Recensie: De cirkel - Sara B. Elfgren & Mats Strandberg

Titel: De cirkel (Engelsfors trilogie #1)
Auteur: Sara B. Elfgren & Mats Strandberg
ISBN: 9789400501225
404 pagina's | AW Bruna Uitgevers | 2012
Sara B. Elfgren & Mats Strandberg:
Sara B. Elfgren is dramaturge en blogger. Ze werkte mee aan diverse grote film- en tv-producties. In 2008 ontmoette ze auteur en journalist Mats Strandberg, die regelmatig columns voor de krant Aftonbladet schrijft en drie romans publiceerde. Ze besloten samen te gaan schrijven en vier jaar later zag het eerste deel uit hun Engelsfors-trilogie het levenslicht, De Cirkel, een enorme bestseller in Zweden.

Op een nacht, wanneer de maan mysterieus rood kleurt, worden zes meiden naar een afgesloten park geleid. Ze hebben niets met elkaar gemeen. Ze weten niet hoe ze daar gekomen zijn of waarom ze daar zijn, maar zonder elkaar zullen ze het niet overleven. Kort daarvoor zijn Minoo, Rebecka, Vanessa, Anna-Karin, Linnéa en Ida in het stadje Engelsfors aan een nieuw schooljaar begonnen. Ze ontdekken allemaal dat ze bijzondere gaven hebben. In het park horen ze dat er een eeuwenoud Kwaad in Engelsfors huist. En volgens een even oude voorspelling zijn zíj uitverkoren om dat te verslaan. Alleen als ze samenwerken, kunnen ze de duistere machten overwinnen en veel tijd is er niet meer…

Dit is het eerste deel van de Engelsfor trilogie, een YA fantasie. Zes meiden moeten het Kwaad bestrijden, alleen door hun samenwerking zal dit kunnen gaan lukken. Zes meiden die elkaar niet kennen en allemaal een bovennatuurlijke gave hebben moeten zich bundelen om zo mee te werken aan een oude voorspelling.

Totaal verschillende personages worden neergezet met hun onhebbelijkheden, hun privéleven en hun gezamenlijke strijd tegen het Kwaad. Je leert de meiden kennen, de ene bevalt je meer dan de andere, niet allemaal zijn ze gecharmeerd van hun rol als heks.

Het verhaal begint spannend met twee "zelfmoorden" maar is dit wel zo ... of is er meer aan de hand in het stadje Engelsfors. Je maakt kennis met de conciërge en de rectrice van de school allebei spelen ze een rol in de strijd. Het verhaal vertelt over de levens van de meiden, hun vrienden en gezinnen. Daarnaast lees je het verhaal over de geheime missie en hoe de samenwerking verloopt, met ups en downs. Soms wat warrig maar vooral een leuk boek om te lezen, meer nog een roman met iets fantasie als andersom.