Recensie: Ik zie je tussen de wolken - Maren Stoffels

Titel: Ik zie je tussen de wolken
Auteur: Maren Stoffels
Recensie: Thea
ISBN: 9789025870621
159 pagina's | Uitgeverij Leopold | augustus 2016

Maren Stoffels:
Maren Stoffels groeide op in haar geboortestad bij haar ouders en oudere broer Wadse. Zodra Maren kon schrijven deed ze het.  Op haar negende maakte ze haar eerste boek, over een eskimootje dat zijn vader zoekt. Via auteur Hans Kuyper zocht ze contact met uitgeverij Leopold. Die publiceerde in 2005 haar eerste boek Dreadlocks & Lippenstift. Na haar debuut zijn er veel boeken verschenen bij dezelfde uitgeverij. Meer dan ooit wil Maren schrijven, schrijven en nog eens schrijven! Tijdens de schoolbezoeken die ze doet via stichting SSS merkt ze dat de lezers haar boeken vooral leuk vinden omdat ze er zoveel in herkennen. De thema’s in haar boeken zijn o.a. anorexia, gepest worden, homoseksualiteit, verliefdheid, jezelf durven zijn en vriendschap.

Misschien zul je mij niet helemaal begrijpen.
Waarom ik mezelf pijn doe bijvoorbeeld.
Of waarom ik zo raar doe tegen dat meisje uit het ziekenhuis.
Waarom ik denk dat ik een jongetje kan redden van kanker.
Maar ik zal proberen het uit te leggen.

Ik ben Lauren.
En dit is mijn verhaal.

Recensie door Thea:

“Het voelde alsof ik een vogel was, maar met kettingen op de grond werd gehouden. Ik kon alleen maar naar de lucht kijken.”

Ik begin met lezen in dit boek, voordat ik het in de gaten heb sla ik met een diepe zucht de laatste pagina om. Wat een prachtig, indrukwekkend verhaal. Mooi en verdrietig tegelijkertijd. Een verhaal welke niemand onberoerd zal laten. Het verhaal, geschreven in een rauwe schrijfstijl, raakt, ontroerd, doet iets met de lezer. Ik moest dan ook een traantje wegpinken …

“Loes dacht dat ze de baas over me kon spelen, omdat ze mijn psychologe was. Ze dacht dat ze me door en door kende, omdat ik hier elke week kwam praten. Maar ze wist niets van de pijn die ik voelde. En dat die pijn niets was vergeleken bij de pijn die ik vanbinnen voelde.”

Maren Stoffels schroomt niet om heftige onderwerpen aan te kaarten in haar boeken, zo ook in dit boek. We lezen over hoofdpersonage Lauren die zo worstelt met haar gevoelens dat ze geen andere uitweg ziet dan zichzelf te beschadigen (automutilatie). En over de negenjarige Casper die lijdt aan kinderleukemie, zal hij deze vreselijke ziekte overwinnen? Maar we lezen ook over de ontluikende verliefdheid tussen Lauren en Jasmijn en alle verwarrende gevoelens/emoties die dit met zich meebrengt. Lauren heeft immers een vriendje, Sepp. Lauren vraagt zichzelf dan ook af: Wie is zij? In dit boek vertelt Lauren haar verhaal …

“Ik wilde blij zijn. Casper had goed nieuws gekregen, Dex behoorde nu officieel tot FC Heroic en Sepp was niet langer boos. Maar ik wist totaal niet wat ik aan moest met Jasmijn, met haar hand in de mijne. Ik had het gevoel dat ik wilde juichen en tegelijkertijd kon huilen. Ik boog naar voren en haalde het mes uit mijn nachtkastje. Loes zou telkens opnieuw willen controleren of ik nieuwe littekens had, tenzij ik…”

Het verhaal is ingedeeld in zes hoofdstukken, aangeduid met letters uit de naam van hoofdpersonage Lauren; L - LA - LAU - LAUR - LAURE - en eindigend met de volledige naam LAUREN ... Laurens verhaal is verteld; zij weet eindelijk wie ze is, wat ze wil, maar vooral wíe ze wil …

“Ik staarde naar mijn arm, die gehavend op de tafel lag. Al deze littekens zouden eeuwig bij me blijven, of ik wilde of niet. Als ik straks ging studeren, zouden ze met me meegaan. Als ik zou trouwen, zeiden ze ja met mij. Als ik doodging, lagen ook zij in de kist.”

