Recensie: Usolath Road - Chef Petroes

Titel: Usolath Road
Auteur: Chef Petroes
Genre: Waargebeurd: gezondheid
ISBN ePub: 9789492475589
228 pagina's | Pumbo.nl | augustus 2016

Chef Petroes:
Chef Petroes is een pseudoniem van een Nederlandse schrijver. Er is bewust gekozen om het boek onder een pseudoniem uit te brengen. Het boek geeft een diepe kijk in zijn leven, in de drie jaar dat zijn leven door ziekte werd beheerst. Het is niet gemakkelijk om jezelf op een geestelijk vlak zo bloot te geven. Daarnaast speelt nog het feit dat in het boek naast Chef Petroes ook nog zijn vrouw, familie en vrienden voorkomen. Ook hen wordt op deze manier voldoende anonimiteit gewaarborgd. Datzelfde geldt uiteraard ook voor alle professionele hulpverleners die hem al die jaren hebben bijgestaan. De meeste van hen hebben ook een plekje in dit boek gekregen. Voor hen geldt vrijwel zonder uitzondering een medisch beroepsgeheim. Dat geldt uiteraard niet voor de schrijver zelf, maar hij wil voor hen allen wel hun anonimiteit garanderen.

Over het boek:
Dit boek beschrijft hoe Usolath mijn leven vele tientallen jaren heeft beïnvloed en gestuurd om in 2014 te eindigen in een dramatische climax.

Daar lag mijn leven in honderden scherven op de grond. In tien minuten letterlijk en figuurlijk van top naar flop. Ik had een acute depressie in combinatie met symptomen van een stevige burn-out. In tien minuten tijd was mijn leven een gigantische chaos geworden. Het jaar dat daarop volgde was keurig gelijk verdeeld in aantal dagen als het ging om denken aan zelfmoord plegen of doorgaan met leven. Het werd het laatste, de oerkracht om te willen leven liet de feniks uit zijn as herrijzen. Na een jaar vechten kreeg ik in het daarop volgende jaar het pad naar boven weer te pakken. Na twee jaar stond ik weer behoorlijk goed op de rails, back on track. Dit keer zou ik niet meer tegen de stroom proberen in te roeien, maar zou ik de stroom volgen. Go with the flow.

Recensie door Marjon:
Een boek waarin Chef al zijn zielenroerselen bloot legt vanaf het moment dat hij depressief is. Hij vertelt heel open en kwetsbaar over alles wat hij voelde, hoe hij de wereld vanaf het begin van zijn depressie aanschouwde en aanvaardde. Hij raakt zijn normale leven echt van het ene op andere moment kwijt omdat het gaat om een acute depressie. Hij raakt daarmee niet alleen zichzelf maar ook zijn vrouw, voor wie het leven ook verandert. Hij vertelt hoe het verder ging, waar hij tegenaan liep, hoe hij zich op de verkeerde manieren probeerde zich er uit te werken.

Uiteindelijk lees je hoe de auteur zich uit de depressie werkt. Opeens begint hij in te zien wat hij al wist en kan hij het toepassen op zichzelf. Indrukwekkend, eerlijk en open. Ik denk dat veel mensen met depressie zich hierin zullen herkennen. De auteur duikt ook het verleden in, waaruit wel duidelijk wordt dat hij zich al heel kwetsbaar heeft gemaakt voor een depressie. Hij probeert duidelijk te maken dat we allemaal iets najagen wat ons niet gelukkig maakt. Voor iedereen die bekend is met depressie, geeft hij handvatten, laat hij zien wat je wel en niet moet doen.

Toch heb ik een paar kanttekeningen: allereerst de cover. Die vind ik - persoonlijk - zo onaantrekkelijk, dat ik niet eens het boek zou oppakken als ik het in de winkel zag liggen. Zoals ik al schreef: dat is persoonlijk en nu ik weet dat er een goed boek achter zit, kan ik alleen maar zeggen: kijk door die cover heen. Daarnaast vertelt de auteur zoveel persoonlijke dingen over zichzelf dat het soms een beetje langdradig wordt. Ik denk niet dat alles een meerwaarde geeft aan het verhaal. Maar al met al is het zeker een boek om te gaan lezen! Voor iedereen die weet wat depressie is of die naast iemand met een depressie leeft.

BewarenBewaren