Recensie: De viruscode - James Dashner

Titel: De viruscode (De Labyrintrenner Prequel 2)
Auteur: James Dashner
Recensie: Marion
ISBN: 9789021400129
350 pagina's | Uitgeverij Q | 2016
James Dashner:
James Dashner werd geboren in Georgia en woont in de Rocky Mountains. Hij begon als jongetje al met schrijven. Hij werkte in de financiële wereld maar is nu, zeer succesvol, fulltime auteur. Van De labyrintrenner zijn wereldwijd meer dan 6,5 miljoen exemplaren verkocht.

De Laarders zijn terug!
In De viruscode kom je er achter hoe Thomas en de andere Laarders in het labyrint terecht zijn gekomen. Al je favoriete personages zijn terug: Thomas, Teresa, Minho, Newt… De viruscodeis een razendspannende prequel, die echte fans van de Labyrintrenner echt niet morgen missen!

Recensie door Marion:
De viruscode is de 2e prequel van de labyrintrenner, je leest als het ware wat er zich vooraf allemaal heeft afgespeeld. Als echte labyrintrenner-fan kon ik niet wachten om dit boek ook te gaan lezen, want nadat ik alle hoofddelen en de 1e prequel gelezen had waren er toch nog een hoop vragen in mijn hoofd. En bijna alles wordt in dit boek opgehelderd. Je komt erachter hoe Thomas en de andere Laarders in het labyrint terecht zijn gekomen. Je leest eigenlijk over de oorsprong van het labyrint en welke belangrijke rol Thomas en Theresa hierin hebben. Dat zij een duidelijke rol in nemen in de andere delen van deze serie, heeft ook een oorsprong en die begint al in een heel vroeg stadium. Eigenlijk al vanaf het moment dat het muterend virus toeslaat en WICKED kinderen meeneemt, om ze als proefpersonen mee te nemen naar een geheime locatie, waar de organisatie gehuisvest is. Het begin van het boek gaat vooral over Thomas, hoe hij is meegenomen en hoe hij het ervaart om als klein jongetje proefpersoon te zijn en allerlei testen te ondergaan. Hij heeft het idee dat hij daar als enige is totdat hij ontdekt dat er ook anderen in het gebouw zijn en dat er zelfs 2 verschillende groepen zijn. Langzaamaan ontdekt Thomas steeds meer, over de andere proefpersonen, die zijn vrienden worden zoals Minho, Theresa, Newt en kleine Chuck. Doordat Thomas ook steeds meer volwassen wordt, ga je met hem mee in deze belevenis. Je  leert zijn vrienden beter kennen en ontdekt steeds meer over de organisatie WICKED, het labyrint en de bedoeling hier achter, net zoals Thomas in de loop van de tijd steeds meer mogelijkheden ziet. Al moet hij om deze mogelijkheden te benutten ook mensen leren vertrouwen, maar dat is niet altijd even makkelijk. De mensen die hij het meest vertrouwd, zijn misschien niet allemaal de aangewezen personen om vertrouwelijke informatie mee te delen blijkt uiteindelijk, met de daarbij horende gevolgen.

Ik vond het gewoon een geweldig boek dat je gelezen moet hebben, om alle puzzelstukjes op de plaats te laten vallen. Als echte labyrintrenner-fan is het gewoon onmogelijk om dit boek te laten liggen. Dus voor iedereen die nog twijfelt of de prequels meerwaarde hebben, ik zeg zeker weten ja, want je begrijpt het verhaal zo gewoon veel beter en het gaat net iets dieper in op het hele ontstaan en de wereld die gebouwd is rondom  de opkomst van ‘’de vuring’’.