Omdat ik vind dat iedereen, jong én oud, dit boek zou moeten lezen, wil ik verder niets verklappen over het verhaal. Slechts één ding: ga het boek vooral lezen! Indien het mogelijk zou zijn, kreeg dit boek meer dan vijf sterren, het is een échte aanrader!

“Casper, hij was de reden waarom ik niet langer weg wilde rennen. Ik moest het leven opdrinken, tot de laatste druppel. Voor hem en voor mezelf.”

BewarenBewarenBewarenBewaren

24-09-16

Slome sukkels & Sexy spetters - Anneloes Klunder

Sanne (16) heeft nog nooit gezoend. Haar hartsvriendinnen, Naomi en May-Britt, vinden dat hierin verandering moet komen en ze bedenken een plan. Sanne moet iedere week gaan daten met een andere jongen. Ze moet zich alleen wel houden aan de Gouden Regels: 1. Date veel verschillende jongens 2. Iedere date moet minstens één uur duren... 3. Doe iedere date iets anders... 4. Uiterlijk op vrijdagavond moeten je hartsvriendinnen weten met welke jongen je op zaterdag uitgaat... 5. Na iedere date SMS je je hartsvriendinnen of de jongen in de categorie ‘slome sukkel’ of ‘sexy spetter’ hoort...

248 pagina's | ISBN:9789088345609 | Boekscout | 2008 | €17,95

Fragment:
Ik lach koeltjes naar hem, terwijl ik me doodschaam voor de blikken van de voorbijgangers die allemaal naar Bram en zijn dansje kijken. Deze date is wat mij betreft helemaal mislukt, hoewel Bram de tijd van zijn leven lijkt te hebben! We lopen naar de zweefmolen, waar we maar een minuutje hoeven te wachten. Ik kijk een beetje in het rond, terwijl Bram in de zweefmolen stapt. Hij is er al aan gewend dat ik niet zo’n pretparkentype ben, denk ik, want hij doet geen poging meer om me in de attracties te krijgen. Ik houd meer van de rustige attracties, waarvan je niet hartstikke misselijk wordt. Ongeduldig wacht ik tot de zweefmolen uitgedraaid is en Bram er weer uit komt. Maar als het ding stopt, blijft Bram zitten. Lichtelijk geërgerd loop ik in zijn richting. ‘Kom je er niet uit?’ vraag ik hem op een toon alsof ik het tegen een klein kind heb, wat in zekere zin ook het geval is. ‘Nog één rondje,’ smeekt hij terwijl hij zijn handen ineen vouwt en een zielig gezicht trekt. Ik mompel iets onverstaanbaars en loop achteruit. Ik ga wel ergens op een bankje zitten wachten totdat dat achterlijke machientje is uitgedraaid. Ik ben blij dat ik op het station nog even een tijdschrift gekocht heb. Ik blader er doorheen en kijk af en toe in de richting van de zweefmolen. Om Bram heen zitten allemaal kleine kinderen. Ik moet zachtjes om hem lachen. Na een hele tijd komt Bram opgewonden aangelopen. ‘Ik ben nóg een keer in de zweefmolen geweest,’ zegt hij ondeugend, met een grote grijns op zijn gezicht. Nou, volgens mij is hij er nog wel dríe keer in geweest, maar ja.

17-09-16

Een weg vol rozen - Michelle Leegsma

Vier vriendinnen zijn elkaar totaal uit het oog verloren. Alles verandert na één bericht. Nina, één van de vriendinnen, heeft zelfmoord gepleegd. De overgebleven vriendinnen hebben veel twijfels over Nina’s dood. Ze willen elkaar weer leren kennen en gaan daarom een weekje naar Tenerife. De meisjes willen antwoorden op hun vragen, maar hebben alleen niet in de gaten dat ze een gevaarlijke weg hebben gekozen. Iemand wil de vriendinnen laten stoppen met het stellen van vragen. Maar wie houdt de meisjes in het oog? Zullen de vriendinnen achter de waarheid komen? En zullen ze uiteindelijk elkaar en zichzelf leren kennen?

