanneer Menno Riebeek erachter komt dat zijn puberzoon gokschulden heeft, besluit hij ze voor hem af te lossen. De schuldeisers zijn echter niet van plan hem er zo makkelijk van af te laten komen. In zijn wanhoop schakelt Menno via zijn advocaat iemand in om af te rekenen met zijn probleem, zonder dat hij de gevolgen van dit besluit kan overzien. Sascha voelt haar man en zoon van zich vervreemden en eist antwoorden, maar haar zoektocht naar de waarheid komt tot een abrupt einde wanneer ze bij een ongeluk haar zicht verliest. Menno vermoedt dat het om een aanslag ging maar verzwijgt dit. Elk gezinslid probeert een uitweg te vinden, om alleen maar nog meer verstrikt te raken in het web van leugens en bedrog. Totdat Menno besluit dat het genoeg is.

Recensie door Clasien:
Dit is een goed boek dat geen moment verveelt. Je waant je in de wereld van de familie Riebeek, vader Menno, moeder Sascha en hun zoon. De problemen beginnen wanneer door het deelnemen aan pokerwedstrijden schulden ontstaan en Menno zijn zoon geld leent. De afpersers beginnen bij de zoon om zo bij de eigen transportzaak van Menno te eindigen. Wanneer de criminelen zelfs Sascha niet met rust laten, gaat Menno zelf achter de hoofddader aan.

Een verhaal over een gewoon gelukkig gezin, met hun kleine problemen, een puberende zoon, een eigen zaak en dagelijkse beslommeringen. Totdat ze belanden in de handen van een crimineel die niet van wijken weet. Dit met grote gevolgen.

De personages zijn goed weergegeven, je voelt hun angst voor wat er komen gaat. Wel een beetje naïef om je als volwassene in te laten met drugsvervoer ter aflossing van je schuld. Vooral als je van te voren weet dat degene al een crimineel verleden heeft. Het criminele circuit wordt neergezet zoals het is met afpersingen en afrekening.