Recensie: Eden - J. Sharpe

Titel: Eden
Auteur: J. Sharpe
ISBN: 9789463080521
310 pagina's | Uitgeverij Zilverspoor | 2016
J. Sharpe:
J. Sharpe is het pseudoniem van Joris van Leeuwen (1986), een Nederlandse fantasy- en thrillerauteur. Naast schrijven, zijn bakken en muziek zijn grote passies. Hij woonde twee jaar op het Portugese eiland Madeira en was zo snel door zijn Nederlandse leesvoer heen dat hij besloot zelf te gaan schrijven. Hij ging later naar de bakkersschool en werkte als banketbakker zowel in het binnen- als buitenland. Tussendoor deed hij mee aan schrijfwedstrijden en workshops en las veel over het schrijversvak om zo de nodige ervaring op te doen. In 2005 debuteerde hij met de novelle Duivelsgezind, in 2009 gevolgd door Suspense. Toen hij in 2010 een periode in Mexico verbleef om daar een bakkerij op te zetten, schreef hij in zijn vrije tijd Gevaarlijk spel  (2011), dat in 2013 opnieuw uitkwam onder de titel Het web van Senora. In 2011 werd zijn korte fantasy verhaal, De vluchteling,  gekozen voor publicatie in de bundel Fantastisch strijdtoneel II, een bloemlezing van de beste inzendingen van de Fantasy Strijd Brugge 2011. Tot en met deze periode schreef Van Leeuwen de verhalen en boeken onder zijn eigen naam. In 2012 publiceerde hij de fantasy thriller De kettingen van Amarath, het eerste deel van de Territoria-tweeluik. Dit boek schreef  Van Leeuwen onder zijn pseudoniem J. Sharpe. De pers was lovend en het boek werd vergeleken met die van auteurs als Stephen King en Peter Straub. In 2013 verscheen het tweede en afsluitende deel van de Territoria-tweeluik: De ring van Andor.

Engelen: ze zijn onder ons. Ik kan het weten. Er zit er één in me gevangen. Maar het beeld dat je waarschijnlijk hebt over deze "helpers van God" is verkeerd, dat garandeer ik je. Het zijn maniakale klootzakken. Anna Meisner ontwaakt, naakt en in de war, vastgebonden op een stoel in een donkere ruimte. Tegenover haar zit een vrouw die sprekend op haar lijkt. Met tranen in haar ogen zet de vrouw een pistool tegen haar slaap en schiet zichzelf dood. Anna wordt pas dagen later gevonden, onderkoeld en op sterven na dood. Maar als ze in het ziekenhuis wakker wordt, komt ze er achter dat de politie haar niet als slachtoffer ziet, maar als dader. Het is het begin van een reeks catastrofale gebeurtenissen waar zij onderdeel van lijkt uit te maken. Is dit het einde van de mensheid?

Wanneer je denkt dat "engelen" goed, zijn met witte vleugels en een prachtig kleed, dan klapt je droom uiteen als je dit boek leest. Engelen nemen bezit, ze nestelen zich in een menselijk lichaam en zijn moordenaars. Dit in opdracht van HEM.

Dit verhaal is mysterieus, zeker spannend, een apocalyptisch in ik-vorm, geschreven met een knipoog naar de grootmeesters Stephen King en Dean Koontz.

"God, engelen, ze bestaan allemaal niet. En als dat wel het geval is, dan zou HIJ nooit voor Satan spelen". Je hebt Jagers, die vermoorden je gewoon. Je hebt Dwalingen, de menselijke ziel is hier nog de baas en dan hebt je HEM en zijn tirannie, zijn straf op de mensheid die de wereld heeft verpest.

Als je van fantasy houdt dan is dit boek een must om te lezen. Een origineel verhaal, nog nooit eerder heb ik over moordengelen gelezen. De hoofdpersoon Anna overleeft na alle ellende met onder haar hoede de baby Adam en haar hond.