Recensie: Schaduwkinderen - Linda Jansma

Titel: Schaduwkinderen
Auteur: Linda Jansma
Recensie: Xandra
ISBN: 9789461092700
400 pagina's | De Crime Compagnie | november 2016
Linda Jansma:
Linda Jansma schrijft psychologische thrillers met een maatschappelijk thema, bijna allemaal gebaseerd op waargebeurde verhalen. Door haar filmische beschrijvingen en oog voor detail weet zij haar lezerspubliek aan zich te binden. Ook haar gedegen research draagt bij aan de authenticiteit van haar verhalen en zorgt ervoor dat ze als levensecht worden ervaren. Enkele boeken van haar hand zijn de bestsellers Houvast, Tweestrijd en Kwetsbaar – de heruitgave van Caleidoscoop (2010) – waarmee zij de Schaduwprijs 2011 won, de prijs voor het beste Nederlandstalige debuut. Daarnaast werd Schuilplaats uitgeroepen tot Beste Vrouwenthriller 2013, stond Kwetsbaar op de longlist van de Gouden Strop en Houvast en Verbroken op die van De Diamanten Kogel.

Officier van justitie Jules Declerck krijgt de leiding over het politieonderzoek naar de dood van een man en een kind die zijn omgekomen bij een auto- explosie. Vrijwel meteen beseft Jules dat er veel meer aan de hand is. Als korte tijd later een tweede explosie volgt, bijt ze zich nog steviger vast in de zaak. Wanneer haar ex - journalist Harry Simones - zich er heimelijk mee gaat bemoeien, brengt hij Jules onbedoeld in gevaar.

Recensie door Xandra:
Het eerste boek van de driedelige thrillerserie Cirkel van het kwaad met in de hoofdrol officier van justitie Jules Declerck. In dit eerste boek is Jules Declerck betrokken bij een zaak met een zeer actueel thema. Zij leidt de zaak welke begint met een auto-explosie. Daarna raakt ze verwikkeld in een groter geheel. Het boek vond ik erg sterk, het is spannend en las prettig weg. Verder worden de verschillende karakters in dit boek mooi weergegeven, je leert ze kennen waardoor ik me erg betrokken bij het verhaal voelde. Het verhaal speelt zich af in Friesland en linkt naar Belgie. Declerck heeft Belgische routes. Het verhaal lijkt levensecht, bijna waargebeurd.

Ik wil niet teveel verklappen van deze spannende thriller. Ik zeg lekker gaan lezen en afwachten op deel twee.