192 pagina's | ISBN: 9789402226690 | Boekscout | 2016 | €18,25

Fragment:
Hou op Eline, bedacht ze zichzelf. Doe niet zo raar. Je bent in ‘the-middle-of-nowhere’. Er is hier helemaal niemand die je kan achtervolgen.

Terwijl ze zichzelf geruststelde liep ze in een regelmatige pas naar het huisje terug. Toch bleef Eline voetstappen horen. Het geluid kwam dichterbij. Haar hart begon sneller te kloppen. Zou degene die het op Nina gemunt had het nu ook op haar gemunt hebben? Half struikelend over de wortels van bomen die boven het pad uitstaken, probeerde ze zo snel als ze kon bij het huisje te komen. Was er echt iemand die haar achtervolgde? Met een angstige blik keek ze achterom. Ze zag helemaal niets. Werd ze nou helemaal gek? Ze had toch echt voetstappen gehoord? Toen ze haar gezicht weer omdraaide om de deur te openen, zag ze iemand met een zwart masker voor haar staan. Het zweet brak haar van alle kanten uit. Haar hart begon zo snel te kloppen dat ze het gevoel had dat het er uit zou springen. Dit zou ze niet overleven. Ze zou eraan gaan.

14-09-16

Recensie: Yvestown kookt - Yvonne Eijkenduijn

Titel: Yvestown kookt
Auteur: Yvonne Eijkenduijn
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789059087743
208 pagina's | Davidsfonds | juni 2016

Yvonne Eijkenduijn:
Wie Yvonne Eijkenduijn niet kent van haar populaire blog Yvestown, kent haar misschien wel van haar columns in Het Belang van Limburg. Als huiskokkin van Sjiek – het weekendmagazine van de krant – deelt ze elk weekend twee recepten uit haar keuken.

Over het boek:
Yvestown kookt bundelt de beste columns en de lekkerste recepten. Minifalafel burgers voor veggies, een granolapotje voor snelle ontbijters, kipsaté met bier en honing voor op de BBQ of hummus van zoete aardappel voor wie wil detoxen. Jong, oud, man, vrouw, moeilijke eter of niet: Yvonne kookt voor ieder wat wils! Eerlijk eten zonder te veel toeters en bellen, waarvoor ze alleen maar ingrediënten gebruikt die te koop zijn in de supermarkt. De verhalen over eten, de zalige eenvoudige recepten en de fleurige foto's kleuren dit boek.

Recensie door Thea:
Het boek heeft een prachtige roze cover. Een cover die uitnodigend werkt en nieuwsgierig maakt naar zijn inhoud. Toen ik het boek dan ook ontving kon ik niet wachten om het even tussen alle werkzaamheden door te bladeren, met de bedoeling om het op een rustiger moment uitgebreid te gaan lezen/bekijken/recepten uit te zoeken. Maar even later had ik mijzelf met het boek geïnstalleerd op de bank, en voordat ik het in de gaten had waren er enkele uren verstreken. Zo verdiept in dit prachtige boek, met schitterende foto’s, heerlijke recepten én leuke columns…

Toch moet ik eerlijk bekennen dat de naam Yvonne Eijkenduijn mij in eerste instantie niets zei. Shame on me. Want al surfend op internet kwam ik erachter dat Yvonne vele volgers heeft op Instagram & Pinterest én bekend is van haar populaire blog Yvestown. Naast blogger schrijft zij wekelijks voor het weekendmagazine Sjiek van dagblad Het Belang van Limburg. Haar boek Yvestown kookt is een bundeling van haar foodcolumns die ze voor Sjiek in 2015 schreef.

1.Kipsaté met bier en honing  2.Chili van kip  3.Griekse saté
Het boek is ingedeeld naar de vier seizoenen Winter, Lente, Zomer en Herfst. Per seizoen wordt een index gegeven, ingedeeld in Hartig en Zoet. Voorin het boek vinden we tevens een jaaroverzicht op thema aan de hand van kleine foto’s met onderschrift. Thema’s als Gezonde voornemens, Zomers tafelen, In potjes en bakjes, Uit de tuin, etc. Klein minpuntje hierbij; voor mij persoonlijk hadden deze onderschriften in groter schrift gemogen, zelfs met de leesbril op mijn neus waren deze soms moeilijk te lezen. Achterin het boek vinden we tevens een alfabetisch register op ingrediënt.

