Recensie: Vilein - Marcella Kleine

Titel: Vilein
Auteur: Marcella Kleine
ISBN: 9789082439861
Romadevi Stories | 2016

Marcella Kleine:
Marcella Kleine heeft één grote wens: ooit een mooie, diepzinnige roman schrijven. Echter, telkens wanneer ze aan een verhaal begint, dringen zich vervelende personages op, die haar verhalen onbedoeld spannend maken. Zo verschenen van haar hand de psychologische thrillers Souvenir en Schemergebied en de spannende romans Schijnvertoning en De voltooiing. Samen met auteur Marjolein van der Gaag schreef zij de zinderende zomerthriller HELS. Eerder schreef Marcella non-fictie boeken over zwerfjongeren en over mensen met psychiatrische problematiek. Marcella werkt in het dagelijks leven met mensen die vanuit psychiatrische en/of verslavingsproblematiek zijn vastgelopen en delicten hebben gepleegd. Net als in haar werk, speelt in haar boeken de vraag wat mensen beweegt.

Als de man van Julia dood wordt aangetroffen, wordt voor Julia het gezegde 'Het leven begint bij veertig' waarheid. Na jarenlange onderdrukking voelt ze zich eindelijk bevrijd. Een reeks ongrijpbare gebeurtenissen zet haar leven echter op zijn kop. Vertwijfeld vraagt Julia zich af wat haar rol in het geheel is. Wanneer het verleden het heden inhaalt en ze de ontbrekende puzzelstukjes van haar traumatische jeugd kan invullen, wordt ze opnieuw het slachtoffer van een vilein persoon.

Weer een zeer goed boek van deze schrijfster, één van mijn favorieten. Een verhaal over mishandeling en de gevolgen voor de toekomst, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk lijden komt voor in dit boek. Gewoon geschreven zoals het is gruwelijk.

Julia is de hoofdpersoon in dit verhaal, met haar verleden en haar leven nu. Ze is een sympathiek personage, alhoewel ik soms zo mijn twijfels had. Het verhaal zit goed in elkaar en het plot is goed bedacht.

"Jarenlang heb ik je gekoesterd, jou gezien als mijn vriendin. Zo dierbaar, dat je een zusje had kunnen zij. Zelf heb ik van dit alles geleerd dat niets is wat het lijkt en dat dromen bedrog zijn, maar levensecht kunnen lijken".