Elke column wordt vergezeld door twee recepten met foto's. In haar columns geeft de auteur de lezer een inkijkje in haar leven en beschrijft zij hoe ze tot een bepaald recept is gekomen. Alle recepten zijn makkelijk te bereiden, bestaan alleen uit ingrediënten die in de supermarkt om de hoek te verkrijgen zijn, hebben geen ellenlange ingrediëntenlijst en zijn bijna allemaal in korte tijd te maken. Of zoals de auteur het zelf beschrijft in haar voorwoord: “Eerlijk eten zonder te veel toeters en bellen. Koken en eten wat je ziet en zoals het er ook op mijn foto’s uitziet.”

1.Aardbeienscones  2.Worteltaart (cupcakes)  3.Citroencupcakes met maanzaad

We vinden in haar boek recepten voor elk wat wils; gerechten als minifalafelburgers, een granolapotje als ontbijt, kipsaté met bier en honing voor op de bbq, hummus van zoete aardappel, een groene detox smoothie, lekkere salades voor de lunch, zoete lekkernijen als scones, cakes en gluten- en suikervrije brownies, suikervrije ijsjes, enkele recepten voor feestelijke dagen als moederdag, Pasen en Sinterklaas, hartige taarten, stoofpotten en nog veel meer.

Ik heb al diverse recepten uit het boek bereid en nog meer recepten staan op de lijst om er mee aan de slag te gaan. Ik vind dit kookboek dan ook een aanrader en het boek zal hier de komende tijd vaak ter hand worden genomen, om in te kijken, te lezen, maar vooral om er recepten uit te gaan maken...

1.Blåbär Crumb  2.Hummus van zoete aardappel  3.Minifalafelburgers met tahinisaus

10-09-16

Totdat de liefde komt - Mariska Vermeulen

Wanneer Melissa voor de zoveelste keer verlaten wordt door haar foute ex Tom, besluit ze dat het genoeg is geweest. Dit was de laatste keer! Melissa Keiser is een jonge professional die op zoek gaat naar de ware liefde. Dat zorgt voor dilemma’s gemixt met een dosis gênante situaties. Ze neemt een duik in het diepe wanneer ze verliefd wordt op haar baas. Maar wat als ze toch niet de juiste keuze heeft gemaakt?

158 pagina's | ISBN: 9789402209198 | Boekscout | 2014 | €17,65

Fragment:
‘Waarom laat je je eigenlijk nog zo op je kop zitten door Tom?’ Eva kijkt me bezorgd aan terwijl we aanschuiven aan een tafel voor drie in ons lievelingsrestaurant, De Dame van Vandaag. ‘Je weet dat het geen echte liefde is, zoals bij mij en Rens, wanneer hij je iedere keer laat vallen als een baksteen voor iedere willekeurige stagiaire, kassameid of paaldanseres die hij tegenkomt!’ Cat en ik wisselen een korte blik. Eva heeft al jaar en dag een relatie met Rens, die van kwaad tot erger is gegaan. Daarmee bedoel ik van zoenen tot direct samenwonen en een vakantiehuisje in Frankrijk inclusief een kano. Eef is een hopeloze romantica die vanaf haar achtste verjaardag al exact wist hoe haar bruiloft eruit moest komen te zien. Ze heeft haar prins op het witte paard gevonden, maar is zo verblind door de liefde dat ze niet wil inzien dat Rens zijn witte hengst geregeld in een andere garage stalt. Rens heeft prachtige praatjes over "collega’s" waar hij ’s avonds langs "moet" voor "zaken". Zelfs de ketting in luxe cadeauverpakking die Eva twee maanden terug vond in zijn auto, maar die ze vervolgens niet kreeg op haar verjaardag, ziet ze door de vingers. Zolang zij maar gelukkig is. Zo denken Cat en ik inmiddels ook, hoewel we Rens beiden niet kunnen luchten. De enige manier van communicatie met hem zijn verwijtende blikken over en weer.